Do roku 2025 cztery pierścienie mają zamiar wprowadzić na rynek ponad 30 zelektryfikowanym modeli samochodów, co stanowić będzie ok. 40% udziału w globalnej sprzedaży. W ten sposób Audi konsekwentnie podąża drogą zrównoważonej mobilności. W nawiązaniu do tych założeń, również obszary Zaopatrzenia i Produkcji koncernu w coraz większym stopniu dostosowują się do kryteriów zrównoważonego rozwoju. Nabyte umiejętności oraz doświadczenia związane z rozwojem i produkcją Audi e-tron, zostaną uwzględnione w przyszłych projektach dotyczących modeli w pełni elektrycznych. Działaniom towarzyszą kompleksowe koncepcje szkoleniowe i rozwojowe.
Audi staje się dostawcą zintegrowanej, neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla mobilności premium, której celem jest objęcie wiodącej wśród konkurencji roli. W tym celu koncern z Ingolstadt przyśpiesza prace nad „mapą drogową” elektryfikacji i dekarbonizacji w całej firmie. Do roku 2025 ślad węglowy floty pojazdów Audi w całym cyklu ich życia ma zostać zmniejszony o 30% w porównaniu z rokiem 2015. W przyszłości, zwrot z inwestycji, jako centralny parametr kontroli finansowej, również pokaże skalę emisji CO2, przy czym zrównoważone zarządzanie pomoże zwiększyć stopę zwrotu do ponad 21%.
W kontekście konsekwentnego koncentrowania się Grupy Volkswagen na mobilności elektrycznej, Audi w sposób ukierunkowany dostosowuje swoją gamę układów napędowych do sprecyzowanych życzeń klientów segmentu premium. W przypadku wielu dużych modeli, ich wymagań w zakresie mocy i częstego korzystania z nich na długich trasach, cztery pierścienie, oprócz pojazdów elektrycznych, stawiają na hybrydowe napędy typu plug-in.
Od garażu klienta i współpracy z Ionity do zintegrowanej sieci energetycznej: w roku 2017 Grupa Volkswagen, w tym marki Audi i Porsche oraz koncerny BMW, Daimler i Ford, założyły europejską sieć szybkiego ładowania prądem stałym Ionity. Do 2020 r., w 25 krajach ma być 400 stacji ładowania dużej mocy (HPC) zlokalizowanych w odległości nie większej niż 120 km od siebie. Oprócz swego zaangażowania w grupie Ionity, Audi prowadzi również wstępne testy partnerstwa z grupami energetycznymi i przedsiębiorstwami użyteczności publicznej, by móc oferować klientom dostawy tzw. zielonej energii, a co za tym idzie niezawodną i kompleksową mobilność.
Ważnym elementem ekosystemu mobilności elektrycznej Audi jest takie zarządzanie opłatami, by móc wspierać lokalną sieć energetyczną, a nie ją przeciążać. Wraz z dostawcami energii i dostawcami usług energetycznych, Audi bada potencjał inteligentnych sieci domowych i „inteligentnych sieci”, które przekształcą modele e-tron w pełnoprawnych uczestników procesu transformacji energetycznej. Wstępne testy przyniosły już obiecujące wyniki, w tym w odniesieniu do kalkulacji kosztów klienta.
Audi uważa, że neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla produkcja samochodów elektrycznych jest ważnym elementem zrównoważonej mobilności. Fabryka w Brukseli jest w tej kwestii pionierem. Jest ona neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla od samego początku produkcji w niej modelu Audi e-tron. Osiągnięto to dzięki przejściu na ekologiczną energię elektryczną, co nastąpiło już w 2012 r. oraz dzięki zainstalowaniu największego w regionie systemu fotowoltaicznego.
Dzięki certyfikatom biogazowym fabryka Audi w Brukseli spełnia też wymagania w zakresie ekologicznego ogrzewania. Łącznie, dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, zakład oszczędza do 40 tysięcy ton metrycznych emisji CO2 rocznie. Pakiet środków uzupełniają projekty kompensacyjne dotyczące innych emisji, których jeszcze nie da się uniknąć. Koncern realizuje teraz tę strategię w sposób kompleksowy: Do 2025 roku wszystkie zakłady Audi mają być całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla.
Audi i Volkswagen są w trakcie opracowywania koncepcji ponownego użycia zużytych akumulatorów wysokiego napięcia. Jeśli w ciągu kilku lat akumulator stracił znaczący procent swojej pojemności ładowania, może być mimo to nadal używany do zastosowań stacjonarnych. Spośród wielu dostępnych możliwości, Audi testuje obecnie dwie, w ramach projektów pilotażowych: zastosowanie w wózkach widłowych i ciągnikach w głównej fabryce koncernu w Ingolstadt oraz zastosowanie akumulatorów jako stacjonarnego magazynu energii na kampusie w Berlinie.
Pierwszy etap strategicznej współpracy badawczej Audi i belgijskiego specjalisty ds. recyklingu i technologii materiałowej firmy Umicore, zakończył się opracowaniem koncepcji zamkniętego obiegu elementów akumulatorów wysokiego napięcia. Celem jest tu odzyskanie cennych materiałów, takich jak kobalt i nikiel oraz dalsze ich wykorzystanie w nowych akumulatorach wysokiego napięcia.
Audi dokonuje również szeroko zakrojonych inwestycji w mobilność elektryczną w obszarze zasobów ludzkich. Firma zatrudnia kolejnych ekspertów, poszerzając jednocześnie swoją wiedzę wewnętrzną i przygotowując pracowników Audi do wyzwań produkcji przyszłości. Budżet na dalszą edukację został zwiększony o nieco ponad jedną trzecią, z 60 mln euro do 80 mln euro rocznie.
Wraz z Technische Hochschule Ingolstadt (Politechnika w Ingolstadt, THI) Audi zaprojektowało kurs szkoleniowy z zakresu mobilności elektrycznej dla konstruktorów układów napędowych. W audytorium THI inżynierowie Audi poszerzają swoją wiedzę w dziedzinie mobilności elektrycznej. Celem kursu jest wzmocnienie ich umiejętności strategicznych i technicznych. Specjaliści i szkoleniowcy koncernu z Ingolstadt współpracowali z profesorami THI, dostosowując proces nauczania do wymagań firmy. Nauczanie stacjonarne w THI i fazy samokształcenia, odbywają się na przemian przez okres trzech i pół miesiąca. Harmonogram zajęć dla konstruktorów układów napędowych Audi obejmuje takie moduły nauczania jak „silniki elektryczne i elektronika użytkowa” lub „koncepcje pojazdów zelektryfikowanych i magazynowanie energii”. Pierwsi uczestnicy kursu ukończyli szkolenie na początku roku 2017.
Audi konsekwentnie poszerza również tematykę mobilności elektrycznej w swoich programach dla młodych talentów. Na przykład stale dostosowuje swoje szkolenia do postępu technicznego i w razie potrzeby opracowuje nowe profile zatrudnienia. Profil zatrudnienia „Wykwalifikowany elektryk ze szczególnym uwzględnieniem techniki systemowej i wysokonapięciowej” został wprowadzony w roku 2014. Od tego czasu około 700 młodych ludzi rozpoczęło lub ukończyło trzyletnie praktyki w zakładach w Ingolstadt i w Neckarsulm.
Po ukończeniu praktyk zwykle pracują oni w różnych obszarach produkcji, na przykład w zakresie analizy danych lub wykorzystują swoje umiejętności w jednym z warsztatów pionu Rozwoju Technicznego lub Centrum Przedprodukcyjnego. Z kolei nowy profil zatrudnienia pod nazwą „Elektryk wykwalifikowany w zakresie techniki akumulatorów” wystartował w roku 2018. W tym przypadku nacisk kładzie się na produkcję i zapewnienie jakości akumulatorów wysokiego napięcia. Nie ma znaczenia, czy jest to praktyka zawodowa, czy też dalsze szkolenie – kurs jest zawsze ustawiony na mobilność elektryczną. W przypadku prowadzenia tego typu działań w fabrykach Audi poza terenem Niemiec, jeśli zachodzi taka potrzeba specjalne oferty szkoleniowe i rozwojowe są dostosowywane do specyfiki danego kraju.
Źródło: Audi