Od 2016 r. Mazda oferuje kolor 46G Machine Grey na różnych modelach samochodów. Do jego aplikacji, podobnie jak w przypadku koloru Soul Red, japoński producent wykorzystuje zaawansowany proces lakierowania zrobotyzowanego o nazwie Takuminuri. Kolor Machine Grey składa się z trzech warstw: warstwy refleksyjnej, warstwy transparentnej oraz lakieru bezbarwnego.
Ziarno aluminium w lakierze nadaje mu metaliczną głębię, a pigmenty w warstwie refleksyjnej pozwalają uzyskać intensywny kontrast pomiędzy światłem a cieniem. Samochód wygląda, jakby został wykonany z jednego kawałka stali.
Spies Hecker Head of Training na Europę, Bliski Wschód i Afrykę - Evgeny Khmelev
Odtworzenie takiego efektu podczas naprawy nie jest łatwe.
Ze względu na swój złożony charakter odcień Machine Grey może się różnić pomiędzy poszczególnymi modelami. Dlatego też w oprogramowaniu kolorystycznym Phoenix znajduje się bogaty wybór receptur dla lakieru bazowego Permahyd Hi-TEC Base Coat 480.
- Evgeny Khmelev
Oto wskazówki specjalisty Spies Hecker dotyczące uzyskania idealnego efektu podczas odtwarzania tak skomplikowanego, trójwarstwowego koloru jak Machine Grey:
Ponieważ Machine Grey jest bardzo złożonym kolorem, po wykonaniu pomiaru spektrofotometrem ColorDialog Phoenix, zalecane jest zrobić natryski próbne, aby jak najlepiej dopasować efekt i wygląd lakieru do oryginalnego koloru. Natrysk próbny należy porównywać do nadwozia przy różnorodnym oświetleniu, zwłaszcza przy naturalnym świetle dziennym.
Po przygotowaniu podłoża należy nałożyć czarny lakier bazowy do pełnego krycia, który następnie jest cieniowany na oryginalny lakier. W przypadku mniejszych napraw warto obniżyć ciśnienie w pistolecie, aby uzyskać płynne przejście koloru. Lakier bazowy należy zostawić do całkowitego wyschnięcia, a element do całkowitego ostygnięcia.
Przed aplikacją półprzezroczystej warstwy z efektem, na którą składa się skoncentrowany czarny lakier z drobnym ziarnem aluminium, warto w lakierowanym miejscu umieścić specjalną, czarno-szarą naklejkę. Pomaga ona kontrolować nakładaną ilość lakieru podczas aplikacji warstwy z efektem, gdzie nie możemy dopuścić do pełnego krycia. Przed przejściem do warstwy z efektem należy na obszar przylegający do miejsc naprawy nałożyć środek do cieniowania. Warstwa z efektem powinna być zamknięta, cienka i jednolita.
Po wyschnięciu warstwy z efektem sprawdź na naklejce stopień pokrycia koloru bazowego. Jeśli udało się uzyskać odpowiedni efekt transparentności, można przejść do lakieru bezbarwnego. Efekt końcowy należy uważnie i dokładnie obejrzeć w różnorodnym świetle. Decydującym o sukcesie jest wygląd naprawy w świetle dziennym – dzięki temu widać, czy dobrze dopasowano kolor oraz czy udało się zachować gładkie przejście pomiędzy miejscem naprawy a oryginalnym lakierem.
Spies Hecker oferuje lakiernikom kompleksowe wsparcie, proste rozwiązania systemowe oraz praktyczne wskazówki na temat codziennych wyzwań na swoim kanale YouTube. Nagrania trwają 5–10 minut. Na każdym z nich doświadczony lakiernik pokazuje, jak najlepiej wykorzystywać możliwości produktów Spies Hecker.
Źródło: Axalta