Wykorzystanie standardu 5G w procesach produkcyjnych przynosi wiele możliwości. Bezprzewodowa komunikacja prowadzona w czasie rzeczywistym jest warunkiem wstępnym umożliwiającym w przyszłości bezproblemową współpracę pomiędzy robotami produkcyjnymi a ludźmi.
W przeciwieństwie do innych technologii bezprzewodowych, 5G jest bardziej niezawodne, lepiej reaguje na pracę pod dużym obciążeniem i dlatego wyjątkowo dobrze nadaje się do zintegrowania z nią czujników, maszyn i urządzeń obsługiwanych przez ludzi. Ericsson, wspólnie z koncernem z Ingolstadt, przedstawiają teraz kolejny przykład zastosowania 5G w produkcji samochodów: robot przemysłowy instaluje moduł poduszki powietrznej w kierownicy Audi.
Komórka, w której pracuje robot, jest chroniona przez czujniki bezpieczeństwa. Gdy tylko ręka ludzka przekroczy kurtynę świetlną komórki, robot automatycznie się zatrzyma. Wymagana do tego komunikacja wysokiej częstotliwości (tzw. fieldbus, czyli magistrala polowa) jest możliwa dzięki bardzo niskiemu opóźnieniu, tj. opóźnieniu od końca do końca wynoszącemu około jednej milisekundy. Dzięki technologii 5G interakcja człowiek-maszyna jest teraz możliwa również bezprzewodowo.
5G łączy wszystkie punkty w naszym środowisku produkcyjnym, co prowadzi do ogromnej poprawy elastyczności i łączności oraz pokazuje, jak może wyglądać bezpieczna współpraca między ludźmi a robotami.
szef działu technologii automatyzacji produkcji nadwozi w fabryce Audi w Neckarsulm - Arjen KreisW ramach naszego ogłoszonego w roku 2018 projektu prowadzonego z firmą Ericsson, w Audi Production Lab testujemy możliwość wykorzystania technologii 5G do zastosowań przemysłowych w inteligentnej fabryce – tzw. smart factory. Projekty te nauczą nas więcej o tym, jak można optymalnie wykorzystać sieci bezprzewodowe w inteligentnej fabryce.
kierownik Audi Production Lab, w którym scenariusze zastosowań przemysłowych dla produkcji samochodów są testowane i rozwijane dalej przy użyciu technologii 5G - dr Henning Löser
Razem z Ericssonem Audi kładzie tutaj główny nacisk na maksymalnie opóźnione zastosowania, takie jak interakcja z robotem przemysłowym.
Począwszy od roku 2018, Audi i szwedzka korporacja telekomunikacyjna Ericsson, testują wykorzystanie technologii bezprzewodowej i sieciowej 5G do produkcji pojazdów. Partnerstwo pomiędzy producentem samochodów a liderem innowacji 5G pozwala na rozpoznanie potencjału komunikacji bezprzewodowej w produkcji na wczesnym jej etapie.
5G zapewnia niezwykle niskie opóźnienie, które spełnia wymagania wydajnościowe automatyki przemysłowej. Wysoko rozwinięte aplikacje i sieci IoT, w połączeniu z zaletami większej elastyczności, mobilności i wydajności, stworzone dla celów automatyzacji produkcji – takie rozwiązanie staje się po raz pierwszy realne i możliwe. ‘Odcinanie kabli’ to prawdziwy punkt zwrotny w erze przemysłu 4.0.
szef działu Mobile Broadband & IoT w Ericsson - Marie Hogan
Źródło: Audi