Działanie amortyzatora w dużym uproszczeniu można opisać następująco: w cylindrze wypełnionym olejem porusza się tłok posiadający system kalibrowanych kanałów i zaworów. Zawory takie znajdują się też na dnie cylindra. Przepływ oleju jest dzięki temu odpowiednio dławiony i pozwala ograniczyć szybkość ruchu tłoka, a tym samym wytłumić jego drgania.
Amortyzatory hydrauliczne wszystkich producentów działają w oparciu o takie same zjawiska fizyczne. Produkty różnych wytwórców nie są jednak identyczne. Różnice tkwią zwykle w konstrukcji wspomnianych zaworów czy uszczelnień. Istotne jest też z jakich materiałów i przy pomocy jakich technologii wykonano poszczególne elementy. Wszystkie te szczegóły wpływają na trzy najistotniejsze dla użytkownika parametry, czyli skuteczność tłumienia drgań, trwałość i cenę amortyzatora.
Jednym z wiodących producentów elementów zawieszenia jest firma TRW. W jej fabrykach powstają zarówno części przeznaczone na pierwszy montaż (OE), jak i te przeznaczone na rynek wtórny. Te drugie posiadają oczywiście jakość taką jak części przeznaczone na pierwszy montaż.
W amortyzatorach TRW stosuje się obecnie technologię zwaną +3. Obejmuje ona następujące innowacyjne rozwiązania:
Zaprojektowane przez inżynierów amortyzatory przed wejściem do produkcji seryjnej muszą przejść odpowiednie testy. W przypadku amortyzatorów TRW są to:
Asortyment oferowanych przez TRW amortyzatorów obejmuje kolumny MacPherson, wkłady tych kolumn, amortyzatory teleskopowe, amortyzatory z łożem sprężyny, amortyzatory kompensacji obciążenia i amortyzatory układów kierowniczych. Cały asortyment podzielony jest na dwie grupy: Performance Gas i Hydraulic Plus.
Mówiąc o amortyzatorach nie należy zapominać o elementach ściśle z nimi współpracujących. W szczególności są to łożyska górnego mocowania amortyzatora, zestawy ochronne i sprężyny.
Element górnego mocowania amortyzatora najczęściej ma postać gumowej poduszki, którą przykręca się do tłoczyska, a następnie cały podzespół mocuje się do nadwozia. Jeśli przeznaczona jest do osi przedniej to zawiera także łożysko kulkowe lub ślizgowe umożliwiające skręcanie kół.
Zestawy ochronne w postaci odbojów i osłon przeciw kurzowych mają bezpośredni wpływ na trwałość amortyzatorów. Osłony mają za zadanie chronić tłoczysko i uszczelnienie przed woda, piaskiem czy solą i innymi zanieczyszczeniami. Natomiast odboje chronią przed nadmiernym skokiem i tzw. „dobijaniem” zawieszenia. W wyniku tego niekorzystnego zjawiska powstają w zawieszeniu nadmierne naprężenia udarowe prowadzące do uszkodzeń zmęczeniowych lub zniszczenia zaworów znajdujących się w amortyzatorze.
Oprócz amortyzatorów firma TRW posiada w swej ofercie wiele referencji zarówno górnych mocowań, łożysk górnych mocowań, jak i zestawów ochronnych (czyli odbojów i osłon). Jest to o tyle istotne, że w przypadku prac związanych np. z wymianą amortyzatorów zachodzi często konieczność zastąpienia nowymi także tych elementów. Pozostawienie niesprawnych elementów współpracujących prowadzi do nieuchronnych reklamacji związanych np. z szybkim uszkodzeniem nowego amortyzatora. Kolejnym elementem ściśle współpracującym z amortyzatorem jest sprężyna. Utrata własności tłumiących amortyzatora może skutkować uszkodzeniem sprężyny i odwrotnie – zużyta, czy pęknięta sprężyna może uszkodzić amortyzator. Także uszkodzone górne mocowanie lub łożysko amortyzatora może doprowadzić do zniszczenia sprężyny.
Produkty oferowane przez firmę TRW pozwalają dokonywać w zespołach tłumiąco-resorujących napraw w pełni przywracających ich funkcjonalność. Nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne i zastosowane technologie dają gwarancję jakości na poziomie OE.
Artykuł sponsorowany przez firmę TRW