Jedną z częstych przyczyn zaniku siły hamowania są kłopoty z płynem hamulcowym. W normalnym użytkowaniu samochodu wynikają one najczęściej z zaniedbań ze strony użytkownika. Płyn hamulcowy powinien być regularnie zmieniany i uzupełniany. Jako ciecz ma on silne właściwości higroskopijne, co oznacza, że absorbuje wodę z powietrza, która osłabia jego parametry. Spada temperatura wrzenia płynu, przez co podczas mocniejszego kilkukrotnego hamowania, może dojść do zaniku siły hamowania. Jest ona wyczuwalna na pedale hamulca, który staje się miększy i mocniej zapada się w podłogę.
Po ostygnięciu hamulców i samego płynu należy przystąpić do jego wymiany na nowy. Prawidłowe przeprowadzenie tej czynności serwisowej wraz z odpowietrzeniem układu hamulcowego powinno rozwiązać zanik siły hamowania.
Podczas hamowania z kołami ustawionymi na wprost auto powinno zwalniać bez ściągania na jedną ze stron. Jeśli tak się nie dzieje i dodatkowo wyczuwalne są drgania na pedale hamulca, być może jeden z klocków hamulcowych źle dolega powierzchnią cierną do tarczy hamulcowej.
Innymi przyczynami, które mogą prowadzić do ściągania auta na jedną ze stron podczas hamowania, jest zapieczenie się zacisku, zapowietrzenie układu hamulcowego albo zatkanie jakiegoś przewodu ze starości, ewentualnie inne problemy np. awarie czujnika ABS itp.
Podczas mocniejszego korzystania z układu hamulcowego, gdy jeździmy agresywnie lub nieumiejętnie zjeżdżamy ze wzniesienia, może dojść do zjawiska określanego jako fading klocków hamulcowych. Jest to stopniowe zanikanie siły hamowania przez powstawanie m.in gazów pomiędzy klockami i tarczami hamulcowymi. Na skutek czego mocny docisk klocka hamulcowego do tarczy jest ograniczony. Zmniejszona ilość tarcia negatywnie wpływa na efektywność pracy hamulców.
Zanik siły hamowania wymaga szybkiej reakcji ze strony kierowcy. Szybka i trafna diagnoza może ograniczyć negatywne konsekwencje. Przyczyny pogorszenia się hamowania są bardzo różne. Czasami konieczna jest wymiana płynu hamulcowego, innym razem musimy poczekać na dotarcie się klocków. Dlatego nie wolno lekceważyć takich objawów i dla własnego bezpieczeństwa poinformować o tym fakcie swojego mechanika.
kierownik działu Badań i Rozwoju klocków hamulcowych w firmie Steinhof - Dawid Tarchała
Źródło: Steinhof