40 lat napędu quattro | MOTOFAKTOR

40 lat napędu quattro

Napęd quattro od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt.

40 lat napędu quattro: bilans sukcesów i paleta modeli

Napęd quattro przez 40 lat zbudował imponującą bazę sukcesów. Do końca roku 2019, koncern z Ingolstadt wyprodukował 10 448 406 aut z napędem na cztery koła, w tym 804 224 w samym tylko roku 2019. Prawie 45% wszystkich modeli Audi zbudowanych w 2019 r. było wyposażonych w układ napędowy quattro, a większość z nich pochodziła z fabryk w Changchun w Chinach i San José Chiapa w Meksyku. Zakłady Ingolstadt i Neckarsulm wyprodukowały w 2019 r. 258 765 nowych samochodów wyposażonych w słynną technikę napędu na cztery koła.

 

Układ napędowy quattro jest filarem marki Audi. Można go znaleźć w każdej serii modelowej za wyjątkiem kompaktowego A1. Wszystkie duże i mocne wersje pojazdów, jak również wszystkie modele S i RS, moc swoich jednostek napędowych przenoszą na drogę za pośrednictwem wszystkich czterech kół.

Fakty i liczby

Bilans sukcesów

 

  • Prawie 10,5 miliona samochodów z napędem na cztery koła quattro wyprodukowanych od 1980 r.
  • Łącznie w 2019 r.: na całym świecie zbudowano 804 224 samochody z napędem quattro, z czego 258 765 w Niemczech.
  • Technika quattro jest stosowana standardowo we wszystkich modelach Audi o dużej mocy.

 

Techniki mechanicznego napędu quattro

 

  • Szeroka gama rozwiązań technicznych: stały napęd quattro na cztery koła, quattro z techniką ultra w modelach z silnikiem montowanym wzdłużnie z przodu oraz sportowy mechanizm różnicowy w wielu modelach najwyższej klasy
  • Napęd quattro ze sprzęgłem wielopłytkowym w modelach z silnikami montowanymi poprzecznie i w sportowym R8.

 

Elektryczny napęd na cztery koła

 

  • Modele Audi e-tron i e-tron Sportback są wyposażone w dwa oddzielnie sterowane silniki elektryczne
  • W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback zamontowano po trzy silniki elektryczne, z czego dwa na osi tylnej połączone są z elektryczną funkcją torque vectoring.

 

Kamienie milowe techniki quattro

 

  • Od 1980 do 1999 r.: oryginalne quattro z roku 1980 i Sport quattro z 1984 z manualnie blokowanym międzyosiowym mechanizmem różnicowym; mechanizm różnicowy Torsen pojawia się w roku 1986; modele TT i A3 z napędem quattro wyjeżdżają na drogi w roku 1999.
  • Od 2000 do 2020 r.: międzyosiowy mechanizm różnicowy z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy w 2005 r.; Audi R8 ze sprzęgłem wiskotycznym w 2007 r.; sportowy mechanizm różnicowy w 2008 r.; napęd quattro z techniką ultra w 2016 r.

 

quattro w sportach motorowych

 

  • Lata ‘80.: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 1982–1984; trzy zwycięstwa w wyścigu górskim Pikes Peak w latach 1985–1987; ogromny sukces w seriach TransAm i IMSA GTO w Stanach Zjednoczonych
  • Lata ‘90.: tytuły mistrzowskie kierowców w wyścigach DTM w latach 1990 i 1991; siedem tytułów w kategorii samochodów superturystycznych w jednym tylko sezonie 1996
  • Lata 2010.: trzy zwycięstwa w wyścigu w Le Mans i cztery tytuły World Endurance Championship (WEC) dla Audi R18 e-tron quattro.

 

Źródło: Audi

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).