Spektakularny sukces rynkowy SUV-ów ma swoje negatywne konsekwencje w postaci rosnącej emisji spalin i CO2. Trudno się dziwić – większa masa oraz wyższe i mniej opływowe nadwozie musi powodować wzrost zużycia paliwa. Okazuje się jednak, że kiedy pod maskę SUV-a włożyć napęd hybrydowy, jego zużycie paliwa może wypaść lepiej niż przeciętnego sedana.
Consumer Reports co roku przeprowadza ponad 50 różnych rodzajów testów samochodów. Pomiar zużycia paliwa jest jednym z nich. Do każdego testu organizacja kupuje samochody za własne, pochodzące od swoich członków pieniądze i nie korzysta ze wsparcia żadnych sponsorów ani reklamodawców.
Wszystkie SUV-y sprawdzone w teście zużycia paliwa mają napęd 4×4. Badanie obejmuje odcinki jazdy miejskiej i autostradowej o równej długości. W rankingu wzięto pod uwagę samochody spalinowe, hybrydowe i hybrydy plug-in.
UX to nowy kompaktowy SUV Lexusa, oferowany m.in. z napędem hybrydowym z silnikiem 2,0 l o łącznej mocy 184 KM. Auto powstało na platformie GA-C. Wersja 4×4 z elektrycznym układem E-Four zużywa według pomiaru WLTP od 5,8 l/100 km. Consumer Reports w swoim teście uzyskał wynik 37 mpg (mile na galon paliwa). W mieście auto przejeżdżało 32 mile na galon, a na autostradzie 42 mile na galon.
Toyota RAV4 jest średniej wielkości SUV-em, zbudowanym na większej od GA-C platformie GA-K. Hybrydowy napęd na 4 koła z silnikiem 2,5 l dostarcza 222 KM mocy i rozpędza auto do setki w 8,1 s. Według pomiaru WLTP RAV4 w tej wersji zużywa od 5,6 l/100 km. W teście Consumer Reports przejeżdżał średnio 37 mil na galon, w tym 32 mile na galon w mieście i 41 mpg na autostradzie.
Subaru Crosstrek, w Polsce znany pod międzynarodową nazwą Subaru XV, to kompaktowy SUV, który w wersji hybrydowej plug-in jest napędzany silnikiem typu bokser 2,0 l o mocy 138 KM i silnikiem elektrycznym o mocy 120 KM, które łącznie zapewniają moc około 150 KM.
Samochód jest wyposażony w napęd 4×4 Symmetrical All-Wheel Drive i może przejechać 27 km w trybie EV. Wyniki spalania i zużycia energii to według Consumer Reports 42 mpge (mpge to ekwiwalent mil na galon benzyny lub odpowiadającej mu ilości zużytej energii elektrycznej). W mieście jest to 37 mpge, zaś na autostradzie 46 mpge.
Najoszczędniejsza wersja tego średniej wielkości SUV-a General Motors ma 1,6-litrowego turbodiesla o mocy około 136 KM. W testach Consumer Reports auto osiągnęło średni wynik 31 mpg. Model ten nie jest dostępny w Polsce.
RX 450h to duży luksusowy SUV o długości 4,89 m z napędem hybrydowym o mocy 313 KM, który przyspiesza do setki w 7,7 s. Zużycie paliwa wg WLTP wynosi od 7,6 l/100 KM. Testerzy Consumer Reports uzyskali średni wynik 29 mpg, w tym 24 mpg w mieście i 33 mpg na szybkiej trasie.
Średniej wielkości SUV Lexusa jest napędzany układem hybrydowym opartym na benzynowym silniku 2,5 l. Łączna moc 197 KM pozwala się rozpędzić do setki w 9,2 s. Średnie zużycie paliwa wg WLTP zaczyna się od 9,1 l/100 km. W testach Consumer Reports Lexus NX pokonywał 29 mil na galon, w mieście uzyskując wynik 23 mpg, a na autostradzie 34 mpg.
Consumer Reports przetestował kompaktowego SUV-a Hondy z niedostępnym w Polsce benzynowym silnikiem 1,8 l. Tak skonfigurowane auto uzyskało średni wynik 29 mpg. W miejskich warunkach było to 20 mpg, zaś na szybkiej trasie 39 mpg.
Na naszym rynku oferowany jest HR-V z benzynowym silnikiem 1,5 l o mocy 130 KM lub 182-konną wersją turbo o tej samej pojemności skokowej. W pierwszym przypadku auto zużywa średnio od 6,6 l/100 km, zaś w mocniejszej wersji od 6,7 l/100 km. Oba wyniki uzyskano w standardzie WLTP.
Crosstrek w wersji benzynowej również znalazł się w pierwszej dziesiątce rankingu Consumer Reports. Silnik 2,0 l typu bokser ma moc 153 KM. W testach największej organizacji konsumenckiej w USA samochód uzyskał wyniki średnio 29 mpg, 20 mpg w mieście i 39 mpg na autostradzie.
W Polsce model ten jest oferowany z silnikiem 1,6 l o mocy 114 KM, zużywającym średnio od 8 l/100 km, oraz w wersji hybrydowej e-Boxer z 2-litrowym silnikiem 150 KM, wspomaganym niewielkim silniczkiem elektrycznym o mocy 16,7 KM. W tej wersji auto zużywa średnio 7,9 l/100 km. Wyniki spalania są podane wg normy WLTP.
Średniej wielkości Forester został przetestowany przez Consumer Reports w wersji z mocniejszym, 2,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 184 KM, uzyskując średni wynik 28 mpg, 20 mpg w mieście i 38 mpg na szybkiej trasie.
W Polsce model ten dostępny jest z tym samym co mniejszy kuzyn napędem typu mild hybrid 2,0 l typu e-Bokser o mocy 150 KM, który w tym samochodzie zużywa 8,1 l/100 KM wg WLTP.
Pierwszą dziesiątkę zamyka SUV średniej wielkości od Hondy. Consumer Reports przetestował ten model ze słabszym, turbodoładowanym silnikiem 1,5 l o mocy 192 KM, uzyskując średnie spalanie 28 mpg, w mieście 20 mpg, a na trasie 37 mpg. W USA dostępny jest także 2-litrowy motor o mocy 215 KM. Silnik 1,5 l turbo oferowany w Polsce ma moc 173 KM i zużywa w badanu WLTP od 7,3 l/100 KM.
Źródło: Toyota