Pompy cieczy chłodzącej zazwyczaj są napędzane paskiem rozrządu lub paskiem osprzętu (najczęściej w silnikach wyposażonych w łańcuch rozrządu). Ze względu na fakt, że ich okresowa wymiana wiąże się z otwarciem układu chłodzenia, a następnie koniecznością jego odpowietrzania, odkłada się tę czynność serwisową „na później”. Nierzadko to „później” oznacza dopiero kolejną wymianę rozrządu, czyli interwał przynajmniej 50 tys. km.
Airtex rekomenduje okresową wymianę całych zestawów. Tylko takie postępowanie daje gwarancje prawidłowego funkcjonowania rozrządu i układu chłodzenia przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nawet jeśli pompa cieczy jest napędzana oddzielnie, warto wymienić ją przy okazji wymiany rozrządu – będzie to forma rozsądnej profilaktyki, która przełoży się na niezawodne działanie silnika.
Niezwykle ważne jest także prawidłowe uszczelnienie nowej pompy cieczy. Kluczem do sukcesu jest bardzo dokładne oczyszczenie przylegających powierzchni, a następnie zastosowanie zalecanej przez producenta techniki uszczelnienia. Może to być uszczelka, pasta uszczelniająca lub silikon. Ale zawsze należy trzymać się ściśle instrukcji i nie zastępować zużytej uszczelki pastą, a pasty silikonem. Bardzo ważne jest także zapoznanie się z instrukcją serwisową danego samochodu i sprawdzenie jaki rodzaj pompy jest rekomendowany przez producenta. Zdarza się, że do danego silnika dostępne są dwa typy pomp – z wirnikiem plastikowym i metalowym. Nie należy traktować ich jako współzamienne. Jeśli występują obie referencje, zazwyczaj jedna z nich jest lepszym wyborem, ponieważ producent wprowadził ją do konstrukcji w ramach udoskonaleń technicznych.
Nowa pompa cieczy Airtex ECF to alternatywa oryginalnej, elektrohydraulicznej pompy cieczy stosowanej w 1,6 i 2,0-litrowych silnikach TDI z grupy VAG. Jednostki te są produkowane od 2012 r. i napędzają już ponad dziewięć milionów pojazdów w całej Europie.Tym co wyróżnia pompy Volkswagena jest fakt, że są one wyposażone w elektrycznie sterowane sprzęgło przy kole pasowym. Podobnie jak kompresory klimatyzacji są napędzane paskiem wielorowkowym.
Pasek wielorowkowy bez przerwy napędza koło, ale sprzęgło elektromagnetyczne, a tym samym także pompa załączają się tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne. Takie rozwiązanie przyspiesza nagrzewanie się silnika, ale jest bardziej złożone, a tym samym bardziej awaryjne niż zwykła pompa. Praktyka pokazuje, że takie pompy mogą wykazywać pierwsze objawy zużycia (hałas, nieszczelności) już po 50 tys. km. Ze względu na olbrzymią popularność silników z tym typem pompy pojawiło się olbrzymie zapotrzebowanie na jej zamienniki. Ich produkcja jest jednak ograniczona przez prawo patentowe.
Zamiennik oryginalnej pompy VW opracowany przez Airtex wykorzystuje własną technologię SWITCH ECF do zmiany natężenia przepływu, bez naruszania oryginalnego patentu VW, co czyni firmę pierwszym producentem oferującym prawdziwy zamiennik pompy cieczy OE, z dopasowaną technologią ECF. Airtex ECF – dokładnie tak jak oryginał – zmienia natężenie przepływu płynu chłodzącego w celu skrócenia czasu nagrzewania się silnika. Redukuje tym samym zużycie paliwa i poprawia skład emisji spalin w pierwszych minutach jazdy. Pompa cieczy ECF Airtex realizuje zatem te same zadania co oryginał. Pompa Airtex ECF jest dostępna jako pojedynczy zespół pompy cieczy (numer referencji 1978) lub jako część zestawu (numer referencji WPK-197801).
Wymiana pompy cieczy przed sezonem zimowym jest doskonałą okazją do kontroli temperatury krzepnięcia płynu chłodniczego i jego ewentualnej wymiany. Airtex przypomina: przy okazji wymiany pompy cieczy należy dokładnie zapoznać się z procedurą odpowietrzania danego silnika – czasem wymaga ona otwarcia dodatkowych zaworów odpowietrzających, jak i również użycia ciśnienia do wypchnięcia powietrza np. z nagrzewnicy wnętrza.
Źródło: Airtex