Kierowcy, którzy latem nie mieli czasu, by zadbać o swój akumulator mogą tego pożałować jesienią. Jeśli był on cały czas niedoładowany lub uległ samorozładowaniu mogło mu to zaszkodzić. Dlaczego? Zbyt niski stan naładowania akumulatora może spowodować nieodwracalne zasiarczenie płyt, a w konsekwencji nawet awarię akumulatora. Dlatego warto systematycznie kontrolować jego stan.
Dobrze jest też wiedzieć, że optymalne napięcie w akumulatorze wynosi 12,7 V lub więcej. Gdy spadnie poniżej 12,5 V, można się spodziewać, że rozładowującemu się akumulatorowi, zabraknie niebawem energii, by uruchomić silnik.
Zapobiegać takim sytuacjom pomoże inteligentny tester nowej generacji, taki jak np. Exide EBT965P, dzięki któremu kontroluje się system elektryczny pojazdu, sprawdza działanie rozrusznika i alternatora, jak również dostępność energii, można się także dowiedzieć, czy akumulator nie wymaga wymiany. Gdy nie ma możliwości użycia nowoczesnego testera można sprawdzić poziom naładowania akumulatora woltomierzem podłączonym do gniazda zapalniczki samochodowej.
Gdy okaże się, że akumulator jest rozładowany, pomocny będzie inteligentny prostownik, np. Exide 12/7. Dzięki temu urządzeniu ładowanie akumulatora jest bezpieczne i proste, bo nie wymaga kontroli tego procesu. Nowoczesne prostowniki same ustalają parametry ładowania, same też je przerywają, gdy osiągnie optymalny poziom, eliminując ryzyko przeładowania.
Naładować akumulator można też przy pomocy urządzenia starszej generacji. Jednak wówczas trzeba bacznie nadzorować proces ładowania i uważać, by nie przeładować akumulatora. Mogłoby to podnieść temperaturę elektrolitu, a w konsekwencji doprowadzić nawet do uszkodzenia akumulatora.
Aby nie dopuścić do rozładowania akumulatora, dobrze jest odbywać regularnie dłuższe jazdy, które pomogą w utrzymaniu odpowiedniego poziomu naładowania oraz zapobiegną trwałemu zasiarczeniu płyt. Dlaczego właśnie długodystansowe? Odpowiedź jest prosta – tylko na dłuższych odcinkach akumulator jest w stanie skutecznie się doładować.
Przed nowymi wyzwaniami, jakie stawia przed akumulatorem jesienny sezon trzeba zadbać też o jego czystość. Dlaczego? W wyniku użytkowania na obudowie akumulatora albo między biegunami pojawia się brud i kurz. Zaniedbywane zbyt długo klemy z czasem śniedzieją, a to skutkuje ograniczeniami w przepływie prądu. Brudny akumulator może nawet ulec samorozładowaniu.
Aby temu zapobiec można użyć czystej ściereczki i specjalnej szczoteczki do klem, która poradzi sobie przy okazji także z wyczyszczeniem zacisków. Klemy można czyścić też przy pomocy uniwersalnej oczyszczarki do bolców. Trzeba jednak mieć na względzie, że oczyszczarka w niewprawnej ręce może doprowadzić do zredukowania średnicy bolca, a wówczas problem przy ponownym mocowaniu klem – gotowy. Dlatego kto nie ma wprawy w obsłudze oczyszczarki, lepiej niech poprosi o pomoc fachowca.
Jeśli nasz akumulator jest już wiekowy i wymaga wymiany warto – wybierając kolejny model – postawić na technologię Carbon Boost 2.0, zastosowaną, np. w akumulatorach Centra Futura albo Exide Premium. Dzięki dodatkowi aktywnego węgla akumulatory te mają większą wydajność i dłuższą żywotność. Ładują się do dwóch razy szybciej niż tradycyjne i świetnie sobie radzą w ekstremalnych temperaturach.
Jak wybrać odpowiedni akumulator? Okazuje się, że to zadanie można wykonać nie tylko przy pomocy zaufanego mechanika czy sprzedawcy w sklepie, ale też samodzielnie. Pomocne wówczas będą bezpłatne narzędzia dostarczane przez niektórych producentów akumulatorów, np. Exide Technologies, który na swojej stronie www.akumulator.pl udostępnia wyszukiwarkę akumulatorów.
Ponadto klienci Exide mogą także skorzystać z wyszukiwarki internetowej Exide Battery Finder, umożliwiającej odnalezienie odpowiedniego akumulatora po numerze VIN albo pobrać – ze stron App Store i Google Play – bezpłatną aplikację Exide Battery Finder na systemy iOS i Android.
Do niektórych dostępnych na rynku akumulatorów ich producenci oferują dodatkowe ubezpieczenie. Taki bezpłatny bonus przysługuje w standardzie, np. nabywcom akumulatorów Exide Premium i Centra Futura. Jak działa Assistance? Kierowca, niezależnie od gwarancji, zyskuje dzięki temu pakietowi dodatkową ochronę na wypadek awarii swojego akumulatora. Może wówczas liczyć na bezpłatną pomoc na terenie całej Polski. Wystarczy, że zadzwoni do sieci serwisowej, a jej przedstawiciele przyjadą i uruchomią samochód.
W przypadku akumulatorów Exide Premium lub Centra Futura taka ochrona przysługuje dwukrotnie w ciągu 3 lat od daty ich zakupu. Przy ujemnych jesiennych temperaturach, gdy drastycznie obniży się pojemność elektryczna i zdolność rozruchowa akumulatora, taka pomoc może się kierowcom przydać.
Źródło: Exide Technologies