Dziś mamy do czynienia z pojazdami hybrydowymi z różnymi jednostkami napędowymi, a ich silniki różnią się w aspekcie posiadania i roli alternatorów oraz rozruszników.
Coraz większa ilość pojazdów osobowych i użytkowych o napędach hybrydowych oraz elektrycznych powoduje konieczność poszerzania wiedzy przez mechaników i rozbudowywania wyposażenia warsztatów, aby można było obsługiwać coraz większą liczbę samochodów z tymi napędami.
Napędy pojazdów hybrydowych są mniej lub bardziej zaawansowane, gdzie to użytkownik decyduje jaki napęd wybiera, elektryczny czy spalinowy. Zmienia się także funkcjonowanie alternatora i rozrusznika w takim silniku.
Możemy wyróżnić kilka pojazdów hybrydowych pod względem „zaawansowania”:
Ze względu na połączenie ze sobą jednostki spalinowej i elektrycznej, wyróżniamy hybrydy:
Pojazdy hybrydowe posiadają zintegrowane układy rozrusznik-alternator (ang. Integrated Starter Alternator – ISA). Do ich funkcji należy m.in. odzyskiwanie energii podczas hamowania (hamowanie rekuperacyjne), realizacja roli systemu START/STOP czy wspomaganie pracy silnika głównego przy ruszaniu, zwiększaniu mocy i przyśpieszaniu. Układ ten pozwala także na zasilenie dodatkowych urządzeń jak elektryczne wspomaganie kierownicy i klimatyzacja. Najnowsze zintegrowane alternatoro-rozruszniki i-StARS sterowane są cyfrowo za pomocą protokołów komunikacyjnych typu LIN czy BSS.
Energia kinetyczna odzyskana podczas ładowania rekuperacyjnego jest przekształcana w energię elektryczną, a ta jest magazynowana w akumulatorze. Samochód może z niej korzystać przy przyspieszaniu lub jeździe na stałych obrotach silnika, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin. Alternator jest sterowany poprzez sterownik silnika, który określa strategię regulacji napięcia alternatora. Zależna jest ona od różnych warunków jazdy. ECU silnika komunikuje się pomiędzy inteligentnym czujnikiem akumulatora a regulatorem napięcia, co pozwala na redukcję zużycia paliwa przez pojazd. Doładowywanie jest włączane, gdy zachodzi taka konieczność. Przy hamowaniu silnikiem następuje pełne obciążenie alternatora.
Napędy hybrydowe pokazują, jak daleko technologicznie zaszliśmy i jak niewiele potrzeba, aby jednostki spalinowe zostały całkowicie zastąpione elektrycznymi. Do tego potrzebne będzie m.in. zwiększenie szybkości ładowania czy ilości źródeł prądu ze swobodnym dostępem oraz wydłużenie ilości przejechanego dystansu na jednym ładowaniu.
Źródło: AS-PL