Badanie zostało przeprowadzone w lutym 2013 roku i polegało na przeprowadzeniu ankiet z 2527 respondentami. Dzięki temu mógł powstać obraz polskiego parku samochodowego na dzień 1 stycznia 2013. Tego dnia po polskich drogach mogło poruszać się łącznie 12,9 mln samochodów osobowych.
Taki wynik nie jest zaskoczeniem, z wcześniejszych badań wynikało jednoznacznie, że CEPIK znacząco zawyża liczbę zarejestrowanych pojazdów. Liczba 12,9 mln jest nie tylko wiarygodna ze względu na przyjętą metodologię badania, ale także potwierdzają ją analizy sprzedaży wybranych części eksploatacyjnych, które są konieczne by samochód mógł jeździć.
autor badania - Tadeusz Kuncy
Do takich „wskaźnikowych” części można zaliczyć akumulatory i oleje silnikowe. Producenci i dystrybutorzy z tych segmentów mają swoje organizacje monitorujące rynek, co daje dostęp do wiarygodnych danych na temat faktycznego zapotrzebowania na te produkty. Dane te potwierdzają wynik badania Moto Daty, które – dodajmy – jest obecnie najprecyzyjniejsze z dotychczas wykonywanych. Błąd statystyczny przy próbie 2,5 tys. respondentów jest tak mały, że nawet czterokrotne powiększenie próby nie zmieniłoby otrzymanych danych.
Badanie przynosi też odpowiedź na pytanie co stało się używanymi samochodami sprowadzonymi do Polski po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej i zniesieniu ograniczeń w prywatnym imporcie aut. Według obiegowej opinii Polska została wtedy „zalana gratami, które do dziś jeżdżą po naszych drogach”. Okazuje się, że nic bardziej mylnego.
Faktycznie, do Polski wjechało 7 mln używanych samochodów, ale dziś jeździ ich po naszych drogach nieco ponad 2 mln.
- Tadeusz Kuncy
Co więcej, spośród samochodów najchętniej importowanych marek (Volkswagen, Audi, Merdeces), które obecnie jeżdżą w Polsce, tylko co czwarte auto trafiło do naszego kraju z indywidualnego importu – pozostałe trzy czwarte wyjechało od polskich dealerów samochodowych.
Badanie Moto Daty potwierdziło także, że średni wiek samochodu zarejestrowanego w Polsce to ok. 11,5 – 12 lat.
Samochodów trzydziestoletnich, które występują w CEPiK-u, można po prostu ze świecą szukać. W naszym badaniu w grupie najstarszych aut - w wieku powyżej 20 lat - znalazło się zaledwie 7 proc.
- Tadeusz Kuncy
Wśród najpopularniejszych marek warto wymienić Opla i Volkswagena (po 14 proc. parku samochodowego) oraz Fiata (10 proc.). Z kolei najpopularniejsze modele to VW Golf (6 proc.), Opel Astra (6 proc.) i VW Passat (5 proc.).
Precyzyjne dane na temat wielkości parku samochodowego w Polsce są kluczowe z punktu widzenia działalności firm z branży aftermarketowej. Park samochodowy to nic innego niż potencjał rynku, a ten do tej pory wydawał się większy niż w rzeczywistości.
Niektóre firmy globalne, które mają przedstawicielstwa w Polsce, miały problem z przekonaniem swoich międzynarodowych central, że polski rynek jest faktycznie mniejszy niż wynika to z oficjalnych danych CEPiK.
- Tadeusz Kuncy
Z drugiej strony, dla większości firm nie będzie to zaskoczeniem – wiele przedsiębiorstw wykorzystywało własną metodologię oceny wielkości rynku bazując na poziomach sprzedaży lub częstotliwości odwiedzin warsztatów.
Z badania firmy Moto Data wyłania się też dość pesymistyczny obraz poziomu sprzedaży nowych samochodów. Respondenci byli pytani czy w 2013 roku planują zakup nowego samochodu, a jeśli tak, czy będzie to samochód fabrycznie nowy.
Na podstawie odpowiedzi obawiam się, że rok 2013 może być równie fatalny jak rok 2005, gdy sprzedało się zaledwie 235 tys. nowych aut.
- Tadeusz Kuncy