Najnowsze badanie przeprowadzone przez carVertical analizuje rzeczywiste raporty historii samochodów pozyskane przez użytkowników platformy w Polsce i 14 innych krajach. Badanie daje odpowiedź na pytanie, które modele najbardziej przyciągają kupujących. Popularność poszczególnych marek i modeli zależy oczywiście od kraju. W Polsce kierowcy preferują sprawdzone marki niemieckie.
Pierwszą dziesiątkę najczęściej wyszukiwanych samochodów na carVertical w Polsce zdominowały marki niemieckie. Najpopularniejszym pojazdem było Audi A4 z udziałem 5,1%. Drugie miejsce zajmuje Audi A6 (3,4%), a kolejne – Volkswagen Golf (3,2%), Volkswagen Passat (2,9%) i Ford Mondeo (2,7%).
Samochody Audi i Volkswagen są popularnym wyborem na rynku samochodów używanych ze względu na ich jakość wykonania, zaplecze serwisowe i wartość rezydualną. Dodatkowo, szeroka gama modeli sprawia, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie.
Inne modele, które również mają istotny udział na polskim rynku to Ford Focus (2,6%) i Opel Astra (2,5%). Za tymi hatchbackami plasują się BMW serii 3 (2,5%), BMW serii 5 (2,28%) i Škoda Octavia (2,26%).
„Niezależnie od tego, że numerem jeden jest marka Audi, większość nabywców i tak preferuje praktyczne i ekonomiczne pojazdy. Tylko 4 auta na 10 sprawdzanych to tzw. modele premium” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny i szef działu komunikacji w carVertical.
Samochody Audi odpowiadają za 15,7% wszystkich kontroli historii na platformie. Drugie miejsce zajmuje Ford (11,7%), a trzecie – Volkswagen (10,4%).
Fakt, że ktoś decyduje się na wybór popularnego modelu nie oznacza, że minimalizuje ryzyko związane z zakupem. Wręcz przeciwnie! Wiele aut z tej grupy przyjeżdża do Polski z wątpliwą historią, a handel nimi jest ryzykowny zarówno dla sprzedających, jak też kupujących. Panuje powszechne przekonanie, że używane niemieckie samochody są zadbane i nie powinny sprawiać kłopotów swoim nowym właścicielom. Jednak każdego roku raporty carVertical ujawniają właśnie w tej grupie samochodów tysiące przypadków cofania licznika i maskowania uszkodzeń. Oznacza to, że zarówno handlarze, jak i kupujący powinni w ich przypadku zachować szczególną ostrożność.
4,1% wszystkich Audi A4 sprawdzonych przez carVertical miało sfałszowany przebieg, a 68,2% było uszkodzonych. W przypadku Audi A6 jest to odpowiednio 3,7% oraz 69,7%. Dla popularnego VW Golfa analogiczne dane to 3,2% oraz 69,6%.
Średnia wartość cofnięcia licznika w przypadku Audi A4 wynosi 78 940 km, A6 – 71 660 km, a Golfa – 69 958 km. Oznacza to, że trudno znaleźć taki samochód z przebiegiem niższym niż 200 tys. km, niezależnie od tego co wskazuje licznik.
Średnia wartość szkody dla A4 wyniosła 4 633 EUR, A6 – 5 544 EUR, a Golfa – 4 507 EUR.
Najczęściej sprawdzanymi pojazdami w carVertical w 2023 r. na całym świecie były Volkswagen Golf (4,8% wszystkich raportów historii), Audi A4 (4,1%) i Volkswagen Passat (3,8%). Oznacza to, że trendy popularności samochodów w Polsce są podobne do tych globalnych.
W wielu badanych krajach modele Audi i Volkswagena są jednymi z najczęściej wybieranych na rynku samochodów używanych. Mercedes-Benz jest częściej poszukiwany na południu Europy – w Hiszpanii, Portugalii, Francji, Włoszech i niektórych krajach bałkańskich.
Metodologia badania carVertical
W badaniu carVertical przeanalizowano rzeczywiste raporty historii samochodów uzyskane przez użytkowników firmy od stycznia 2023 r. do grudnia 2023 r.
Marki samochodów, modele i odpowiednie statystyki wymienione w raportach zostały skategoryzowane według kraju, zamienione na procenty z całości i uszeregowane. Przetwarzanie milionów sprawdzeń historii samochodów pozwala firmie dostrzec trendy, spostrzeżenia i prognozy dotyczące rynków samochodów używanych.
Źródło: carVertical
Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?