Lista 25 działań mających ponownie ożywić przemysł motoryzacyjny na terenie Unii Europejskiej powstała we współpracy CLEPA z ACEA, CECRA oraz ETRMA i stanowi spis ich rekomendacji dla organów Unii Europejskiej.
Punkty zawarte na liście zostały przypisane do konkretnych dziedzin, na które UE ma wpływ:
- Punkty 1-4 – Funkcjonowanie rynku wewnętrznego;
- Punkty 5-6 – Utrzymanie płynności;
- Punkty 7-10 – Generowanie popytu;
- Punkty 11-12 – Inwestycje w infrastrukturę;
- Punkty 13-20 – Wspomagające ramy prawne, w tym punkty 17-20 ramy związane z realizacją Zielonego Porozumienia;
- Punkty 21-23 – Badania i innowacje;
- Punkty 24-25 – Umiejętności i kompetencje.
Rekomendacje są następujące:
- Komisja powinna w miarę możliwości wydać zharmonizowane wytyczne dotyczące środków ostrożności w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa, co znacznie ułatwi skoordynowane przyspieszenie działań, biorąc pod uwagę, że wiele przedsiębiorstw prowadzi oddziały w wielu państwach członkowskich. Co więcej, obsługa testów koronawirusa na dużą skalę pomogłaby ustalić, kto może bezpiecznie wrócić do pracy w uporządkowany sposób.
- Transport towarów powinien być zwolniony z zamykania granic, a państwa członkowskie powinny zapewnić dostosowanie swoich środków kontroli granicznej w celu wsparcia funkcjonowania jednolitego rynku. Jeśli kontrole na przejściach granicznych zostaną zintensyfikowane, pierwszeństwo należy przyznać transportowi towarowemu, na przykład poprzez wprowadzenie „zielonych pasów” z łatwo stosowalnymi przepisami.
- Centralne źródło informacji o środkach granicznych utworzone przez Komisję Europejską, a także krajowe punkty kontaktowe, jest pomocne i powinno zostać utrzymane.
- Komisja powinna kontynuować prace nad jednolitym przyznawaniem zwolnień dla osób dojeżdżających do pracy za granicą i koniecznymi podróżami tam, gdzie to możliwe, bez uszczerbku dla ochrony zdrowia publicznego.
- Komisja powinna rozważyć tymczasową elastyczność w regułach konkurencji. Umożliwiłoby to podmiotom gospodarczym w łańcuchu wartości koordynację wsparcia finansowego i innego wsparcia dla wspólnych dostawców; umożliwiając współpracę w zakresie dystrybucji mocy i wielkości produktu w przypadku niedoborów produkcyjnych spowodowanych kryzysem oraz umożliwiając wymianę krytycznych i odpowiednich informacji w całym łańcuchu wartości.
- Komisja (DG TAXUD) powinna podjąć proaktywną i koordynującą rolę, aby zapewnić, że elastyczność oferowana przez UCC jest w pełni wykorzystywana przez państwa członkowskie.
- Dealerzy i warsztaty motoryzacyjne muszą mieć możliwość jak najszybszego wznowienia działalności, jeżeli nie jest to jeszcze możliwe, przy zastosowaniu niezbędnych środków ostrożności w odniesieniu do zdrowia i bezpieczeństwa.
- Należy wprowadzić skoordynowane programy wymiany pojazdów dla wszystkich kategorii pojazdów w UE, aby przyspieszyć odnawianie populacji pojazdów na europejskich drogach i zwiększyć popyt prywatny i biznesowy.
- Zachęty do zakupu i dzierżawy można zapewnić poprzez bezpośrednie finansowanie UE lub za pomocą programów krajowych z dodatkowym finansowaniem UE, np. za pośrednictwem funduszy strukturalnych. W szczególności w odniesieniu do operatorów flot pojazdów prywatnych Komisja i Europejski Bank Inwestycyjny powinny rozważyć rozszerzenie Instrumentu Czystszego Transportu, aby umożliwić operatorom flot prywatnych odnowienie ich flot.
- Komisja powinna przeznaczyć europejskie fundusze strukturalne i inwestycyjne, aby umożliwić wdrożenie dyrektywy w sprawie ekologicznie czystych pojazdów i umożliwić ukierunkowane zamówienia publiczne władz regionalnych i lokalnych.
- Przemysł wzywa do natychmiastowego rozpoczęcia inicjatywy pilotażowej dotyczącej „1 miliona punktów ładowania i stacji tankowania w całej UE dla wszystkich typów pojazdów”, w tym stacji ładowania dużej mocy i tankowania wodoru dla pojazdów ciężkich.
- EBI powinien odgrywać aktywną rolę w ułatwianiu inwestycji w infrastrukturę cyfrową nowej generacji.
- Odłożyć wszystkie nieistotne konsultacje społeczne o co najmniej 2 miesiące.
- Ocena wpływu kryzysu Covid-19 na wszystkie istniejące i planowane wymogi regulacyjne, harmonogramy i inicjatywy do połowy 2021 r.
- Wspólnie z państwami członkowskimi ponownie uruchomić proces homologacji typu tak szybko, jak to możliwe, aby ułatwić ciągłe wdrażanie wymogów regulacyjnych.
- Zagwarantować, by krajowe organy nadzoru rynku egzekwowały zgodność z aktualnymi wymogami regulacyjnymi UE.
- Przyspieszenie prac nad ambitną propozycją AFID2, która ma zostać przedstawiona już w trzecim kwartale 2020 r.
- Przyjęcie ambitnego wniosku dotyczącego zmiany dyrektywy w sprawie jakości paliw i przyszłej zmiany dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii w celu wsparcia większego wykorzystania paliw o niskiej emisji dwutlenku węgla i o niskiej emisji zanieczyszczeń, w połączeniu ze środkami wspierającymi poprzez przegląd dyrektywy w sprawie opodatkowania energii.
- Rozważyć zasady „Just Transition” oraz potrzeby wynikające ze zdrowienia z Covid-19 w ramach programu Skills Agenda (II kwartał 2020 r.).
- Przyspieszenie prac regulacyjnych nad digitalizacją transportu, aby umożliwić nowe i wielokrotne usługi cyfrowe.
- UE powinna trzymać się ambitnego budżetu na badania i innowacje w ramach programu Horizon Europe na rozwój neutralnego dla klimatu systemu transportu drogowego, co ma kluczowe znaczenie dla powodzenia Zielonego Porozumienia.
- Wspierające innowacje zamówienia publiczne w obszarach transportu i mobilności powinny być wspierane z funduszy EFSI, aby zapewnić realizację celów Zielonego Porozumienia we wszystkich państwach członkowskich.
- Przyszła inicjatywa EBI w zakresie mobilności powinna zostać dodatkowo rozszerzona na finansowanie innowacji, służąc realizacji długoterminowych celów neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla i bezpiecznego transportu oraz mobilności.
- Komisja Europejska powinna zintensyfikować wysiłki i wsparcie na podnoszenie kwalifikacji i przekwalifikowanie siły roboczej w sektorze w ramach zaktualizowanego programu UE na rzecz umiejętności.
- Komisja Europejska powinna przyspieszyć ustanowienie sektorowego paktu na rzecz umiejętności dla sektora motoryzacyjnego.
Pełny opis wszystkich punktów znajduje się w dokumencie opublikowanym przez CLEPA.
Źródło: CLEPA