Według powszechnej opinii kierowcy mniej boją się wizyty u dentysty niż tej w warsztacie. Właściciele aut obawiają się m.in. wysokich kosztów oraz długiego czasu naprawy, dlatego niekiedy zdarza się im odkładać przegląd techniczny czy naprawę „drobnej” usterki. To jednak według ekspertów może mieć nie tylko niekorzystny wpływ na stan techniczny auta, lecz także rzutować na bezpieczeństwo jazdy.
Auto – tak jak organizm – jest systemem naczyń połączonych, a porównywanie mechanika do lekarza czy stomatologa nie jest wcale nieadekwatne. W przypadku zębów – nieleczona próchnica jednego może spowodować problemy z drugim. W przypadku auta z kolei, nie naprawiona usterka może spowodować kolejne. Z tego powodu istotne jest nie tylko dbanie o stan techniczny samochodu – regularne serwisowanie, które pozwoli uniknąć potencjalnych problemów. Równie ważne jest szybkie reagowanie w przypadku niepokojących objawów, dzięki czemu można zapobiec „rozprzestrzenianiu” się potencjalnej usterki. Warto o tym pamiętać, bo to tak naprawdę klucz do tego, by wizyta w warsztacie przebiegła sprawnie i nie była zbyt wielkim obciążeniem dla portfela – mówi Dariusz Wójcicki z platformy Motointegrator.com.
A co poza regularnym serwisowaniem i szybką reakcją na pojawiające się problemy mogą zrobić kierowcy, aby cała wizyta u mechanika przebiegła jak z płatka?
Właściciele aut powinni przede wszystkim poszukać warsztatu cieszącego się dobrymi opiniami. Dzięki temu oddając auto w ręce mechanika, będą o wiele bardziej spokojni. Takie recenzje można dziś w prosty i szybki sposób znaleźć w Internecie. Jak pokazują badania platformy Motointegrator.com, wirtualne polecenia są ważne dla co trzeciego kierowcy szukającego warsztatu. Dobrym źródłem informacji są wyszukiwarki warsztatów, gdzie można znaleźć nie tylko podstawowe dane dotyczące warsztatów, jak lokalizacja czy zakres świadczonych usług, lecz przede wszystkim opinie innych kierowców. To właśnie taka nowoczesna „poczta pantoflowa” sprawia, że niektóre warsztaty mają pełne ręce roboty.
Warto też przyjrzeć się ofercie warsztatu i zakres świadczonych w nim usług. Nigdy do końca nie wiadomo czy oprócz niezbędnych, podstawowych napraw, nie będą konieczne te bardziej złożone, wymagające specjalistycznego sprzętu – narzędzi bądź diagnostyki komputerowej. Może się okazać, że niemożliwe będzie dokonanie wszystkich prac w jednym miejscu – mechanik odmówi podjęcia się naprawy z powodu braku narzędzi lub doświadczenia. Wiązać się to będzie ze stratą nie tylko czasu, lecz także pieniędzy. Kompleksowość świadczonych przez warsztat usług i doświadczenie jego pracowników są niezmiernie ważne.
A co ma zrobić kierowca po wyborze warsztatu? Przede wszystkim porozmawiać z mechanikiem. Dobry fachowiec jak lekarz, powinien wypytać o historię samochodu, czyli przede wszystkim wcześniejsze naprawy, a także najświeższe sytuacje, które mogły mieć wpływ na stan techniczny auta. Ważne by kierowca pamiętał, że nawet rzeczy, które z jego perspektywy wydają się błahe, dla doświadczonego mechanika mogą okazać się cennym źródłem informacji. Może się zdarzyć, że po takiej rozmowie pracownik warsztatu zaproponuje właścicielowi auta wspólną „jazdę testową”, tak by lepiej poznać niepokojące objawy.
Kolejny krok to dokładne ustalenie wszystkich kwestii związanych z rozliczeniem. Kierowca powinien poświęcić chwilę i przeanalizować koszty naprawy, a wszystkie wątpliwości wyjaśnić zawczasu z pracownikiem warsztatu. W ten sposób najłatwiej będzie uniknąć późniejszych nieporozumień. Warto pamiętać, że w kosztorysie poza dokładnym opisem zakresu prac oraz wyceną pracy mechanika, powinien również znaleźć się wykaz tego, jakie części zostaną użyte do naprawy, ich nazwy oraz to czy są to części oryginalne czy tzw. części zamienne. Kwoty zawarte w dokumencie można w prosty sposób zweryfikować porównując je z dostępnymi w Internecie informacjami o cenach podobnych usług u konkurencji.
Ostatnia rzecz, jaką powinien zrobić kierowca przed oddaniem mechanikowi kluczyków do auta to wypytanie się o harmonogram naprawy. O ile likwidacja drobnej usterki może trwać kilka godzin, o tyle w przypadku większych napraw trzeba liczyć się z tym, że samochód może zostać w warsztacie nawet kilka tygodni. Wiedza na temat szacowanego czasu naprawy pozwoli podjąć decyzję czy potrzebne będzie auto zastępcze czy nie. Warto zwrócić uwagę, na to czy warsztat oferuje możliwość powiadomień o statusie naprawy – taka usługa jest coraz częściej dostępna w formie SMS czy e-maila. Niekiedy nawet zdarza się możliwość podglądania pracy mechanika, dzięki streamingowi online z kamery umieszczonej przy stanowisku warsztatowym.
To jak kierowcy naprawiają auta w warsztatach jest coraz bardziej determinowane przez cyfryzację naszego życia, a zaawansowane technologicznie rozwiązania i platformy mające ułatwić właścicielom aut serwis ich pojazdów z roku na rok zyskują na popularności. Digitalizacja usług warsztatowych to szansa na wypracowanie lepszych relacji z klientem i systematyczne budowanie świadomości tego, że wizyta u mechanika może przebiegać sprawnie i bezproblemowo – podsumowuje Dariusz Wójcicki z platformy Motointegrator.com.
Źródło: Motointegrator.com