Coraz bardziej zależy nam na dobrym i silnym chłodzeniu. Nie ma się z resztą co dziwić, już wczesną wiosną, przy pierwszych promieniach słońca robi się w samochodzie baaardzo gorąco i użycie klimatyzacji jest koniecznością.
Osób, które oceniają pracę fachowców od naprawy układów klimatyzacji jest wiele. Jadący pojazdem w ciepły dzień myśli w kategoriach, dobrze bądź źle naprawione. Sprawdź więc jak skutecznie naprawić układ klimatyzacji unikając błędów?
1. Wymiana uszkodzonego sprzęgła zrywalnego w kompresorach o zmiennej wydajności, gdzie sterowanie ciśnieniem odbywa się z wykorzystaniem zaworu sterującego, bez wykonania kontroli sprawności następujących układów:
Proponowana czynność: sprawdzenie korekcji dawki paliwa – tę informację uzyskamy np. w grupie VW odczytując przy użyciu testera „bloki wartości mierzonych” układu zasilania w sterowniku silnika (pod adresem 01).
Proponowana czynność: sprawdzenie ilości nieprawidłowych zapłonów na poszczególnych cylindrach silnika spalinowego, sprawdzenie krótkoterminowej oraz długoterminowej korekty składu mieszanki na podstawie informacji sondy lambda.
Proponowana czynność: sprawdzenie tłumika drgań skrętnych koła pasowego wału korbowego, kontrola zużycia, interwału wymiany paska napędowego osprzętu silnika, sprawdzenie stanu technicznego, interwału wymiany sprzęgła jednokierunkowe OWC i sprzęgiełka alternatora OAD; kontrola rolek prowadzących oraz napinacza paska napędu osprzętu silnika.
2. Montaż nowej lub regenerowanej sprężarki do nieodpowiednio przygotowanego, zanieczyszczonego układu klimatyzacji.
Przed montażem należy wykonać następujące czynności:
3. Stosowanie części używanych, niskiej jakości, niewiadomego pochodzenia. Znalezienie zaufanego partnera biznesowego, który ma bogatą ofertę, sprawdzoną jakość w rozsądnych cenach, służy dodatkowo doradztwem technicznym nadal jest wyzwaniem na rynku aftermarketowym.
Firma HC-CARGO w ofercie ma dostępnych ponad dwa tysiące produktów stosowanych w większości samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych wiodących europejskich marek. Proponuje sprężarki, skraplacze, osuszacze, parowniki i zawory rozprężne do zastosowań w pojazdach. Oferuje także sprężarki i podzespoły do ciężkich pojazdów użytkowych i maszyn rolniczych.
4. Zastosowanie niewłaściwego oleju lub zbyt dużej ilości barwnika podczas wykonywania naprawy bądź obsługi układu klimatyzacji.
Nadal praktykowane jest używanie olejów niezgodnych z zaleceniem producenta danego pojazdu. Dodatkowo, często układy są napełnione nieprawidłową ilością oleju oraz nadmierną ilością barwnika. Tego typu praktyka skutecznie obniża sprawność oraz trwałość układu klimatyzacji.
5. Niestosowanie przez pracowników technicznych warsztatów naprawczych właściwych narzędzi diagnostycznych, brak prawidłowej obsługi serwisowej oraz wzorcowania stacji do obsługi układów klimatyzacji.
Na rynku dostępnych jest szereg dedykowanych oraz uniwersalnych testerów diagnostycznych, które umożliwiają sprawdzenie zapisanych błędów w poszczególnych sterownikach oraz umożliwiają odczyt wartości w blokach pomiarowych, które nas interesują. To ułatwia bądź umożliwia prawidłową diagnostykę danego układu.
Przy użyciu testera dodatkowo technik może wykonać kontrolę elementów wykonawczych na przykład mechanizmów, które sterują klapami powietrza w kanałach wentylacji. Elementy dające możliwość kontrolowania temperatury oraz przepływu powietrza w kabinie pasażerskiej pojazdu.
Pomocnym narzędziem może być tester diagnostyczny marki HC-CARGO, który ma ułatwiać kontrolę sprawności, wysterowanie zaworu kompresora o zmiennej wydajności jak również ocenę pod kątem poprawności zadanego sygnału przez sterownik układu klimatyzacji (porównanie wartości otrzymanej z wartością zadaną przez sterownik).
Ważne jest wykonanie szczegółowej kontroli układu klimatyzacji w odniesieniu do innych zależnych układów pojazdu po wykonaniu zleconej przez klienta naprawy.
Artykuł udostępniony przez HC-CARGO