50 lat Passata na targach Techno Classica 2023 | MOTOFAKTOR

50 lat Passata na targach Techno Classica 2023

Aby uczcić rocznicę 50-lecia Passata, Volkswagen prezentuje w Essen na targach Techno Classica 2023 pięć specjalnie wybranych egzemplarzy tego modelu.

 

 

 

Po trzyletniej przerwie Volkswagen pojawi się na targach Techno Classica. Tegoroczna edycja imprezy odbywa się w dniach od 12 do 16 kwietnia, a na stoisku marki z Wolfsburga można zobaczyć historyczne modele aut. Oczywiście głównym bohaterem będzie Passat.

 

Zaprezentowany w 1973 roku Passat stanowił początek wielkiej ofensywy produktowej Volkswagena i był początkiem nowej ery dla tej marki. Za projekt nowej rodziny odpowiedzialny był włoski projektant samochodów Giorgetto Giugiaro, chociaż jego oryginalny projekt, określany jako EA 272, został w ostatniej chwili odrzucony ze względu na koszty. Giugiaro opracował więc kolejny projekt, na bazie Audi 80 B1, ze zgrabnym nadwoziem ze ściętą tylną ścianą i zmodyfikowanym przodem. Efekt, czyli Passat, do dziś pozostaje ikoną designu. Do dzieł Giugiaro należą również Scirocco I i Golf I, które zostały wprowadzone na rynek w kolejnym roku. Volkswagen Passat zadebiutował w 1973 roku w dwu- i czterodrzwiowej odmianie. Mimo nadwozia ze ściętą tylną ścianą był to sedan – z tyłu otwierała się jedynie niewielka pokrywa, bez szyby. Wersja kombi pojawiła się w styczniu 1974 roku.

 

Już od pół wieku Passat cieszy się ogromnym powodzeniem, klienci doceniają jego wszechstronność i liczne zalety, a samochód na przestrzeni tych pięciu dekad był nieustannie ulepszany i rozwijany. Przez dziesięciolecia i osiem generacji Passat prezentował nowe, śmiałe pomysły projektowe, jednocześnie przekazując swoje sprawdzone zalety z pokolenia na pokolenie – i tak ma być również w przyszłości.

 

Na stoisku Volkswagen Classic można zobaczyć pięć pojazdów, które reprezentują historyczne początki Passata:

 

Passat B1 z 1973 r.

 

Nowy napęd, nowy design: 14 maja 1973 roku ruszyła produkcja seryjna nowego Passata. Rodzinne auto zostało wprowadzone na rynek z małą pokrywą bagażnika; wersja z większą klapą, która sięgała aż do dachu i obejmowała tylną szybę, weszła do produkcji seryjnej w styczniu 1975 roku.

 

Volkswagen Classic pokazuje w Essen bardzo szczególny egzemplarz: najstarszego znanego Passata. Model B1 z 1973 roku stanowi część kolekcji Fundacji Muzeum Volkswagena. Posiada numer 2, co czyni go najstarszym zachowanym egzemplarzem Passata na świecie.

Passat B1 Variant z 1974 r.

 

Przestronność to jego siła: w styczniu 1974 roku w Wolfsburgu zadebiutował praktyczny i stylowy Passat Variant – i natychmiast odniósł ogromny sukces. W ciągu kilku generacji modelowych Passat Variant stał się wzorcem rodzinnego kombi.

 

Passat B1 Variant z 1974 roku w kolorze Atlas White z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już na wielu imprezach motoryzacyjnych udowodnił, że klasyczna przyjemność z jazdy jest możliwa nawet przy mocy 55 KM.

Passat B2 Formel E z 1983 r.

 

Nowoczesne technologie i wydajność: Passat B2 został zaprezentowany w październiku 1980 roku. Druga generacja Passata jest znacznie większa od swojego dość filigranowego poprzednika, B1. Passat B2 był produkowany jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kombi, tradycyjnie nazwane Variant. Passat B2 był oferowany również w oszczędnej wersji Formel E. Ta odmiana Volkswagena przewidywała m.in. takie innowacje, jak późniejsze systemy start-stop.

 

Passat B2 Formel E w kolorze srebrnym jest częścią kolekcji pojazdów Volkswagen Classic i w Essen może również świętować okrągłe urodziny: został zarejestrowany po raz pierwszy 5 kwietnia 1983, kończy więc 40 lat.

Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 r.

 

Dynamika i sportowy charakter: Passat w licznych wariantach wielokrotnie udowodnił, że nie musi być statecznym autem. Oczywiście usportowione odmiany Passata miały dość stonowany wygląd. Trzecia generacja Passata została wprowadzona na rynek w 1988 roku. Nadwozie, wnętrze i zastosowane rozwiązania były wówczas całkowitą nowością. Passat B3 był dostępny jako czterodrzwiowy sedan oraz Variant. Linia wyposażenia GT oznaczała usportowionego Passata, a niezwykle dziś pożądanym, topowym modelem w gamie był produkowany od 1989 roku Passat G60 z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 160 KM, z napędem na wszystkie koła Syncro.

 

Passat B3 Variant GT G60 syncro z 1991 roku z kolekcji pojazdów Volkswagen Classic już kilka razy udowodnił, że wywołuje szybsze bicie serc fanów.

Fundacja Muzeum Volkswagena: Passat B2 Electronic z 1983 r.

 

Fundacja Muzeum Volkswagena jest w tym roku reprezentowana na stoisku Volkswagena. Z okazji jubileuszu Passata można zobaczyć bardzo szczególny egzemplarz: Passat B2 Electronic z 1983 roku.

 

W 1983 roku zaprezentowano prototyp Passata w wersji lifestylowej z napędem na cztery koła, turbosprężarką i rozbudowaną elektroniką, taką jak nawigacja, infotainment i liczne elektryczne elementy sterujące. Samochód przyszłości, który z pewnością miałby spore grono fanów.

Pod jednym dachem

Volkswagen Classic po raz ostatni miał swoją ekspozycję na Techno Classica w 2019 roku. W tym roku pod hasłem „Pasja łączy” marki Grupy Volkswagen po raz pierwszy prezentują się w Essen na jednym stoisku: Volkswagen Classic, Volkswagen Samochody Dostawcze Classic, Audi Tradition, Skoda, Autostadt, Fundacja Muzeum Volkswagena i Volkswagen Classic Parts będzie można znaleźć w hali nr 3. Tegoroczna Techno Classica odbywa się w dniach od 12 do 16 kwietnia na terenach targowych w Essen. Ponad 1250 wystawców z ponad 30 krajów jest reprezentowanych na około 120 000 metrów kwadratowych w dziesięciu halach wystawowych i na terenach otwartych. Ponadto w Essen jest ponad 200 klubów samochodów klasycznych i wielu sprzedawców części. Ponadto około 2700 pojazdów zabytkowych jest wystawionych na sprzedaż. Organizatorzy spodziewają się ok. 200 000 odwiedzających.

 

Źródło: Volkswagen

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).