70 lat Pirelli Cinturato | MOTOFAKTOR

70 lat Pirelli Cinturato

Pirelli Cinturato ma już 70 lat. Pierwsza opona o tej nazwie narodziła się, gdy masowy dostęp do mobilności dopiero raczkował.

Na przestrzeni siedmiu dekad kolejne produkty rodziny Cinturato nie tylko przyczyniały się do poprawy osiągów i bezpieczeństwa samochodów, ale także umożliwiły Pirelli zgromadzenie doświadczenia, które dziś pozwala po raz kolejny podnieść poprzeczkę – wraz z nadchodzącym debiutem najnowszego modelu Cinturato P7.

 

Jak kolejne produkty Cinturato będą zmieniały mobilność w przyszłości? Według Pirelli opona przyszłości to opona połączona z siecią 5G, gotowa do użytkowania w inteligentnym mieście. Mobilność przyszłości to także usługa udostępniania rowerów Pirelli Cycl-e Around, na obręczach których pojawi się rowerowa opona Cinturato z gamy Pirelli Velo.

Nowa Cinturato P7

Dzięki intensywnemu programowi badawczo-rozwojowemu, inżynierowie Pirelli opracowali  oponę Cinturato P7. Jest to – podobnie jak poprzedniczka – opona do samochodów klasy premium, posiadająca wysokie właściwości podczas jazdy na suchym asfalcie.

 

Istotnej poprawie uległy natomiast osiągi na mokrej nawierzchni, a opona jest jeszcze bardziej odporna na efekt aquaplaningu, co istotnie przekłada się na poziom bezpieczeństwa. Droga hamowania Cinturato P7 z prędkości 100 km/h na pokrytej wodą nawierzchni jest nawet o 4 metry krótsza niż w przypadku poprzedniej generacji.

Ogólna żywotność opon wzrosła o 6%, co oznacza, że kierowcy mogą jeździć dłużej bez konieczności wymiany opon na nowe. Mówiąc o wydajności nowych Cinturato P7, należy również wspomnieć o redukcji oporów toczenia o 12%, co ma sprawiać, że nowa odsłona kultowej Cinturato nie tylko uzyskuje wyższe oznaczenia klas energetycznych, ale także realnie zmniejsza zużycie paliwa i emisję CO2 samochodu – aż o 4% w standardowym cyklu pomiarowym (WLTP).

 

Innowacje wprowadzone przez inżynierów Pirelli mają poprawiać komfort jazdy – zarówno akustyczny, dzięki zmniejszeniu emisji hałasu, jak i plastyczny, dzięki nowej konstrukcji opony, która może teraz lepiej amortyzować nierówności drogi.

 

Nowe Cinturato P7 mogą być dodatkowo wyposażone w różne technologie Pirelli, takie jak Run Flat i Seal Inside, które pozwalają kierowcom kontynuować jazdę nawet po przebiciu. Na rynek trafi również wersja Elect, czyli opony zaprojektowane specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i hybrydach plug-in.

Opony wykorzystujące sieć 5G

Nowa Cinturato P7 będzie dodatkowo częścią trwającego programu badań „Cyber” firmy Pirelli.

 

Pirelli była pierwszą globalną firmą oponiarską, która udostępniła informacje zebrane za pośrednictwem inteligentnych opon w sieci 5G, wykorzystując oponę jako jedyną część samochodu, która ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Daje to możliwość ostrzegania i współdzielenia się informacjami o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach, takich jak zalegająca woda wywołująca zjawisko aquaplaningu.

 

W niedalekiej przyszłości infrastruktura telekomunikacyjna 5G ma być w stanie zebrać i udostępnić wszystkie informacje, które zostaną przekazane przez opony i poinformować innych użytkowników dróg o zaistniałych niebezpiecznych sytuacjach, co bezpośrednio ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Historia Pirelli Cinturato

Siedemdziesiąt lat temu inżynierowie Pirelli wypróbowali pierwszy prototyp innowacyjnej opony, która dała początek całej gamie produktów. W tym czasie nie była jeszcze nazywana Cinturato, ale już skrywała pod swoim bieżnikiem związaną z tą nazwą prawdziwą rewolucję przemysłową.

 

W historii produkcji opon nastąpiło stosunkowo niewiele naprawdę radykalnych zmian, ale jedną z nich było zdecydowanie wprowadzenie opracowanych przez Pirelli opasanych opon radialnych z tekstylnymi i metalowymi elementami wzmacniającymi.

 

Bajeczna nowa opona z własnym pasem bezpieczeństwa – jak wówczas opisał model Cinturato dział marketingu Pirelli – była na wyposażeniu najistotniejszych samochodów swojej epoki. Od samego początku opona „367” była wybierana przez producentów takich jak Lancia, ale kolejna ewolucja tej opony wprowadziła Cinturato już niemal do wszystkich najbardziej pożądanych samochodów na świecie.

 

Wraz z kolejnymi wariantami Cinturato: CA67, CN72 i CN73, Pirelli stworzyła koncepcję opony sportowej przeznaczonej do jazdy po drogach, która pozwoliła zapewnić przyczepność autom definiującym nową epokę supersamochodów, takim jak: Ferrari 250 GT i 400 Superamerica, Lamborghini 400GT i Miura, Maserati 4000 i 5000.

 

Model opony CN12 z kolei zapoczątkował opony niskoprofilowe, zdolne do zapewnienia jeszcze większej wydajności. Kolejnym przełomem okazało się wprowadzenie modelu CN36, który powstał z myślą o samochodach osobowych, ale odcisnął swój bieżnik również w rajdach. Korzystając z tego doświadczenia, powstały także liczne inne ewolucje Cinturato, jak np. CN54.

Od pierwszego Cinturato P7 do P Zero

W połowie lat 70-tych XX wieku uwagę wszystkich pasjonatów motoryzacji przykuła kolejna wielka rewolucja w rodzinie Cinturato. Pierwsza Cinturato P7 – stworzona z myślą o rajdach, a szczególnie Lanci Stratos – posiadała w swojej budowie przełomowe innowacje, takie jak nylonowe opasanie 0° oraz wyjątkowo niski profil.

 

Pierwszymi samochodami, dzięki którym trafiła ona na drogi publiczne, były: Porsche 911 Carrera Turbo, Lamborghini Countach i De Tomaso Pantera. Po P7 szybko pojawiła się P6: opona, która była mniej sportowa, ale miała szerszy zakres potencjalnych zastosowań, a następnie P5, stworzona specjalnie dla Jaguara, który poprosił Pirelli o możliwie najcichszą oponę o maksymalnym komforcie jazdy.

 

W latach 80-tych narodziły się opony P600P700 – następcy odpowiednio P6 i P7. W ich przypadku koncentrowano się na poprawie parametrów bezpieczeństwa, takich jak przyczepność na mokrej nawierzchni i pokonywanie zakrętów.

 

Zanim nadeszły lata 90-te, na rynek trafiły P6000 i P7000, które jeszcze bardziej poprawiły bezpieczeństwo i wydajność. W międzyczasie inżynierowie Pirelli pracowali nad kolejną rewolucją, mającą zostać wyposażeniem niezwykłego samochodu rajdowego Lancia Delta S4. Ta bestia potrzebowała specjalnie zaprojektowanych opon, mogących przenieść nieokiełznaną do tej pory moc na drogę. Taki był początek drugiej legendarnej rodziny opon Pirelli – P Zero.

Odrodzenie P7

W 2009 roku nazwa Cinturato P7 powróciła, a kryjący się pod nią produkt zachwycił zdolnością do zmniejszania zużycia paliwa i redukcji szkodliwej emisji, zastosowaniem materiałów ekologicznych oraz wysoką trakcją i efektywnym hamowaniem.

 

Gama produktów rozrosła się wraz z wprowadzeniem opony zimowej i całorocznej, które do dzisiaj pozostają w asortymencie firmy i uzyskały ponad 400 homologacji od producentów pojazdów na całym świecie.

 

Źródło: Pirelli

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).