75 lat temu Opel wznowił produkcję aut osobowych w Rüsselsheim | MOTOFAKTOR

75 lat temu Opel wznowił produkcję aut osobowych w Rüsselsheim

75 lat temu w zakładzie Opel w Rüsselsheim podjęto decyzję o wznowieniu produkcji samochodów osobowych poczynając od modelu Olympia.

 

 

 160 lat Opla to 160 lat innowacji dla milionów ludzi. W całej swojej historii firma łączyła wyzwania z nowymi pomysłami i produktami, które stanowiły podstawę jej sukcesów. Tak też było 75 lat temu: późną jesienią 1947 r. z linii montażowej zjechał Opel Olympia – pierwszy samochód osobowy produkowany seryjnie po odbudowie fabryki w Rüsselsheim. Model, który już wcześniej zapisał się w historii, teraz miał być symbolem udanego wznowienia produkcji. Tak też się stało – fabrykę przy centrali firmy Opel do dziś opuszczają niezliczone modele i legendy motoryzacji, takie jak najnowszy bestseller ze znakiem Blitz.

 

Nowa generacja Opla Astry również jest produkowana w tych zakładach. Astra z Rüsselsheim, podobnie jak Olympia 75 lat temu, ma tworzyć historię. W przyszłym roku firma ma uruchomić produkcję usportowionej Astry GSe oraz w pełni elektrycznej Astry Electric. Obie mają być produkowane równolegle z hybrydami plug‑in. Astra będzie zatem pierwszym modelem Opla dostępnym ze wszystkimi wariantami napędu – od wyjątkowo oszczędnych silników spalinowych po wersje w pełni elektryczne.

Opel Olympia 1947: początek nowej ery produkcji samochodów w Rüsselsheim

Opel musiał już kiedyś zaczynać wszystko od nowa – po wielkim pożarze w 1911 r., który pochłonął znaczną część fabryki w Rüsselsheim. Wtedy rodzina Opel i pracownicy firmy wykazali niezwykłą odwagę, by spróbować czegoś nowego – z maszyn do szycia przestawili się całkowicie na produkcję bicykli i automobili. Po zakończeniu drugiej wojny światowej sytuacja była poniekąd podobna. W 1945 r. z zabudowań fabrycznych nad Menem nie pozostał niemal kamień na kamieniu. Jednak odbudowa postępowała szybko, więc nawet w takich okolicznościach można było wznowić przynajmniej produkcję części.

 

Już latem 1946 r. z fabryki, która wciąż jeszcze była w budowie, wyjechała pierwsza półtoratonowa ciężarówka Blitz. Pod koniec 1947 r. produkcja pojazdów nabrała tempa. Wreszcie udało się uruchomić seryjną produkcję osobowych Opli Olympia. Firma z Rüsselsheim wybrała więc model, który miał już swoje miejsce w historii. Dwanaście lat wcześniej, w 1935 r., Olympia była pierwszym niemieckim produkowanym masowo samochodem z całostalowym nadwoziem samonośnym, który dzięki mniejszej masie oferował lepsze właściwości jezdne i niższe zużycie paliwa. Jednocześnie konstrukcja nowoczesnej klatki bezpieczeństwa wytyczała szlak dla wielkoskalowej produkcji. To były najlepsze warunki wstępne dla udanego powrotu do produkcji samochodów osobowych w 1947 r.

 

Olympia z tego rocznika różniła się od poprzedniczki w szczególności udoskonaloną przednią osią z podwójnymi wahaczami oraz minimalnie krótszym rozstawem osi. Konstrukcja osi oraz układu kierowniczego dwudrzwiowego samochodu pochodziły teraz z modelu Opel Kapitän. Ta koncepcja pozwoliła przyspieszyć produkcję modeli osobowych w Rüsselsheim. Niespełna rok później ruszyła także seryjna produkcja czterodrzwiowego Opla Kapitäna. Już 8 czerwca 1949 r. Opel oficjalnie ogłosił wyprodukowanie stutysięcznej Olympii z półtoralitrowym silnikiem. Jednocześnie w głównym zakładzie w Rüsselsheim kontynuowano produkcję urządzenia, które dzisiaj mało kto kojarzy z marką Opel. Była to lodówka „Frigidaire” – produkt bardzo pożądany w owym czasie i bestseller w latach 50.

 

Jednak fundamenty pod wielkoseryjną produkcję w Rüsselsheim, która miała zmotoryzować miliony Niemców w „latach cudu gospodarczego” („Wirtschaftswunderjahre”), zostały położona już pod koniec lat 40. takimi modelami jak Olympia, Kapitän i im pokrewne. Dzięki nim duża część społeczeństwa znów stała się mobilna i zyskała dostęp do innowacji w przystępnych cenach.

Nowy Opel Astra: kolejny bestseller z Rüsselsheim

Niemiecką markę wprowadza w przyszłość nowy Opel Astra, nagrodzony niedawno Złotą Kierownicą 2022*, prezentuje się jeszcze dynamiczniej – czyste i odważne wzornictwo obejmuje nowe oblicze marki Opel Vizor. Jednocześnie zarówno pięciodrzwiowy hatchback, jak i kombi Astra Sports Tourer zachowały wszystkie cechy niezbędne codziennemu bohaterowi. Najnowsza technologia, w tym intuicyjny w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel czy adaptacyjne i nieoślepiające reflektory pikselowe Intelli-Lux LED, mają zwiększać komfort i bezpieczeństwo jazdy, a kierowca i pasażer z przodu podróżować w ergonomicznych aktywnych fotelach z atestem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.).

 

Równie istotny dla klientów jest szeroki wybór opcji napędu: odmiana pięciodrzwiowa i kombi Sports Tourer są dostępne nie tylko z oszczędnymi silnikami spalinowymi, ale po raz pierwszy także jako zelektryfikowane, lokalnie bezemisyjne hybrydy plug-in. W przyszłym roku dołączyć ma do nich w pełni elektryczna Astra Electric.

* AUTO BILD nr 45/2022 i BILD am SONNTAG nr 46/2022; kategoria „najlepszy samochód do 50 000 EUR”.

 

Źródło: Stellantis

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).