Powszechnie uważa się, że zima jest najtrudniejszą porą roku dla akumulatorów samochodowych, ponieważ ujemne temperatury są częstą przyczyną ich awarii. Jednak w rzeczywistości akumulatory mają gorszego wroga – letnie upały.
Ekstremalne upały są wyjątkowo szkodliwe dla wszystkich akumulatorów. Rosnąca temperatura przyspiesza reakcję elektrochemiczną zachodzącą w akumulatorze, potęgując jednocześnie naturalne zjawisko samorozładowania. Dlatego wystawione na wysokie temperatury akumulatory samochodowe wymagają częstszego ładowania, aby utrzymać wydajność na optymalnym poziomie (zwłaszcza podczas przechowywania lub dłuższego postoju pojazdu i ekspozycji słonecznej):
Pozostawienie pojazdu w słońcu stwarza niekorzystne warunki dla akumulatora. Podczas upałów, gdy temperatura powietrza wynosi często powyżej 30°C, temperatura pod rozgrzaną maską pojazdu jest jeszcze wyższa.
Product Marketing Manager Transportation w Exide Technologies - Guido Scanagatta
Wpływ wysokich temperatur na akumulatory jest tak duży, że producenci zwykle zalecają ich doładowywanie już po ekspozycji słonecznej przy 20°C. Co więcej, każde 10°C powyżej tej granicy dwukrotnie przyspiesza zjawisko samorozładowania:
W szczególnie gorące dni (30°C i więcej) akumulator rozładowuje się dużo szybciej niż w innych warunkach – wyjaśnia ekspert Exide. – Kiedy pojazd jest w ruchu codziennie, rozładowanie zwykle rekompensuje się poprzez doładowanie akumulatora podczas jazdy. Jednak, gdy z samochodu korzysta się rzadziej (wyjazd na wakacje, korzystanie z komunikacji miejskiej), poziom naładowania akumulatora systematycznie spada.
- Guido Scanagatta
Letnie upały w takim samym stopniu przyspieszają także reakcje chemiczne, a każde 10°C powyżej 20°C podwaja ich szybkość. Oprócz tego zagrożeniem dla akumulatora jest korozja kratek, która sukcesywnie zmniejsza materiał przewodzący, jednocześnie zwiększając wartość oporu wewnętrznego. W ten sposób stopniowo spada zdolność akumulatora do rozruchu:
Problemy te dotyczą w szczególności akumulatorów długotrwale wystawianych na działanie wysokich temperatur. Niestety uszkodzenia wynikające z wpływu upalnych temperatur są nieodwracalne i ostatecznie jedynym wyjściem pozostaje wymiana.
- Guido ScanagattaPostępujące samorozładowanie i korozja kratek, spowodowane upalną pogodą, mogą ujawnić się znacznie później, np. dopiero w chłodniejsze jesienne dni lub zimą, kiedy potrzeba więcej energii do uruchomienia silnika.
Na szczęście problemom związanym z samorozładowaniem akumulatora wskutek upałów można zapobiegać. Można sprawdzić stan akumulatora u mechanika, który zbada go za pomocą inteligentnego testera. Kolejnym ważnym krokiem jest samodzielne działanie: utrzymywanie akumulatora w czystości, niepozostawianie samochodu przez dłuższy czas na pełnym słońcu, a także uzupełnianie płynów silnikowych (przegrzany silnik ma negatywny wpływ na akumulator).
- Guido Scanagatta
Najważniejsze jednak, aby kierowca przynajmniej raz w roku sprawdził stan akumulatora u profesjonalisty, np. w sezonowej akcji Centra Mocy.
Stosując się do porad Exide, można zmniejszyć ryzyko samorozładowania akumulatora podczas wakacji. Jeśli jednak dojdzie do awarii akumulatora i konieczna będzie jego wymiana, bardzo ważne jest, aby wybrać odpowiedni model – zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i dostosowany do stylu jazdy kierowcy. W takim przypadku warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki akumulatorów, np. dostępnej na Akumulator.pl.
1. Zadbaj o odpowiedni poziom płynów
Aby zapobiec przegrzaniu silnika, regularnie wymieniaj i uzupełniaj olej. Sprawdzaj systematycznie płyny w chłodnicy. Jeśli posiadasz obsługowy akumulator kwasowo-ołowiowy, sprawdzaj poziom elektrolitu i uzupełniaj go wodą destylowaną (w przypadku akumulatora z dostępem do ogniw).
2. Parkuj w cieniu
Staraj się parkować samochód w zacienionym miejscu lub w garażu. W ten sposób zapobiegniesz szkodliwemu dla akumulatora wzrostowi temperatury pod maską.
3. Utrzymuj akumulator w czystości
Jeśli upał wywołał korozję na końcówkach biegunowych akumulatora, wyczyść rdzę, aby utrzymać optymalny poziom przepływu ładunku elektrycznego. Upewnij się, że połączenia z klemą także są czyste i nie występują żadne poluzowania.
4. Stosuj tzw. ładowanie zachowawcze
Ładowanie zachowawcze w okresie letnim może pomóc zminimalizować skutki spowodowanego przez upał samorozładowania, zwłaszcza jeśli nie będziesz korzystać z samochodu przez kilka dni.
5. Badaj akumulator
Poproś swojego mechanika o regularne sprawdzanie akumulatora pod kątem poziomu naładowania. Jeśli masz trudności z uruchomieniem pojazdu, poproś też o sprawdzenie ogólnej sprawności układu elektrycznego. Jeśli wynik jakiejkolwiek części testu sięga lub przekracza zalecane minimum, lub jeśli akumulator ma fizyczne uszkodzenia, prawdopodobnie będzie trzeba go wymienić.
Źródło: Exide Technologies