NEXUS Automotive International zorganizował tegoroczne N! Business Forum w Księstwie Monako w dniach 5–7 marca 2024 r. z okazji 10. rocznicy istnienia Grupy. Motofaktor.pl uczestniczył w wydarzeniu.
Trzy dni sesji merytorycznych, 750 uczestników – przedstawicieli ponad 70 dostawców i 180 firmy członkowskich z całego świata zebrało się w Monako, by świętować jubileusz 10-lecie NEXUS Automotive International. N! Business Forum 2024 to największe wydarzenie zorganizowane kiedykolwiek przez NEXUS. W wydarzeniu wzięli udział partnerzy i założyciele Grupy, wśród nich firmy: Bosch, Delphi/Phinia, Mahle, Schaeffler, SKF, TotalEnergys, Valeo, Bilstein, Elring, KYB, Mobilion, NTN, NRF i Smartparts. Również Motofaktor.pl uczestniczył w tym doniosłym wydarzeniu.
N! Business Forum 2024 w Monako było okazją do podsumowania ostatnich 10-lat. Jubileusz jest szczególnie ważny dla całej społeczności NEXUS Automotive International. Gaël Escribe, założyciel i dyrektor generalny NEXUS Automotive International, podziękował uczestnikom za dotychczasową współpracę i podsumował ostatnie 10 lat. Obecnie NEXUS zrzesza ponad 2200 firm z 137 krajów. Polski akcent to regionalny reprezentant NEXUS Automotive International – NEXUS Automotive Central Europe (N!ACE), którego inicjatorami i założycielami są Auto Land Polska, Autos, Inter Land oraz Inter Parts.
„Ostatnie 10 lat to ogromna zmiana dla NEXUS Automotive International. Z Grupy, która koncentrowała się na rynkach wschodzących, przekształciliśmy się w globalną społeczność obecną n wszystkich kontentych, oferując producentom mnóstwo możliwości rozwoju w regionach, które mają znaczny potencjał wzrostu” – mówił Gaël Escribe. Dyrektor generalny NEXUS Automotive International zwrócił uwagę, że miniona dekada to również zmiany na rynku aftermaketowym. „Starzejący się park samochodowy jest czymś, czego w 2019 roku nie przewidziała żadna firma konsultingowa. To bardzo korzystna tendencja dla motoryzacyjnego rynku wtórnego. Segment wielomarkowy, dedykowany wszystkim modelom samochodów, nabiera na znaczeniu. Mimo rozwoju elektromobilności, park samochodowy będzie mieszany, to dobrze wróży przyszłości aftermaketu” – mówił Gaël Escribe.
Podczas N! Business Forum 2024 w Monako poinformowano również o planach na kolejne lata. To między innymi akwizycje i rozwój marki własnej części zamiennych DRIVE+, za który w dużej mierze odpowiedzialny jest zespół działający w Polsce.
Plan działania NEXUS Automotive International na kolejne lata będzie skupiał się na 3 filarach:
1. Konsolidacja NEXUS jako wiodącej grupy zakupowej n świecie.
2. Rozwój DRIVE+ i uczynienie z niej globalnej marki aftermarketowej do 2030 roku we współpracy z dostawcami i partnerami NEXUS.
3. Inwestycje w innowacyjne inicjatywy, wspieranie inicjatyw konsolidacyjnych podejmowanych przez członków NEXUS.
Wiadomością dnia w Monako było ogłoszenie przez NEXUS i Stellantis globalnej współpracy, której celem jest stworzenie konkurencyjnej oferty, obejmującej części zamienne i usługi posprzedażowe. Członkowie Grupy NEXUS zyskają dostęp do oferty produktów i usług 360° firmy Stellantis, która uzupełnia ich obecne portfolio.
„Umowa jest częścią globalnej strategii, w pełni spójnej z działalnością naszych autoryzowanych warsztatów i działalności sieci Eurorepar Car Service. Wykorzystanie społeczności i zasięgu NEXUSA oraz oferty produktów 360° Stellantis wzmocni naszą pozycję i nasz rozwój zgodnie z celami planu strategicznego Dare Forward 2030” – powiedziała Sylvie Layec, starsza wiceprezes ds. globalnej sprzedaży i marketingu w firmie Stellantis Parts and Services.
Partnerstwo ma również obejmować globalną konsolidację zakupów, projekty dotyczące cyfryzacji, wykorzystanie zasięgu dystrybucyjnego i komercyjnego know-how obu firm, a także rozwiązania w zakresie mobilności i inicjatywy dotyczące gospodarki o obiegu zamkniętym.
„Kluczowe znaczenie ma dla nas nawiązanie relacji biznesowych z wiodącymi graczami na światowym rynku motoryzacyjnym. Opracowanie planu działania zarówno dla Stellantis, jak i NEXUS zapewni wiele korzyści naszym firmom i pomoże nam zaprojektować motoryzacyjny rynek części zamiennych jutra” – powiedział Gaël Escribe, dyrektor generalny NEXUS Automotive International.
Podczas N! Business Forum 2024 w Monako zaprezentowano nowe hasło marki własnej części zamiennych DRIVE+ – „The workshop’s choice” („Wybór warsztatu”). W listopadzie 2023 roku Nexus utworzył jednostkę SmartParts, której celem było wdrożenie marki. Obecnie DRIVE+ jest już obecny w ponad 40 krajach.
W ramach globalnego rozwoju marki firma SmartParts zaprezentowała swój nowy wizerunek, który ma zostać wprowadzony na całym świecie. Celem marki jest odpowiadanie na potrzeby mechaników, dostarczanie produktów wysokiej jakości, które oferują doskonały stosunek jakości do ceny.
Ambicję marki DRIVE+ jest zapewnienie warsztatom na całym świecie kompleksowej oferty, skupiającej się na samochodach starszych niż 10 lat i obejmujących co najmniej 80% potencjalnego pokrycia rynku. Asortyment obejmuje obecnie 9000 referencji w 10 kategoriach produktów i będzie nadal rozwijany. W roku 2024 do oferty wprowadzono już ponad 2000 nowych numerów części. Gama DRIVE+ jest opracowywana we współpracy z dostawcami partnerskimi NEXUS, co stwarza dodatkową szansę rozwoju. W Europie asortyment marki jest dostarczany do wszystkich członków NEXUS z centralnego Centrum Dystrybucji SmartParts zlokalizowanego w Polsce.
„Segment pojazdów starszych niż 10 lat stanowi to dziś 47% parku samochodowego w Europie i 52% w Ameryce Łacińskiej. Przewiduje się, że na pięciu głównych rynkach europejskich do 2026 r. 27% parku samochodowego będą stanowić pojazdy starsze niż 15 lat Dostrzegając niezaprzeczalny trend starzenia się parku samochodowego w nadchodzących latach, DRIVE+, dostępny u członków NEXUS na całym świecie, to rozwiązanie dostarczające produkty oferujące doskonały stosunek jakości do ceny, uzupełniające marki premium” – mówi Pascal Popis, CEO firmy SmartParts.
W ramach transformacji marki odświeżono też stronę internetową driveplusinternational.com, która zawiera więcej przydatnych informacji i jest bardziej przyjazna dla użytkownika. W ramach inicjatywy mającej na celu zwiększenie widoczności marki, DRIVE+ przygotowuje się do udziału w nadchodzącej serii wyścigów GT4 Europe i francuskiej serii GT wraz z dwoma Porsche 718 Cayman CS GT4.
W Monako odbyła się również druga edycja Dnia Klimatu NEXUS, która zgromadziła niemal 150 uczestników. Debaty w czasie wydarzenia zdominował temat przyszłości aftermarketu w kontekście regulacji dotyczących klimatu wprowadzanych m.in. przez Unię Europejską. Uczestnicy wymienili się doświadczeniami dotyczącymi rozwiązań, jakie wprowadzają w firmach w celu zmniejszenia śladu węglowego i ochrony klimatu. Wśród nich są m.in. działania związane z regeneracją części, wdrażaniem ekologicznych opakowań czy zmianą częstotliwości dostaw.
Zdaniem Matthieu Simona z firmy Roland Berger, zrównoważony samochód przyszłości łączy w sobie kompleksową dekarbonizację i duży nacisk na gospodarkę o obiegu zamkniętym, począwszy od jej produkcji aż po wycofanie z eksploatacji.
„Model biznesowy aftermarketu musi stopniowo odchodzić od koncentrowania się na sprzedaży nowych komponentów w stronę naprawy i regeneracji części wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Odpowiedzialność za recykling będzie tu kluczowa” – mówił Matthieu Simon.
Podczas sesji plenarnej Almudena Benedito Garcia, prezes GiPA, odpowiedziała na pytanie: „Jaka będzie przyszłość niezależnego rynku części zamiennych”. Zwróciła uwagę m.in. na wyzwania na motoryzacyjnym rynku wtórnym, takich jak: starzenie się parku samochodowego, spadek rocznej liczby przejechanych przez kierowców kilometrów oraz wzrost liczby pojazdów elektrycznych (EV). „W odpowiedzi na te wyzwania rynek oferuje takie możliwości, jak zapotrzebowanie na bardziej przystępne cenowo i zrównoważone oferty, specjalistyczne usługi w zakresie alternatywnej diagnostyki silników oraz nowe umowy serwisowe i opcje finansowania samochodów” – mówiła Almudena Benedito Garcia. Wyzwaniem jest także sprostanie regulacjom służącym ochronie środowiska. Co ciekawe, z badań GiPA wynika, że 78% warsztatów deklaruje, że oznakowanie ekologiczne produktów jest ważne lub bardzo ważne zarówno dla ich działalności, jak i dla klientów.
Zwieńczeniem N! Business Forum 2024 w Monako była uroczysta kolacja z okazji 10-lecia NEXUS, która odbyła się w Salle des Etoiles. Wręczono również nagrody dla partnerów i dostawców NEXUS.
Maxime Picat, dyrektor ds. globalnych zakupów i łańcucha dostaw w firmie Stellantis, został uhonorowany nagrodą Excellence Award za 10 lat współpracy.
Nagrody za rok 2023:
Ferdinand Bilstein – Dostawca Roku
Mahle – Dostawca Roku branży ciężarowej
Automotive Parts Services Group – Członek Roku
Autos – Członek Roku branży ciężarowej
Zdjęcia: NEXUS. JP