Tak, pojazdy elektryczne nie wymagają skrzyni biegów, jako że są wyposażone w system automatycznego zmniejszania obrotów. Silnik elektryczny zapewnia moc i moment obrotowy, dzięki czemu może napędzać koła bezpośrednio.
W przypadku samochodów hybrydowych z napędem typu plug-in, takich jak Leon e-HYBRID, podczas jazdy w trybie spalinowym można wybrać między jazdą automatyczną lub użyciem skrzyni biegów. W trybie elektrycznym system zawsze zmniejsza obroty automatycznie.
Pojazdy elektryczne nie potrzebują rury wydechowej, ponieważ podczas ich pracy nie zachodzi proces spalania. Natomiast w pojazdach hybrydowych taki element jest konieczny do poprawnego funkcjonowania zainstalowanego silnika spalinowego.
Nie. Nie jest to ani konieczne, ani zalecane. Elementy układu elektrycznego zostały oznaczone kolorem pomarańczowym – powinny być dotykane wyłącznie przez specjalistę.
W pojeździe elektrycznym każdy element zasilany jest energią magazynowaną w akumulatorze – od silnika, przez ogrzewanie, wewnętrzne i zewnętrzne światła, aż po odtwarzacz muzyki. Dlatego każda uruchomiona funkcja wpływa na poziom naładowania. W trybie elektrycznym w samochodzie hybrydowym sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Natomiast w trybie spalinowym energia czerpana jest ze spalania benzyny, dzięki czemu można zaoszczędzić skumulowaną energię elektryczną.
Gdy producent z góry zakłada, że projektowany przez niego model będzie dostępny z napędem elektrycznym, na akumulator przeznacza miejsce pod podłogą. Takie rozwiązanie umożliwia stworzenie bardziej przestrzennego wnętrza. W samochodach hybrydowych typu plug-in akumulator znajduje się w dostępnych przestrzeniach zewnętrznych, a do tego jest mniejszy. Dzięki temu zasadniczo nie wpływa na wymiary kabiny pasażerskiej.
Nie, nie ma takiego ryzyka. System wysokiego napięcia jest wystarczająco osłoniony i izolowany, aby zagwarantować całkowite bezpieczeństwo. Wiele rozwiązań chroniących układ napędowy zainstalowano bezpośrednio w jednostce sterującej akumulatorem. Jeśli dojdzie do jakiejkolwiek awarii, jest on automatycznie wyłączany.
Niekoniecznie. Zwykle ma trochę mniejszą pojemność, lecz ze względu na to, że pojazd jest bardziej wydajny i posiada tryb elektryczny, całkowity zasięg pozostaje zazwyczaj taki sam jak w wersji spalinowej. W hybrydowym wariancie SEAT-a Leona zbiornik paliwa ma pojemność aż 40 litrów, co udało się osiągnąć poprzez przeprojektowanie jego kształtu. Został także umieszczony pod bagażnikiem, dzięki czemu obok zmieścił się również akumulator trakcyjny.
Proces ładowania akumulatora jest tak prosty i bezpieczny, jak podłączenie do prądu jakiegokolwiek urządzenia wykorzystywanego na co dzień w domu. Należy jedynie pamiętać o niektórych koniecznych czynnościach, takich jak zablokowanie drzwi lub zaciąganie hamulca postojowego. Informacji o statusie ładowania dostarczają wskaźniki świetlne – wskazują, czy ładowanie trwa, czy już się zakończyło.
Nie, elektryczny układ napędowy, zarówno w samochodach hybrydowych, jak i całkowicie elektrycznych nie wymaga żadnych dodatkowych działań. Natomiast konserwacja silnika spalinowego przebiega zgodnie ze standardowym harmonogramem. Warto jednak dodać, że taki silnik w pojazdach hybrydowych wykorzystywany jest zamiennie z akumulatorem, a zatem rzadziej. Dzięki temu dłużej pozostaje w dobrym stanie.
Źródło: SEAT