5 mitów na temat klocków hamulcowych | MOTOFAKTOR

5 mitów na temat klocków hamulcowych

Na temat wymiany, sposobu wyboru klocków hamulcowych i przebiegów na jednym komplecie powstało wiele mitów. Steinhof przyglądam się miejskim legendom na temat klocków hamulcowych.

Klocki hamulcowe to kluczowe części eksploatacyjne w samochodach, które podczas jazdy ulegają zużyciu. Aby spełniały swoją funkcję, ich warstwa cierna musi mieć odpowiednią grubość i strukturę, bez pęknięć, przegrzań czy odklejeń. Regularna kontrola jest więc niezbędna. Gdy konieczna jest wymiana klocków do gry mogą wejść powielane przez niektórych kierowców mity.

Mit 1: Sportowe klocki zawsze będą lepsze od zwykłych

Sportowe klocki są projektowane z myślą o optymalnej skuteczności hamowania w wysokich temperaturach, co sprawdza się podczas intensywnej jazdy. Jednak w codziennych warunkach, zwłaszcza przy niższych temperaturach, mogą działać gorzej niż standardowe klocki. Dlatego jeśli jeździsz głównie po mieście na krótkich dystansach, sportowe klocki nie przyniosą oczekiwanych korzyści. Wręcz mogą okazać się źródłem wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze

Mit 2: Dobre klocki wytrzymują rekordowe przebiegi

Najważniejsza jest skuteczność hamowania i odporność na wysokie temperatury. Klocki hamulcowe, które mają za sobą wiele kilometrów mogą nie gwarantować krótkiej drogi hamowania. Dodatkowo ich budowa może przyspieszać zużycie tarcz hamulcowych. Trwałość klocków zależy od wagi samochodu, stylu jazdy i warunków eksploatacji. Efektywne zatrzymanie pojazdu powinno być jednym z najważniejszych kryteriów wyboru.

Mit 3: Kiepskie klocki można poznać po tym, że piszczą

Piski są niepożądane, ale nie zawsze są wskaźnikiem niskiej jakości klocków. Hałas to często wynik drgań elementów układu hamulcowego, a nie samych klocków. Klocki różnych marek mogą zachowywać się inaczej w różnych modelach samochodów. Piski mogą być także wynikiem nieprawidłowego montażu klocka, zużycia zacisku czy braku warstwy tłumiącej drgania.

Mit 4: Stan klocków ocenisz patrząc przez felgę

Przez otwory w feldze widać jedynie klocki zamontowane od zewnętrznej strony tarcz. Te od wewnętrznej strony są niewidoczne, a mogą być bardziej zużyte. Dlatego klocki hamulcowe należy sprawdzać podczas każdego przeglądu technicznego, przynajmniej raz w roku lub co 10-15 tys. km, zdejmując koła i oceniając stan klocków po obu stronach tarczy.

Mit 5: Dobre klocki nie brudzą felg

Pylenie klocków nie wpływa na ich jakość i parametry hamowania. Technologie ograniczające pylenie są przydatne, ale nie decydują o skuteczności hamowania. W rzeczywistości najlepsze klocki, które zapewniają doskonałe parametry hamowania i nie niszczą nadmiernie tarcz, mogą pylić bardziej niż inne.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

Klocki hamulcowe należy kontrolować podczas każdego okresowego przeglądu technicznego, a więc przynajmniej raz w roku lub co 10-15 tys. km. Istnieją trzy główne powody ich wymiany: negatywny wynik przeglądu, wskazania czujników zużycia lub inne objawy, takie jak spadek skuteczności hamowania czy niepokojący hałas. Zwykle klocki hamulcowe wytrzymują przebieg od 30 do 45 tys. km.

Profilaktyczna wymiana klocków hamulcowych ma sens w niektórych sytuacjach, takich jak wiek klocków czy zmiana charakterystyki eksploatacji pojazdu. Kierowcy preferujący dynamiczny styl jazdy mogą również decydować się na wymianę klocków po intensywnym użytkowaniu, np. po imprezach typu Track Day. Pamiętajmy, że przy wymianie tarcz hamulcowych zawsze należy wymienić również klocki hamulcowe, aby zapewnić optymalną skuteczność hamowania i bezpieczeństwo na drodze. Firma Steinhof zachęca do regularnych przeglądów i wymiany klocków hamulcowych, aby zapewnić bezpieczeństwo i komfort jazdy” – mówi Dawid Tarchała, Kierownik działu Badań i Rozwoju w Grupie Steinhof.

Źródło: Steinhof

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).