W drugim kwartale 2022 r. w UE nadal rosła sprzedaż pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami, stanowiąc 9,9% wszystkich rejestracji samochodów osobowych. Od kwietnia do końca czerwca sprzedano 233 413 auta posiadające wyłącznie napęd BEV. Spadła natomiast liczba sprzedanych diesli i samochodów z napędem benzynowym, których udział w rynku w drugim kwartale osiągnął łącznie 55,8 %.
W drugim kwartale 2022 r. w UE nadal rosła sprzedaż samochodów elektrycznych BEV, która stanowiła 9,9% wszystkich rejestracji aut osobowych. Progres w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym zanotowały samochody hybrydowe typu plug-in, które miały 8,7% udziału w rynku, w porównaniu z 8,4% w drugim kwartale 2021 r. Samochody napędzane benzyną i diesle odnotowały znaczne spadki w tym okresie, co doprowadziło do skurczenia się ich udziału w rynku (55,8% dla diesli i benzyny łącznie).
Od kwietnia do czerwca 2022 r. udział samochodów napędzanych benzyną i diesli w Unii Europejskiej zmniejszył się z 62,0% w II kwartale 2021 r. do 55,8% w II kwartale br. Udział „benzyniaków” w rynku spadł o ponad 3 punkty procentowe, stanowiąc 38,5% całkowitej sprzedaży, podczas gdy udział diesla w rynku spadł do 17,3% wszystkich rejestracji samochodów osobowych (spadek z 20,2% w tym samym okresie w 2021 r.).
Sprzedaż aut napędzanych benzyną spadła o 22,2% w całej UE, (909 703 sprzedanych samochodów). Diesel odnotował jeszcze większy spadek (-27,7%), notując sprzedaż na poziomie 409.174 sztuk.
W drugim kwartale 2022 r. rejestracje pojazdów elektrycznych na baterie (BEV) w UE wzrosły o 11,1%, osiągając 233 413 sprzedanych samochodów. Wśród kluczowych rynków znalazły się Hiszpania i Francja, które najbardziej przyczyniły się do pozytywnych wyników pojazdów typu BEV, odnotowując dwucyfrowe zyski (odpowiednio +22,0% i +18,6%). Z drugiej strony Włochy odnotowały znaczną stratę (-19,6%), podczas gdy Niemcy odnotowały niemal kosmetyczną zmianę (-0,5%).
Hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) zwiększyły swój udział w rynku w tym okresie, pomimo dwucyfrowego spadku liczby sprzedanych egzemplarzy (-12,5% do 206,501 samochodów). Z wyjątkiem Hiszpanii (+11,3%) wszystkie kluczowe rynki odnotowały spadki sprzedaży PHEV: Francja (-17,4%), Niemcy (-16,9%) i Włochy (-6,9%).
Sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) w Unii Europejskiej spadła o 2,2% w drugim kwartale roku. Jednak ze względu na znaczny spadek sprzedaży samochodów z napędem konwencjonalnym, pojazdy HEV zwiększyły swój ogólny udział w rynku (22,6%). Cztery główne rynki w regionie odnotowały mieszane wyniki. Francja i Hiszpania odnotowały wzrost (odpowiednio +7,2% i +2,7%). Z kolei Włochy i Niemcy odnotowały spadki (odpowiednio -9,3% i -6,5%).
Rejestracje pojazdów na gaz ziemny (NGV) w całej Unii Europejskiej spadły o 62,9%, a w tym okresie sprzedano 4983 sztuki. Spadek ten wynikał głównie ze spadku we Włoszech, które odpowiadają za zdecydowaną większość sprzedaży w regionie. Natomiast pojazdy napędzane LPG odnotowały wzrost sprzedaży (+7,9%), osiągając 64 152 sztuki w drugim kwartale roku. W tym segmencie trzy z czterech największych rynków w regionie odnotowały silne wzrosty: Hiszpania (+57,6%), Francja (+21,9%) i Niemcy (+10,3%). Z kolei Włochy odnotowały spadek (-5,1%).
Jeśli chodzi o Polskę, to pod koniec czerwca 2022 r. po polskich drogach jeździło 48 883 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48% (23 698 szt.) tej części floty pojazdów, a pozostałą część (52%) stanowiły hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 25 185 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych liczył 2107 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec czerwca składała się z 14 464 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 407 466 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 762 szt.
Źródło: ACEA/ORPA