Aquaplaning – mogą decydować milimetry głębokości bieżnika | MOTOFAKTOR

Aquaplaning - mogą decydować milimetry głębokości bieżnika

Nokian Tyres wyjaśnia, na co należy uważać w sezonie deszczowym i czemu tylko milimetry bieżnika mogą powodować dużą różnicę, gdy chodzi o aquaplaning.

 

Aquaplaning to faktyczne zagrożenie podczas deszczowej pogody. W momencie, gdy tylko bieżnik traci możliwość odprowadzania całej wody z miejsca styku opony z drogą, pod oponą tworzy się poduszka wodna. Sprawia to, że opony tracą przyczepność, a kierowca traci kontrolę nad pojazdem.

 

W takiej sytuacji kierowca może w jednej chwili zostać bezradnym pasażerem, bez żadnej kontroli nad pojazdem. Jednak najważniejsze to zachować spokój i nie hamować gwałtownie. Najlepiej jest zdjąć nogę z gazu, pozwolić, by samochód powoli wytracił prędkość i uważnie obserwować kierunek ruchu. Jak tylko poczuje się, że opony odzyskały kontakt z drogą, można zacząć stopniowo znowu przyspieszać – mówi Martin Dražík, Product Manager na Europę Środkową w Nokian Tyres.

 

Nawet przy dobrych oponach jest realne ryzyko aquaplaningu, ale przy zużytych jest ono niemal pewne. Dlatego trzeba znać stan i jakość opon w swoim aucie. Zasadniczo obowiązuje zasada, że im mniejsza głębokość bieżnika, tym większe szanse, że opony stracą przyczepność na mokrej nawierzchni. Dlatego jazda na zużytych oponach to duże ryzyko, zwłaszcza w deszczu, kiedy droga hamowania jest znacznie dłuższa. W ten sposób można stać się zagrożeniem nie tylko dla siebie, ale również dla wszystkich wokół.

 

Kierowcy, którzy zwlekają z zakupem nowych opon, powinni przykładać jeszcze większą wagę do właściwej konserwacji dotychczasowych, aby ich zabezpieczenia wytrzymały jak najdłużej. Ryzyko aquaplaningu można zmniejszyć, stosując opony z bieżnikiem co najmniej 4 mm. Jak tylko głębokość bieżnika spadnie poniżej tej wartości, ochrona przed tym niebezpiecznym zjawiskiem znacznie się pogorszy. Ważne jest także właściwe ciśnienie w oponach.

 

W naszych oponach wprowadziliśmy kilka innowacji, które upraszczają bezpieczną jazdę i obserwację ich stanu. Należy do nich o patentowany Wskaźnik Bezpieczeństwa Jazdy (Driving Safety Indicator), pozwalający kierowcy natychmiast, gołym okiem zobaczyć, ile milimetrów bieżnika zostało na każdej z opon – dodaje Dražík.

Kluczowe to przewidywać niebezpieczne sytuacje

Silny deszcz i zły stan opon to niedobra kombinacja. Podobnie zbyt szybka jazda podczas złej pogody sprawia, że samochód jest bardziej narażony na aquaplaning, nawet jeżeli ma się dobre opony. W silnym deszczu może być konieczne ograniczenie prędkości nawet o 15–20 km/h, aby bieżnik był w stanie wypompować całą wodę spomiędzy opony i drogi.

 

Nie rozumiem, dlaczego tyle osób jeździ w koleinach na drogach, nawet w deszczu. Właśnie tam ryzyko aquaplaningu jest najwyższe. Jazda w koleinach prowadzi także do szybszego zużycia opon, bo asfalt jest tam znacznie bardziej szorstki. To kolejny powód, dla którego lepiej jest jechać poza koleiną – zauważa Martin Dražík z Nokian Tyres.

 

Testy przeprowadzone przez fińskie czasopismo Mootori (03/2020) wykazały, że w przypadku zużytych opon aquaplaning zaczynał się przy prędkości nawet 15 km/h niższej niż w przypadku nowych. Wśród najlepszych z testowanych opon nowa opona zaczynała aquaplaning przy 90,4 km/h, podczas gdy opona zużyta do 3,5 mm już przy około 75 km/h. Oprócz głębokości bieżnika należy także sprawdzać ciśnienie w oponach. Niskie ciśnienie zwiększa ryzyko aquaplaningu. Sprawdzanie ciśnienia w oponach i w razie konieczności korygowanie go do właściwego poziomu to podstawowy środek bezpieczeństwa, z którego można skorzystać na najbliższej stacji paliw i który nic nie kosztuje.

Wskazówki na temat radzenia sobie z ryzykiem aquaplaningu

  • Należy sprawdzać stan opon przed każdą podróżą, utrzymywać odpowiednie ciśnienie i dbać o to, by głębokość bieżnika wynosiła co najmniej 4 mm, aby zapewnić bezpieczeństwo jazdy.
  • Należy przed rozpoczęciem jazdy sprawdzać prognozę pogody i przewidywać niebezpieczne sytuacje, takie jak ulewne ulewy czy burze z piorunami.
  • Nie jeździć w koleinach podczas deszczu.
  • W razie silnego deszczu lub ulewy zredukować prędkość jazdy o co najmniej 20 km.
  • Zachować odpowiednią odległość od pojazdów z przodu.
  • W razie wystąpienia aquaplaningu zachować spokój, zdjąć nogę z gazu i pozwolić, aby samochód zwolnił, aż ponownie da się poczuć kontakt między oponami a drogą, utrzymać kierunek jazdy.

 

Źródło: Nokian Tyres

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).