W sumie w pierwszym miesiącu trwania kampanii (od 18 czerwca do 18 lipca) łączna długość tras pokonanych przez użytkowników samochodów elektrycznych na Autostradzie A1 wyniosła prawie 27 tys. km. Z kolei na A4 na odcinku Katowice-Kraków łączny dystans przejechany przez kierowców EV wyniósł 22,7 tys. km.
Organizatorzy szacują, że dzięki przejazdom aut całkowicie elektrycznych w trakcie pierwszego miesiąca kampanii udało się obniżyć emisję o 8,6 ton CO2.
Osoby zarejestrowane w EV Klubu Polska i użytkujące samochody całkowicie elektryczne są zwolnione z opłat za przejazdy odcinkami autostrad, które są objęte system wideotollingu. Mowa o odcinku Gdańsk – Toruń autostrady AmberOne A1 (węzeł Rusocin – węzeł Nowa Wieś) oraz odcinku Katowice – Kraków autostrady A4 (węzeł Murckowska – węzeł Balice), liczących w sumie 276 km.
Wystarczy zarejestrować się w EV Klub Polska (EVklub.pl), a następnie w panelu klubowicza wypełnić formularz zgłoszeniowy. Po pozytywnej weryfikacji klubowicze otrzymują specjalnie wygenerowany link, dzięki któremu rejestrują się lub logują w systemie Autopay. Po zalogowaniu w aplikacji wystarczy tylko uzupełnić dane pojazdu i cieszyć się darmowymi przejazdami wybranymi odcinkami Autostrad A1 i A4.
Rozwój rynku samochodów elektrycznych wymaga systematycznego wsparcia. Jako EV Klub Polska angażujemy się w inicjatywy popularyzujące elektromobilność. Duże zainteresowanie i bardzo dobre przyjęcie projektu oznacza, że jest w Polsce potrzeba tworzenia takich akcji. Stanowi to korzyść zarówno dla użytkowników EV, jak i ochrony naszego klimatu.
koordynator EV Klub Polska, organizator akcji "Autostrada do elektromobilności" - Łukasz LewandowskiDobrze, by osoby wybierające zeroemisyjne środki transportu były za ten wybór nie tylko doceniane, ale by mogły również liczyć na konkretne, choćby drobne korzyści i wymierne oszczędności. Faktycznie tak się stało dzięki naszej akcji. Trasa nad morze, tam i z powrotem, pozwoliła właścicielom aut z napędem elektrycznym oszczędzić 60 zł, a trasa autostradą A4 niemal 50 zł.
członek zarządu Autopay Mobility - Miłosz Kurzawski
Po zakończeniu kampanii w połowie września zostaną wykonane ekonomiczne i środowiskowe analizy projektu, po czym organizatorzy przedstawią rekomendacje dotyczące ewentualnego kontynuowania akcji.
Według danych z końca czerwca 2021 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie 26 985 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Przez pierwsze sześć miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 8 249 sztuk, tj. o 150% w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Akcja „Autostrada do elektromobilności” jest realizowana we współpracy z Autopay w ramach kampanii elektromobilni.pl, prowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (KOZK).
Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce.
Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.
Źródło: elektromobilni.pl