Firma Adam Opla rozpoczęła działalność w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia. Później Opel był największym na świecie producentem rowerów, aż wreszcie stał się marką motoryzacyjną o międzynarodowej renomie.
Kariera Adama, najstarszego syna mistrza kowalskiego Philippa Wilhelma Opla, była poniekąd zaplanowana odkąd się urodził – pewnego dnia miał przejąć i kontynuować ojcowski biznes. Jednak Adam miał inny pomysł na życie, a jego wielkim marzeniem był wyjazd do Paryża. Po pobycie w Liège, Brukseli i Londynie wreszcie dotarł do wymarzonego miasta, gdzie pod wpływem impulsu postanowił zrobić interes na maszynach do szycia.
Pod koniec sierpnia 1862 r. 25‑letni wówczas Adam wrócił do rodzinnego Rüsselsheim i otworzył skromny warsztat w domu rodziców – na przekór ojcu, którego maszyny do szycia zupełnie nie interesowały. Dla młodego światowca powrót z kosmopolitycznych metropolii do rodzinnej miejscowości musiał być sporą zmianą. Ale to właśnie w liczącym 2000 mieszkańców Rüsselsheim, Adam położył fundamenty pod globalną firmę i markę Opel.
Zmontowanie pierwszej maszyny do szycia zajęło miesiące. Gotowy egzemplarz kupił mistrz krawiecki Hummel z Rüsselsheim, a następnie pracował na nim przez 40 lat. Już wtedy firma działała zgodnie z motto „Niezawodny Opel”.
W 1863 r. Opel otworzył pierwszy zakład produkcyjny w nieużywanej oborze należącej do jego wuja. Georg, brat Adama, przysyłał mu z Paryża stal, czółenka, nici i kompletne maszyny do dalszej odsprzedaży. Ukazała się pierwsza reklama produktów firmy, a Adam zatrudnił pierwszego pracownika. Opel nie tylko produkował maszyny do szycia, ale także handlował nimi z dużym powodzeniem.
Przez kolejne lata biznes oparty na tych urządzeniach rozkwitał, a marka Opel się rozwijała. W 1868 r. Adam zbudował nową fabrykę z dwukondygnacyjną halą, maszyną parową oraz przyległym do nich budynkiem mieszkalno-biurowym. W młodej firmie pracowało wówczas 40 osób.
W tym samym roku przedsiębiorca poślubił Sophie, która nie tylko zajmowała się gospodarstwem domowym, ale prowadziła też księgowość firmy, wnosząc powiew świeżości do panujących w niej procedur. Produkcja szybko rosła – między innymi dlatego, że Opel starał się spełniać indywidualne życzenia klientów i projektował różne modele maszyn do specjalnych zadań. W 1886 r. fabryka wyprodukowała 18 000 maszyn do szycia. Firma stała się jednym z największych producentów takich maszyn w Niemczech i eksportowała je do całej Europy.
Industrializacja w latach 80. dziewiętnastego wieku otworzyła przed rodziną Opel nowe możliwości biznesowe. W czasie podróży do Paryża w 1884 r. Adam Opel zapoznał się z bicyklem – w stolicy Francji takie pojazdy były już powszechnym środkiem lokomocji. Przedsiębiorca kupił sobie taki bicykl, a już po kilku miesiącach, w 1886 r., zaczął produkcję własnych rowerów tego typu w fabryce w Rüsselsheim. Jesienią 1887 r. ukazał się ilustrowany cennik, który oficjalnie zapoczątkował nowy, ważny okres w historii firmy.
Podobnie jak wcześniej w przypadku maszyn do szycia, Opel szybko zastosował nowoczesne technologie w swoich rowerach. W 1888 r. produkcję w Rüsselsheim przestawiono z bicykli (rowerów z wielkim kołem z przodu i małym z tyłu) na nowoczesne rowery z niskimi kołami.
Do 1890 r. firma sprzedała 2200 jednośladów. Pięciu synów Adama i Sophie było najlepszymi ambasadorami firmy ojca. W wyścigach kolarskich odnieśli oni w sumie ponad 550 zwycięstw. W 1920 r. Opel stał się największym na świecie producentem rowerów – pojazdami z Rüsselsheim handlowało 15 000 dealerów. Po wprowadzeniu linii montażowej w 1923 r. jeden rower opuszczał ją co siedem sekund.
Decydującym krokiem w historii firmy – na który po śmierci Adama Opla w 1895 r. zdecydowało się jego pięciu synów – było uruchomienie produkcji automobili w 1899 r. Opel jest więc jednym z pionierów tej branży i jedną z firm o największych tradycjach jako producent samochodów na świecie. 21 stycznia 1899 r. Opel odkupił firmę „Anhaltische Motorwagenfabrik” od Friedricha Lutzmanna z Dessau.
Jeszcze w tym samym roku w Rüsselsheim ruszyła produkcja samochodu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”. W 1906 r. zbudowano tysięczny automobil. Kolejny przełom przyszedł rok później, kiedy producent z Rüsselsheim został mianowany dostawcą dworu cesarskiego. Jednak firma Opel starała się także demokratyzować motoryzację, czego przykładem był mały „Doktorwagen” z 1909 r., wyposażony w czterocylindrowy silnik o mocy 8 KM.
Przez kolejne dziesięciolecia Opel regularnie wyznaczał trendy. Komfort, bezpieczeństwo i najnowsze technologie zawsze odgrywały istotną rolę. Marka rozwijała się, nie rezygnując jednak z podstawowego założenia swojej filozofii – zapewnienia dostępu do mobilności dla wszystkich. 160 lat temu Adam Opel dostarczył klientowi pierwszą maszynę do szycia.
Dzisiaj Opel zaopatruje rynek w nowoczesne i zorientowane na przyszłość rozwiązania w zakresie mobilności. Marka oferuje liczne zelektryfikowane modele pojazdów z trzema wariantami bezemisyjnego napędu. Bestsellery takie jak Opel Corsa i Mokka oraz dostawcza trójka Combo, Vivaro i Movano mają napęd w pełni elektryczny, a Opel Grandland i Opel Astra to hybrydy typu plug-in. Portfolio uzupełnia Opel Vivaro‑e HYDROGEN zasilany z wodorowych ogniw paliwowych. Młodzi kierowcy, którzy ukończyli 15 lat, mogą zaczynać przygodę z elektryczną motoryzacją za kierownicą dwumiejscowego czterokołowca Opel Rocks‑e.1
Źródło: Stellantis