Rynek pojazdów elektrycznych rośnie szybciej niż jakakolwiek inna kategoria pojazdów – w samej tylko Europie wzrost w 2020 roku w porównaniu z rokiem poprzednim wyniósł około 138%. (źródło: dpa). Tym samym firma Hankook, dzięki oponom do Audi e-tron GT, zwiększa swój udział na rynku oryginalnego wyposażenia pojazdów elektrycznych. W roku 2018 po raz pierwszy zaprezentowano prototyp Audi e-tron GT, a entuzjazm nie ustaje nawet po jego rynkowej premierze w roku 2021.
Pojazdy Audi są wyposażane fabrycznie w opony Hankook Ventus S1 evo 3 ev, które zostały opracowane specjalnie na potrzeby pojazdów elektrycznych. Opony Ventus S1 evo 3 ev w rozmiarze 225/55R19 XL 103Y na osi przedniej, 275/45R19 XL 108Y na osi tylnej, zawierają wiele ulepszeń technicznych które pomagają optymalnie przenieść osiągi samochodów sportowych z napędem elektrycznym na drogi.
Opracowanie opony do pojazdu elektrycznego jest szczególnie złożone. Dlatego teraz czerpiemy korzyści z tego, że wcześnie przeprowadziliśmy badania w tej dziedzinie. Nasza firma jest obecnie reprezentowana w kilku modelach premium w segmencie elektrycznych samochodów sportowych, w tym w Audi e-tron GT, i ogólnie ugruntowała bardzo dobrą pozycję w tym segmencie.
prezes Hankook Tire Europe - Sanghoon Lee
Dla Audi e-tron GT rzeźba bieżnika opony Ventus S1 evo 3 została dostosowana specjalnie do pojazdów elektrycznych, aby zredukować hałas emitowany przez oponę o około trzy decybele. Jest to ważne, ponieważ w pojazdach elektrycznych hałas silnika nie występuje, a więc hałas drogi i opon jest odbierany wewnątrz pojazdu jako głośniejszy. Aby sprostać wysokim obciążeniom wynikającym z wysokich osiągów elektrycznych samochodów sportowych, opona została wzmocniona za pomocą tzw. technologii pakowania stopki, a także charakteryzuje się wysoką sztywnością boczną, co ma zapewniać szczególnie precyzyjne prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Oprócz wspierania parametrów sportowych, opona EV firmy Hankook jest również ważnym elementem zapewniającym komfort, ponieważ pojazdy klasy Grand Turismo, takie jak Audi e-tron GT, zostały zaprojektowane tak, aby umożliwić wygodne podróżowanie nawet na długich trasach.
Nasza opona musi przenieść bardzo dużą moc napędową Audi e-tron GT na drogę, a jednocześnie zapewnić niski opór toczenia, który w pojazdach elektrycznych jest czynnikiem kluczowym dla wysokiej wydajności i zasięgu. Możemy być dumni z wyniku.
szef Europejskiego Centrum Badań i Rozwoju firmy Hankook - Klaus Krause
Aby sprostać specyficznym wymaganiom stawianym przez pojazd elektryczny, taki jak Audi e-tron GT, konstruktorzy firmy Hankook zoptymalizowali również proces wulkanizacji mieszanki opon pod kątem zastosowania, aby zapewnić odpowiednią równowagę temperatury, czasu i ciśnienia. Opona Ventus S1 evo 3 ev osiąga o 30% wyższą trwałość w porównaniu do standardowej mieszanki bieżnika. W porównaniu z modelem konwencjonalnym odporność na ścieranie została poprawiona o 5%, a całkowity opór toczenia został zmniejszony o 13%.
Źródło: Hankook