Spadek rzędu -25% oznacza, że ACEA spodziewa się, że sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej spadnie o ponad 3 miliony z 12,8 miliona sztuk w 2019 r. do około 9,6 miliona sztuk w tym roku.
Po pierwszych falach uderzeniowych kryzysu między połową marca a majem rynek UE skurczył się w tym roku o 41,5%. Oczekuje się, że sytuacja ta poprawi się do pewnego stopnia w nadchodzących miesiącach, ponieważ w całym regionie zniesione zostaną środki blokujące i ograniczające rozprzestrzenianie.
Niemniej jednak pod względem wielkości prognoza ACEA na 2020 r. przedstawia najniższą liczbę sprzedanych samochodów od 2013 r., kiedy przemysł przeszedł przez sześć kolejnych lat spadku po kryzysie finansowym 2008-2009. Pod względem zmiany procentowej ponura perspektywa stanowi najostrzejszy spadek w historii europejskiego sektora motoryzacyjnego.
ACEA ma nadzieję, że ten dramatyczny scenariusz można złagodzić za pomocą szybkich i zdecydowanych środków ze strony UE i rządów krajowych. Biorąc pod uwagę bezprecedensowy spadek sprzedaży do tej pory, zachęty do zakupu i programy złomowania są pilnie potrzebne w całej UE, aby stworzyć bardzo potrzebny popyt na nowe samochody. W interesie naszego przemysłu i szeroko pojętej gospodarki UE wzywamy do niezbędnego wsparcia politycznego i gospodarczego - zarówno na szczeblu UE, jak i państw członkowskich - w celu ograniczenia szkód w produkcji i zatrudnieniu w nadchodzących miesiącach.
dyrektor generalny ACEA - Eric-Mark Huitema
Źródło: ACEA