ABB ulepszyło układ napędowy do e-busów | MOTOFAKTOR

ABB ulepszyło układ napędowy do e-busów

Nowy układ napędowy opracowany przez ABB do autobusów elektrycznych pozwala na zwiększenie ich zasięgu, a także na zmniejszenie hałasu.

  • Silnik i przekształtnik ABB zostały opracowane jako jeden zestaw – oba urządzenia zwiększają wydajność napędu w autobusie elektrycznym pracując razem
  • Dzięki topologii trójpoziomowej przekształtnika, silnik może zmniejszyć straty nawet o 12%
  • Nowa technologia ma pomóc wydłużyć zasięg autobusów elektrycznych również w sezonach zimowych
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora 
  • Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

W 2023 roku na całym świecie producenci elektrycznych autobusów sprzedali niemal 50 tysięcy pojazdów. E-busy stanowiły ponad 20% wszystkich sprzedanych autobusów, między innymi w Kanadzie, Finlandii, Holandii oraz Polsce. Pomimo tego, 50 tysięcy sztuk to zaledwie 3% globalnego rynku. Dzięki strategiom rządowym oraz dotacjom prognozy wskazują na wzrost tego trendu, jednak wiele problemów, takich jak infrastruktura energetyczna i zasięg pojazdów, szczególnie w zimowych warunkach, wciąż pozostaje aktualnych. Z drugiej strony, producenci napędów dla autobusów elektrycznych nieustannie starają się doskonalić parametry swoich produktów.

Niedawno firma ABB zaprezentowała nowy układ napędowy składający się z silnika i przekształtnika (inwertera), który jest lżejszy i bardziej efektywny, osiągając nawet kilkanaście procent wzrostu wydajności w porównaniu do wcześniejszych rozwiązań. Wprowadzony przekształtnik HES580, zamknięty w kompaktowej obudowie, jest pierwszym takim urządzeniem zaprojektowanym dla autobusów elektrycznych z zastosowaniem topologii trójpoziomowej.

W odróżnieniu od tradycyjnych inwerterów, które przełączają pomiędzy dwoma poziomami napięcia prądu stałego (DC+ oraz DC-), HES580 operuje także na trzecim, neutralnym poziomie napięcia. Ta dodatkowa warstwa zmniejsza krok napięcia podczas każdej operacji przełączania o połowę, co przekłada się na mniejsze pulsacje prądu i niższe straty harmoniczne. W uproszczeniu, można to porównać do dodania pośredniego biegu w skrzyni biegów między drugim a trzecim. Takie rozwiązanie pomaga ograniczyć przeciążenia silnika, co sprawia, że urządzenie działa efektywniej w różnych warunkach, w tym w zimie.

Przekształtnik ABB HES580

Maciej Duczyński z biznesu Systemów Napędowych ABB w Polsce, Fot. ABB
Maciej Duczyński z biznesu Systemów Napędowych ABB w Polsce, Fot. ABB

„Ten układ napędowy został opracowany głównie z myślą o autobusach elektrycznych, ale sprawdzi się równie dobrze w dużych, przemysłowych pojazdach elektrycznych, stosowanych w kopalniach lub na placach budów, jak ładowarki, koparki czy wozidła technologiczne. To uniwersalne, kompaktowe rozwiązanie” – mówi Maciej Duczyński z biznesu Systemów Napędowych ABB w Polsce.

Nowy przekształtnik jest dostosowany do współpracy z silnikiem synchronicznym AMXE250. Według szacunków firmy ABB, dzięki zastosowaniu trójpoziomowej topologii przekształtnika, w idealnych warunkach silnik może zredukować straty energii nawet o 12%. Dodatkowo, minimalizując wpływ harmonicznych na uzwojenie silnika, przyczyniać ma się do wydłużenia jego żywotności. System cechuje się niewielką wagą, łatwością w instalacji (oba urządzenia nie muszą znajdować się w bliskiej odległości) oraz relatywnie cichą pracą, co jest istotne w kontekście miejskiego transportu autobusowego.

Silnik synchroniczny ABB AMXE250

Obecnie w ABB w Aleksandrowie Łódzkim powstaje zespół inżynierów odpowiedzialny za rozwój tego rodzaju produktów.

„Zapotrzebowanie na wydajne układy napędowe dla dużych pojazdów elektrycznych, będzie rosło. Mamy odpowiednie kompetencje, aby dostarczać przyszłościowe rozwiązania, które pomogą w elektryfikacji transportu, nie tylko w sieciach miejskich” – dodaje Maciej Duczyński.

Źródło: ABB

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).