Otwarcie wysokociśnieniowej stacji tankowania wodoru dla pojazdów ciężarowych do transportu długodystansowego jest kolejnym etapem zaangażowania Air Liquide i Grupy IVECO na rzecz rozwoju wodorowej mobilności w Europie, zgodnie Porozumieniem zawartym w grudniu 2021 r. Porozumienie przewiduje doskonalenie technologii wodorowej jako zasadniczego czynnika umożliwiającego transformację energetyczną branży transportowej. Taki rozwój jest możliwy dzięki wykorzystaniu doświadczenia Air Liquide w całym wodorowym łańcuchu wartości, od produkcji poprzez przechowywanie po dystrybucję, oraz know-how IVECO, pioniera produkcji pojazdów zasilanych alternatywnymi paliwami.
Goście obecni na uroczystej inauguracji zorganizowanej 26 czerwca 2023 r. mieli okazję obejrzeć wysokowydajną (1 tona dziennie) wysokociśnieniową stację, do której wodór pozyskiwany w niskoemisyjnej technologii jest dostarczany rurociągiem oraz zobaczyć prototypowy egzemplarz ciężkiego pojazdu ciężarowego IVECO zasilanego ogniwami paliwowymi. To rozwiązanie transportowe do transportu długodystansowego charakteryzuje się krótkim czasem tankowania przy ciśnieniu 700 barów.
Stacja w Fos-sur-Mer (Marsylia) jest częścią projektu HyAMMED („Hydrogène à Aix-Marseille pour une Mobilité Ecologique et Durable”) wspieranego przez władze francuskie. Nowa stacja jest również częścią europejskiego projektu H2Haul, współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership. Air Liquide i IVECO były jednymi z pierwszych partnerów projektu H2Haul uruchomionego w 2019 r. Druga wysokowydajna stacja (700 barów; 2 tony dziennie) przeznaczona do obsługi ciężkich pojazdów ma powstać w Salon-de-Provence, aby zaopatrywać przyszłą flotę 50 wodorowych ciężarówek IVECO eksploatowanych od 2025 r. w ramach projektu R’Hyse.
Jeżeli chcemy promować upowszechnienie stosowania wodoru jako paliwa, musimy wspólnie tworzyć warunki sprzyjające rozkwitowi tego sektora. Niezbędne jest zbudowanie dostatecznie gęstej sieci wysokowydajnych stacji, która zachęci producentów pojazdów i operatorów transportowych do udziału w tej transformacji. Projekt HyAMMED wpisuje się w to podejście: to decydujący pierwszy krok i początek ambitnego przedsięwzięcia, na które zdecydowaliśmy się razem z naszym partnerem IVECO – powiedział Erwin Penfornis, wiceprezes i szef działu Hydrogen Energy World Business Line w Air Liquide.
Nasza strategia coraz bardziej zrównoważonej mobilności jest oparta na technologicznie neutralnym podejściu, a transport oparty na wodorze jest jej kluczowym elementem. Jest to wręcz najważniejsze rozwiązanie w tak energochłonnym segmencie, jak długodystansowy transport drogowy. Dzisiaj pokazaliśmy, że mamy już wszystko, czego potrzeba — pojazdy i stacje, na których mogą one tankować paliwo — aby wodorowy ekosystem mógł funkcjonować w drogowych realiach. Założenia strategii stają się faktem. Nasz nowy, kompleksowy model wynajmu GATE (Green & Advanced Transport Ecosystem), w którym użytkownicy płacą za faktyczne wykorzystanie samochodów, umożliwi dostęp do pojazdów zasilanych wodorem. Dzisiejsze wydarzenie pozwala nam jeszcze bardziej wzmocnić strategiczne i fundamentalne partnerstwo z Air Liquide, liderem na międzynarodowej scenie transformacji energetycznej, który, podobnie jak Grupa IVECO, działa na rzecz rozwoju bardziej zrównoważonego społeczeństwa – zapewnił Gerrit Marx, prezes Iveco Group.
Projekt HyAMMED, jako część programu H2Haul (Pojazdy ciężarowe zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi w ciężkiej bezemisyjnej logistyce), otrzymał finansowanie z Clean Hydrogen Partnership w ramach umowy grantu nr 826236. To publiczno-prywatne partnerstwo jest wspierane przez program badań i innowacji Horizon 2020 Unii Europejskiej, Hydrogen Europe i Hydrogen Europe Research. Projekt HyAMMED otrzymuje również wsparcie finansowe od Hydrogen Mobility Ecosystems.
Projekt HyAMMED otrzymał wsparcie finansowe z Programu Hydrogen Mobility Ecosystem prowadzonego przez ADEME, od francuskiego Regionu Sud oraz od rządu francuskiego w ramach Programme d’investissements d’avenir (PIA).
Projekt R’Hyse otrzymał finansowanie od ADEME i Unii Europejskiej (Connecting Europe Facility for Transport).
Źródło: IVECO