AAS to technologia kontrolująca przepływ powietrza przedostającego się przez dolną część zderzaka i skutecznie kontrolująca turbulencje powstające wokół przednich kół, działając aktywnie w zależności od prędkości pojazdu.
W erze samochodów elektrycznych, rywalizacja w zapewnianiu lepszego zasięgu na jednym ładowaniu stała się zacięta, przez co powiązanie pojazdów i aerodynamiki jest dziś jeszcze ważniejsze. Co więcej, właściwości aerodynamiczne mają znaczący wpływ nie tylko na osiągi, ale również na stabilność jazdy i hałas powodowany przez powietrze opływające nadwozie.
W odpowiedzi, producenci poszukują różnych sposobów na zmniejszenie współczynnika oporu (Cd), czyli oporu powietrza działającego w kierunku przeciwnym do ruchu pojazdu.
Spojlery systemu AAS montowane są poniżej przedniego zderzaka, między kołami i podczas normalnej eksploatacji są ukryte. Wysuwają się one przy prędkości powyżej 80 km/h, gdy opór aerodynamiczny staje się większy od oporu toczenia i chowane są ponownie przy prędkości 70 km/h. Powodem różnic w prędkościach, przy których system się aktywuje i dezaktywuje, jest zapobieganie jego częstej pracy w danych zakresach prędkości.
Ponadto powód, dla którego AAS obejmuje tylko część opon, a nie całkowicie je zakrywa, jest związany z charakterystyką platformy E-GMP Grupy Hyundai Motor dla pojazdów elektrycznych. Zakrycie tylko części opony jest skuteczniejsze w poprawie właściwości aerodynamicznych, ponieważ podłoga w samochodach z taką platformą jest zupełnie płaska. Działanie systemu ma również na celu zwiększenie siły docisku, poprawiając w ten sposób przyczepność pojazdu i stabilność przy dużych prędkościach.
AAS może także działać przy prędkościach powyżej 200 km/h. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu materiału gumowego w dolnej części spojlerów, który zmniejsza ryzyko rozpryskiwania się przedmiotów zewnętrznych i uszkodzeń systemu podczas jazdy z dużą prędkością, co ma zapewniać trwałość systemu.
Hyundai Motor i Kia ogłosiły, że przetestowały system AAS w modelu Genesis GV60, co pozwoliło zmniejszyć współczynnik oporu (Cd) o 0,008, a opór powierza o 2,8%. Jest to wartość, przy której można spodziewać się dodatkowej poprawy zasięgu o około 6 km.
Hyundai Motor i Kia złożyły wnioski o powiązane patenty w Korei Południowej i Stanach Zjednoczonych oraz rozważą masową produkcję AAS, po przeprowadzeniu testów trwałości i wydajności.
„Oczekuje się, że technologia ta będzie miała większy wpływ na modele takie jak SUV, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne. Będziemy nadal dążyć do poprawy właściwości jezdnych i stabilności pojazdów elektrycznych poprzez poprawę właściwości aerodynamicznych” – mówi Sun Hyung Cho, Wiceprezes i szef grupy ds. rozwoju mobilności nadwozia w Hyundai Motor Group.
W międzyczasie Hyundai Motor i Kia stosują w swoich pojazdach różne technologie, takie jak tylne spojlery, aktywne klapy powietrza, kurtyny powietrzne, reduktory odstępu między kołami i separatory, aby zapewnić konkurencyjny współczynnik oporu powietrza. Hyundai IONIQ 6, w którym zastosowano takie technologie, osiągnął wiodący na świecie współczynnik Cd wynoszący 0,21.
Źródło: Hyundai
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?