Ze względu na istotne różnice w prowadzeniu pojazdu rekreacyjnego i typowego samochodu osobowego, a także ze względu na to, że kształt i obciążenie aut rekreacyjnych mają wpływ na ich stabilność dynamiczną, dobór odpowiednich opon w kamperach jest szczególnie ważny dla bezpieczeństwa.
Continental zaleca stosowanie w pojazdach rekreacyjnych specjalnych opon, przeznaczonych właśnie do nich. W przypadku kamperów, czyli samochodów kempingowych, najlepszym rozwiązaniem ma być zakup opon oznaczonych jako „Camping” lub „Camping Pneu” (CP).
Ogumienie z tym symbolem, określane też nieraz jako „turystyczne”, ma specjalną konstrukcję, która utrudnia odkształcanie. Opony kampingowe są więc bardziej odporne od zwykłych i przystosowane do postoju przez dłuższy czas, w jednej pozycji z dużym obciążeniem. Opony turystyczne, podobnie jak opony do przyczep kempingowych, mają w konstrukcji zazwyczaj dodatkowy oplot kordowy, który podnosi ich nośność i wzmacnia brzegi.
Dzięki temu, ogumienie typu CP mają lepiej radzić sobie z nierównomiernymi obciążeniami wynikającymi np. z położenia zbiornika na wodę w kamperze. W porównaniu z tradycyjnymi oponami o tym samym rozmiarze, opony kempingowe mogą przyjmować znacznie większy nacisk na tylnej osi i oferują podobne osiągi, ale przy obciążeniach do 300 kg wyższych.
Wraz z większymi rezerwami bezpieczeństwa, korzyści ze stosowania opon typu CP obejmować mają lepszą stabilność na zakrętach i mniejsze zużycie. Solidniejsza konstrukcja tych opon sprawiać ma, że są one lepiej dopasowane do przejścia z okresów mobilności do dłuższego postoju.
Podczas dłuższych przejazdów autostradowych z pełnym obciążeniem konwencjonalne opony samochodowe wykazują wyraźny wzrost temperatury. Następnie, po zaparkowaniu w miejscu przeznaczenia, w miarę ochładzania się opon, mogą one ulec punktowej deformacji – to tzw. zjawisko „flat spot”. Opony klasy CP są bardziej odporne na takie objawy.
Opona letnia Continental Vanco Camper spełnia normę „CP” i jest przeznaczona właśnie specjalnie do kamperów, także o masie pow. 3,5 tony. Zapewniać ma ona bardzo dobre podparcie poprzeczne dla tylnych osi, co gwarantuje zwiększoną stabilność przy jeździe kamperem z obciążonym tyłem.
Opona Vanco Camper ma też wzmocnione ściany boczne dla ochrony przed mechanicznymi uszkodzeniami – np. otarciami – w trakcie podróży, mocną konstrukcję karkasu, chroniącą oponę przed odkształceniami na postoju, a także zwiększone ciśnienie maksymalne dla lepszej stabilności opony w trakcie jazdy i pokonywania zakrętów przy pełnym załadunku.
Opona Continental Vanco Camper charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie, przeciążenie i uderzenia, co czynić ma ją wyjątkowo trwałą – nawet w trudnych warunkach kempingowych i przy długich postojach. Continental Vanco Camper zapewniać ma także wysoki poziom bezpieczeństwa, dzięki poprawionej przyczepności i skróconej drodze hamowania na mokrej nawierzchni.
W ofercie Continental są także letnie, zimowe i całoroczne opony do samochodów dostawczych, z szeroką gamą bieżników i mieszanek gumowych pasujących do różnych ciężkich i lekkich, dużych i małych kamperów oraz przyczep turystycznych. W przyszłym sezonie na rynku polskim ma być także oficjalnie dostępny nowy, ulepszony model całorocznej opony Continental przeznaczonej do kamperów – VanContact Camper.
Warto pamiętać, że przed każdą podróżą, a także codziennie podczas jazdy i co najmniej raz w miesiącu, gdy kamper jest na postoju, należy sprawdzić ciśnienie w oponach swojego pojazdu. Właściwe ciśnienie w oponach wpływa nie tylko na poziom bezpieczeństwa, ale także na oszczędność energii, co może zwiększyć przebieg
Product Manager w Continental Opony Polska - Łukasz Kusiak
Źródło: Continental