W dobie społecznej dyskusji o konieczności większego dbania o środowisko naturalne, zainteresowanie tematem elektrycznych samochodów nieustannie rośnie. Dyskusja tocząca się wśród ekspertów nie zawsze jednak dostarcza Polakom jasnych odpowiedzi na pytania dotyczące codziennego użytkowania aut napędzanych prądem. Adam Dutkowski z Mercedes-Benz, który przejechał elektrykiem już ponad 25 tys. km, rozprawia się więc z najpopularniejszymi mitami na temat samochodów napędzanych prądem.
Zasięg samochodu elektrycznego po jednym, pełnym naładowaniu baterii to od 200 do 400 km, w zależności od modelu auta czy jego załadunku. Wpływ na to ma także styl prowadzenia, który z kolei determinowany jest m.in. przez temperaturę zewnętrzną. Nadal jednak jest to wartość wielokrotnie przewyższająca odległości, jakie przeciętna polska rodzina pokonuje na co dzień. W przypadku dłuższych tras, technologie, w które wyposażone są na ogół samochody napędzane prądem, znacząco pomagają kierowcy planować drogę tak, by w odpowiednim momencie miał on możliwość doładowania baterii i pojechania w dalszą trasę. Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce nie jest wprawdzie tak rozwinięta, jak na zachodzie Europy, ale ta sytuacja dynamiczne się zmienia, a najbliższe prognozy dotyczące intensywnego rozwoju publicznych ładowarek są bardzo obiecujące. Ten fakt oraz wytrzymałość baterii w elektrykach to dwie składowe, dzięki którym nie powinniśmy mieć obaw o możliwości swobodnego poruszania się samochodem elektrycznym.
Wizerunek samochodu elektrycznego jako małego pojazdu dla jednej osoby już dawno odszedł do lamusa, bo w ofercie dealerów samochodowych można znaleźć także dużo większe auta.
Dowodem na to jest chociażby nasz model Mercedes EQV, który jest elektrycznym vanem zaprojektowanym dla rodzin, dużym, komfortowym i maksymalnie bezpiecznym, a przy tym neutralnym dla środowiska naturalnego. W zależności od konfiguracji może pomieścić 6, 7 lub nawet 8 osób z bagażem. To pojazd idealny dla rodzin, które lubią wspólne wycieczki, są aktywne sportowo i cenią sobie komfort jazdy, bo samochód elektryczny jest np. znacznie bardziej cichy niż model spalinowy – mówi Adam Dutkowski z Mercedes-Benz.
Inny będzie czas ładowania pojazdu w punkcie, który jest wyposażony w szybką stację ładowania, a inny w warunkach domowych.
Trzeba pamiętać, że nie musimy każdorazowo ładować baterii do pełna. Wystarczy tyle, ile jest niezbędne, by komfortowo i z zapasem dojechać do miejsca docelowego. Jadąc np. z Warszawy do Gdańska czy Wrocławia potrzebujemy około 20-25 minut ładowania. Z mojego doświadczenia wynika, że to raczej standardowy czas postoju rodzin z dziećmi – na toaletę, posiłek czy zakupy na stacji. Przy okazji tematu ładowania warto od razu obalić mit, że może ono odbywać się wyłącznie w punktach ładownia. To nieprawda, bo samochód elektryczny możemy ładować także za pomocą standardowego domowego gniazda i przenośnej ładowarki. Będzie to trwało oczywiście dłużej, ale to i tak bardzo ważna wiadomość dla wielu osób, które np. wybierają się elektrykiem na wakacje do domu na wsi i martwią się, że nie będą miały gdzie naładować tam auta – tłumaczy Adam Dutkowski.
W Polsce na początku tego roku było dostępnych niemal 3 900 punktów ładowania, ale ta liczba rośnie dosłownie z dnia na dzień, dlatego z mniejszą lub większą łatwością zawsze jesteśmy w stanie znaleźć ogólnodostępny punkt ładowania. Ważniejsze jest jednak to, że samochody elektrycznie są wyposażone w kilkustopniowe systemy ostrzegające przed niskim poziomem baterii. Poza wyświetlaniem komunikatów o potrzebie ładowania, samochód automatycznie może zredukować moc silnika, tak by móc dojechać do najbliższego punktu ładowania. Ponadto, auto elektryczne na bieżąco przelicza pozostały zasięg z uwzględnieniem stylu jazdy, wyznaczonej w nawigacji trasy czy stopnia wykorzystania klimatyzacji lub ogrzewania. Trudno więc o możliwość, by samochód zaskoczył kierowcę i zatrzymał się z rozładowaną baterią w pół drogi. A jeśli jednak do tego dojdzie? W takiej sytuacji można skorzystać ze wsparcia technicznego, którego elementem jest m.in. holowanie do najbliższego punktu ładowania w razie pustej baterii.
W ten sposób coraz częściej można powiedzieć o… samochodach spalinowych. Świadczą o tym m.in. sukcesywnie wprowadzane limity wjazdów takich aut do centrów miast oraz rosnące opłaty za nie. Jednocześnie, kierowcy samochodów elektrycznych mają dodatkowe korzyści, np. mogą jeździć po bus pasach i bezpłatnie parkować w strefach płatnego parkowania.
Stopniowe przechodzenie na transport elektryczny to zmiana powodowana pobudkami ekologicznymi, przede wszystkim chodzi tu o redukcję emisji dwutlenku węgla do atmosfery, który w olbrzymim stopniu przyczynia się do negatywnych zmian klimatu. To dotyczy każdego z nas, a także naszych dzieci i wszystkich następnych pokoleń. Dlatego tak ważne jest, byśmy zdawali sobie sprawę z korzyści płynących z przesiadania się na elektryki i świadomie podejmowali nasze samochodowe wybory – podsumowuje ekspert.
Źródło: Daimler