10 najczęstszych pytań dotyczących EV | MOTOFAKTOR

10 najczęstszych pytań dotyczących samochodów elektrycznych

Antonio Salinas, profesor z Centrum Edukacji o Elektromobilności SEAT-a (eLC) odpowiada na najpopularniejsze pytania dotyczące EV.

1. Czy wszystkie samochody elektryczne są "automatami"?

Tak, pojazdy elektryczne nie wymagają skrzyni biegów, jako że są wyposażone w system automatycznego zmniejszania obrotów. Silnik elektryczny zapewnia moc i moment obrotowy, dzięki czemu może napędzać koła bezpośrednio.

2. Czy pojazdy z napędem hybrydowym typu plug-in również produkowane są bez skrzyni biegów?

W przypadku samochodów hybrydowych z napędem typu plug-in, takich jak Leon e-HYBRID, podczas jazdy w trybie spalinowym można wybrać między jazdą automatyczną lub użyciem skrzyni biegów. W trybie elektrycznym system zawsze zmniejsza obroty automatycznie.

3. Czy samochody elektryczne posiadają rurę wydechową?

Pojazdy elektryczne nie potrzebują rury wydechowej, ponieważ podczas ich pracy nie zachodzi proces spalania. Natomiast w pojazdach hybrydowych taki element jest konieczny do poprawnego funkcjonowania zainstalowanego silnika spalinowego.

4. Czy jednostkę elektryczną można serwisować samodzielnie?

Nie. Nie jest to ani konieczne, ani zalecane. Elementy układu elektrycznego zostały oznaczone kolorem pomarańczowym – powinny być dotykane wyłącznie przez specjalistę.

5. Czy ogrzewanie i oświetlenie w samochodzie mają wpływ na żywotność akumulatora?

W pojeździe elektrycznym każdy element zasilany jest energią magazynowaną w akumulatorze – od silnika, przez ogrzewanie, wewnętrzne i zewnętrzne światła, aż po odtwarzacz muzyki. Dlatego każda uruchomiona funkcja wpływa na poziom naładowania. W trybie elektrycznym w samochodzie hybrydowym sytuacja wygląda dokładnie tak samo. Natomiast w trybie spalinowym energia czerpana jest ze spalania benzyny, dzięki czemu można zaoszczędzić skumulowaną energię elektryczną.

6. Czy wersje elektryczne i hybrydowe modelu zapewniają mniej miejsca pasażerom wewnątrz niż spalinowe warianty?

Gdy producent z góry zakłada, że projektowany przez niego model będzie dostępny z napędem elektrycznym, na akumulator przeznacza miejsce pod podłogą. Takie rozwiązanie umożliwia stworzenie bardziej przestrzennego wnętrza. W samochodach hybrydowych typu plug-in akumulator znajduje się w dostępnych przestrzeniach zewnętrznych, a do tego jest mniejszy. Dzięki temu zasadniczo nie wpływa na wymiary kabiny pasażerskiej.

7. Czy deszcz może doprowadzić do awarii elektrycznego układu napędowego?

Nie, nie ma takiego ryzyka. System wysokiego napięcia jest wystarczająco osłoniony i izolowany, aby zagwarantować całkowite bezpieczeństwo. Wiele rozwiązań chroniących układ napędowy zainstalowano bezpośrednio w jednostce sterującej akumulatorem. Jeśli dojdzie do jakiejkolwiek awarii, jest on automatycznie wyłączany.

8. Czy zbiornik paliwa jest mniejszy w samochodzie hybrydowym typu plug-in?

Niekoniecznie. Zwykle ma trochę mniejszą pojemność, lecz ze względu na to, że pojazd jest bardziej wydajny i posiada tryb elektryczny, całkowity zasięg pozostaje zazwyczaj taki sam jak w wersji spalinowej. W hybrydowym wariancie SEAT-a Leona zbiornik paliwa ma pojemność aż 40 litrów, co udało się osiągnąć poprzez przeprojektowanie jego kształtu. Został także umieszczony pod bagażnikiem, dzięki czemu obok zmieścił się również akumulator trakcyjny.

9. Na co należy zwrócić uwagę podczas ładowania baterii?

Proces ładowania akumulatora jest tak prosty i bezpieczny, jak podłączenie do prądu jakiegokolwiek urządzenia wykorzystywanego na co dzień w domu. Należy jedynie pamiętać o niektórych koniecznych czynnościach, takich jak zablokowanie drzwi lub zaciąganie hamulca postojowego. Informacji o statusie ładowania dostarczają wskaźniki świetlne – wskazują, czy ładowanie trwa, czy już się zakończyło.

10. Czy wymagają dodatkowej konserwacji?

Nie, elektryczny układ napędowy, zarówno w samochodach hybrydowych, jak i całkowicie elektrycznych nie wymaga żadnych dodatkowych działań. Natomiast konserwacja silnika spalinowego przebiega zgodnie ze standardowym harmonogramem. Warto jednak dodać, że taki silnik w pojazdach hybrydowych wykorzystywany jest zamiennie z akumulatorem, a zatem rzadziej. Dzięki temu dłużej pozostaje w dobrym stanie.

Źródło: SEAT

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).