Oficjalna prezentacja Alfy Romeo Giulietty miała miejsce 21 kwietnia 1954 roku na Salonie Samochodowym w Turynie, gdzie pojazd debiutował jako coupé. Od samego początku Giulietta Sprint zdobyła dużą popularność, ze względu na około 2000 zamówień zgromadzonych podczas salonu. Dwa tygodnie przed premierą, pracownicy i władze firmy mieli okazję zobaczyć przedpremierowy pokaz na dziedzińcu fabryki w Portello, gdzie dwaj aktorzy w strojach Romea i Julii wyskoczyli z helikoptera.
Giulietta stała się ikonicznym symbolem włoskiego stylu i elegancji, zostając pierwszą Alfą Romeo noszącą kobiece imię. Szybko zdobyła popularność w oczach publiczności jako symbol szybkiego rozwoju gospodarczego. Gdy 100 001. Giulietta w wersji sedan zjechała z linii produkcyjnej w fabryce w Portello, samochód został uroczyście uświetniony przez Giuliettę Masinę, inspirację Federico Felliniego. Był to przełomowy moment dla mediolańskiego producenta samochodów, gdyż po raz pierwszy udało mu się osiągnąć sześciocyfrową sprzedaż.
Giulietta jest kluczową postacią w historii marki Alfa Romeo, dlatego firma postanowiła stworzyć specjalne logo upamiętniające 70 lat jej istnienia. Projekt logo został powierzony Centro Stile i będzie używany podczas różnorodnych wydarzeń organizowanych przez kluby i fanów marki na całym świecie.
W niedzielę, 2 czerwca, Muzeum Alfa Romeo zamierza obchodzić 70. rocznicę premierowego pokazu modelu Giulietta. Planowane są liczne atrakcje. O godzinie 10:30 odbyć ma się parada samochodów Giulietta, a o godzinie 11:00 ma rozpocząć się specjalna konferencja Backstage, poświęcona historii tego kultowego samochodu. Wystąpić mają na niej prelegenci oraz być wykorzystane unikatowe materiały przechowywane przez Centrum Dokumentacji. Tego samego dnia ma zostać otwarta wystawa „Giulietta, Fidanzata d’Italia”, prezentująca ważne momenty i różne wersje tego legendarnego pojazdu. Model Giulietta odegrał kluczową rolę w rozwoju marki Alfa Romeo, pozostawiając trwały ślad w motoryzacji oraz kulturze ówczesnych czasów. Wystawę przygotowano we współpracy z Registro Italiano Alfa Romeo.
O godz. 12:30 w drugiej paradzie wziąć ma udział także „Nowa” Giulietta z 1977 r. i jej późniejsza wersja z 2010 roku.
Także w niedzielę 2 czerwca br., włoski Rejestr Alfa Romeo ma zorganizować trzecią edycję RealAlfa w Muzeum Alfa Romeo, konkursu poświęconego renowacji i konserwacji dedykowanego Maurizio Tabucchiemu. Jedna z dziesięciu kategorii konkursowych ma być przeznaczona dla Giulietty sedan i TI.
W niedzielę 2 czerwca zakończyć ma się także „70th Anniversary Tour” zorganizowany przez Registro Italiano Alfa Romeo: grupa 70 samochodów Alfa Giulietta ma przejechać wokół jeziora Garda, zatrzymując się 31 maja w urokliwym Sanktuarium Madonna della Corona na Monte Baldo, a następnie 1 czerwca wybierze się do historycznego centrum Werony, aby odwiedzić Dom Julii (Casa di Giulietta). Wieczorem karawana samochodów Giulietta ma wyruszyć w kierunku Arese, gdzie 2 czerwca rano ma wziąć udział w paradzie na torze Muzeum Alfy Romeo.
W latach pięćdziesiątych, po zdobyciu dwóch kolejnych mistrzowskich tytułów w Formule 1 za kierownicą Alfetty, prowadzonej najpierw przez Giuseppe „Nino” Farinę, a potem przez Juana Manuela Fangio w latach 1950 i 1951, marka z Mediolanu postanowiła opracować nowy model samochodu, który miałby utrzymać wysoki poziom produkcji i podobać się szerokiemu kręgowi odbiorców, jednocześnie zachowując kluczowe cechy, które przyczyniły się do powodzenia Alfy Romeo: zaawansowaną technologię, doskonałe osiągi i niepowtarzalny styl.
Centrum Stylu Alfy Romeo rozpoczęło pracę, a jedna z propozycji – wersja coupé modelu Sprint – została później opracowana dla firmy nadwoziowej Bertone przez Franco Scaglione, który równocześnie pracował nad Alfą „2000 Sportiva”, później „Giuliettą Sprint Speciale” oraz „33 Stradale” z 1967 roku. Bertone miał następnie nadzorować produkcję Giulietty Sprint.
W efekcie powstał samochód o niskim zawieszeniu z minimalistycznym bokiem i tyłem, z mocno pochyloną tylną szybą. Nowy model od razu zdobył ogromne uznanie i osiągnął olbrzymi sukces.
Alfa Romeo weszła na nowy poziom rywalizacji w kategorii kompaktowych coupé o wysokich osiągach, stawiając nowe standardy w zakresie technologii i wydajności, zdecydowanie wyprzedzając konkurencję. Giulietta była napędzana przez czterocylindrowy silnik o pojemności 1290 cm3 wykonany z lekkich stopów, co było rewolucyjnym rozwiązaniem w tamtych czasach. Samochód mógł rozpędzić się do prędkości maksymalnej około 170 km/h, oferując osiągi porównywalne z autami wyższej klasy. Wersja „Veloce” Giulietty Sprint zwyciężyła w swojej klasie podczas Mille Miglia w 1956 roku i odniosła wiele zwycięstw na torach i drogach na całym świecie.
Niedługo po premierze wersji Sprint, do gamy dołączyły kolejne modele, takie jak sedan, Spider autorstwa Pinin Fariny dedykowany rynkowi amerykańskiemu (również dostępny w wersji Veloce), Sprint Speciale zaprojektowane przez Bertone oraz Giulietta SZ stworzona przez Zagato. Nie zapomniano także o wersji kombi o nazwie „Promiscua”. W ciągu lat 1954-1965 sprzedano łącznie 177 690 egzemplarzy Alfa Romeo Giulietta.
Źródło: Stellantis
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?