W oczekiwaniu na nadchodzące przepisy dotyczące wykrywania i monitorowania stanu kierowcy, producenci OEM zaczęli montować kamery wewnątrz pojazdu, ale takie posunięcia to tak naprawdę dopiero początek. Pojawienie się czujników wewnętrznych otwiera wiele interesujących i nowych możliwości poprawy bezpieczeństwa, komfortu i wygody kierowcy i pasażerów, jednocześnie pomagając obniżyć koszty.
W Centrum Technicznym Aptiv w Krakowie inżynierowie pomagają wspierać rozwój najnowszych rozwiązań w zakresie monitorowania wnętrza pojazdu. Są częścią międzynarodowego zespołu pracującego nad systemami monitorowania dla kierowcy, pasażerów i wnętrza pojazdu.
Krakowscy inżynierowie pracują nad całym cyklem rozwoju projektu, począwszy od fazy koncepcyjnej, poprzez implementację algorytmów oprogramowania, aż po ostateczną walidację systemu w naszych laboratoriach i pojazdach – mówi Dariusz Mruk, Dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie.
Systemy monitorowania wnętrza stanowią okazję dla producentów OEM do dostarczania funkcji, które zrobią wrażenie na ich klientach i zapewnią przewagę konkurencyjną. Dzięki nim producenci będą mogli zaoferować kierowcom i pasażerom możliwość kontrolowania niektórych funkcji pojazdu za pomocą multimodalnego interfejsu człowiek-maszyna, w tym rozpoznawania wzroku i gestów.
Aptiv opracowuje systemy, które spełniają wszystkie wymagania klientów i normy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, a specjaliści od testów i walidacji, zapewniają, że każda funkcjonalność jest w pełni poprawnie zaimplementowana i gotowa aby zostać dostarczona do klienta.
Dedykowany zespół czuwa nad rozwojem hardware’u zapewniającego wystarczającą moc obliczeniową do implementacji nowych funkcji – wyjaśnia Dariusz Mruk – Nasi eksperci od optyki wspierają rozwój oraz wdrożenie nowoczesnych kamer o szerokim polu widzenia pozwalających na pokrycie jak największej części pojazdu, z jednoczesnym zapewnieniem walorów estetycznych – dodaje.
Wszystko to stanowi podstawę kompleksowej platformy monitorowania wnętrza, zintegrowanej z większym systemem obsługi użytkownika w pojeździe. Odpowiednia platforma będzie się skalować — od podstawowych funkcji zapewniających bezpieczeństwo i spełniających przepisy, przez funkcje premium, które rozpoznają pasażerów i odpowiednio dostosowują wrażenia, po funkcje niezbędne do wzniesienia zautomatyzowanej jazdy na wyższy poziom.
Źródło: Aptiv