Te inteligentne komponenty są stosowane głównie w luksusowych modelach samochodów, w których zapewniają maksymalne tłumienie wibracji i hałasu za sprawą swojej aktywnej charakterystyki – zarówno podczas postoju na biegu jałowym, jak i w trakcie jazdy już na konkretnych przełożeniach. Osiągany przy tym efekt komfortu nie jest dostępny dla konwencjonalnych mocowań silnika.
Mocowanie silnika działa jako element łączący silnik lub skrzynię biegów z nadwoziem pojazdu. W tym przypadku zastosowanie prostego połączenia śrubowego nie jest możliwe, ponieważ przenosiłoby ono wibracje, hałas oraz ruchy układu napędowego na karoserię pojazdu. Dlatego, producenci samochodów, używają elementów gumowo-metalowych lub amortyzowanych hydraulicznie mocowań silnika, tak by poprawić komfort podróży pasażerów. Jednak nawet to podejście nie zapewnia idealnego tłumienia wibracji w każdych warunkach, ponieważ takie konstrukcje muszą uwzględniać sprzeczne ze sobą założenia.
Aby przeciwdziałać temu problemowi, opracowano aktywne mocowania silnika, które sprawia, że ten sam element zapewnia zarówno wysoki komfort podczas pracy silnika na biegu jałowym, jak i zwiększa dynamikę prowadzenia już w trakcie jazdy. Wykorzystanie rozwiązania zintegrowanej poduszki powietrznej jest odpowiedzią na takie zapotrzebowanie.
Jeśli silnik pracuje na biegu jałowym, automatyczny przełącznik aktywuje poduszkę powietrzną w mocowaniu silnika. Pochłania ona ruchy układu napędowego o niskiej częstotliwości, w sytuacji gdy pojazd jest zatrzymany. Podczas jazdy, w zależności od prędkości pojazdu i prędkości obrotowej silnika, mocowanie przechodzi na mechanizm hydrauliczny. Takie zachowanie znacząco utwardza połączenie, zapewniając jednocześnie większą swobodę ruchów podłączonych komponentów.
Eksperci koncernu ZF opracowali zatem elektronicznie przełączane mocowania silnika, które może pracować z dwiema różnymi charakterystykami, uwzględniając prędkość poruszania się pojazdu, jak i prędkość obrotową pracującego silnika.
Zawieszenie silnika jest podatne na zużycie, co nie jest łatwe do zdiagnozowania. Ostatecznie, mocowania silnika są zwykle instalowane pod osłoną i są ukryte za okładziną. Oto kilka symptomów, które mogą wskazywać na ich uszkodzenie:
W celu zaoferowania kierowcom większego komfortu podczas jazdy, warsztaty samochodowe powinny stosować części zamienne jakości OE, których konstrukcja nie odbiega od części oryginalnych stosowanych przez producentów pojazdów. Jest to związane z faktem, że nawet pomimo fizycznego spasowania danego modelu mocowania silnika spalinowego o zbliżonej konstrukcji do jednostki wysokoprężnej, w konstrukcji poduszki silnika mogą występować znaczące różnice, związane np. z jej sztywnością.
ZF Aftermarket zaleca również kompleksową wymianę wszystkich mocowań silnika, a nie tylko jednej wadliwej części. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że nowy element będzie musiał przejąć absorbcję większych sił i wibracji, ponieważ pozostałe mocowania nie będą w stanie właściwie tłumić drgań ze względu na postępujące z czasem zużycie. Efekt ten może przyspieszyć wystąpienie kolejnych usterek w pojeździe. ZF Aftermarket oferuje aktywne mocowania silnika dla kilku modeli pojazdów marek Audi i Mercedes-Benz.
Obejmują one:
Źródło: ZF Aftermarket