Pierwsza na świecie tego typu instalacja pilotażowa, to dla Audi test zupełnie nowej koncepcji ładowania samochodów elektrycznych.
Testujemy w ten sposób niezwykle elastyczną infrastrukturę szybkiego ładowania w przestrzeni miejskiej, która w naturalny sposób plasuje się w segmencie usług premium – mówi Ralph Hollmig, kierownik projektu Audi charging hub – Stworzyliśmy ją z myślą o tych klientach, którzy niekoniecznie budząc się rano mają w garażu już naładowane auto elektryczne, a jednocześnie wychodzimy naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu na usługi szybkiego ładowania.
Audi charging hub to budynek zbudowany z kostek – kontenerów, które można zmontować w ciągu kilku dni, a w razie potrzeby równie szybko zdemontować. Na każdy z kontenerów przypadają dwa punkty szybkiego ładowania. Kostki – kontenery można łączyć w różne konfiguracje. Ciekawostką jest fakt, że energia magazynowana jest tu w używanych, a następnie przetworzonych akumulatorach litowo-jonowych. W ten sposób daje się drugie życie akumulatorom pochodzącym ze zdemontowanych pojazdów rozwojowych, co redukuje koszty i oszczędza zasoby.
Stacja taka staje się więc niezależna od skomplikowanej infrastruktury, podłączania do linii wysokiego napięcia, drogich transformatorów oraz czasochłonnej procedury planowania. Audi charging hub, bazujące na własnym magazynie energii, ma pozwolić zatem w przyszłości zapewnić infrastrukturę szybkiego ładowania tam, gdzie sieć elektryczna nie jest wystarczająca.
Audi charging hub w Norymberdze ma około 2,45 MWh pojemności tymczasowej i potrzebuje jedynie zasilania ok. 200 kW zielonej energii z ogólnodostępnej sieci niskiego napięcia. Te 200 kW wystarcza do ciągłego podładowywania modułów magazynujących energię. Panele słoneczne na dachu dostarczają dodatkowo do 30 kW zielonej energii. Klienci mogą ładować samochody elektryczne w sześciu punktach, z mocą do 320 kW. Łącznie, przy założonych 200 kW mocy wejściowej huba, w ciągu dnia można tu naładować około 80 pojazdów, nie osiągając przy tym granic krytycznych systemu magazynowania energii.
Dla przykładu Audi e-tron GT osiąga moc ładowania do 270 kW. Dzięki temu, to czterodrzwiowe coupé można na stacji w Norymberdze w około pięć minut naładować energią wystarczającą na przejechanie ok. 100 kilometrów. Ładowanie od 5 do 80 procent trwa około 23 minut.
Audi charging hub jest miejscem otwartym również dla użytkowników innych marek samochodów elektrycznych. Klienci Audi posiadający aplikację myAudi mogą jednak dodatkowo skorzystać z funkcji rezerwacji miejsca: w prosty sposób mogą zarezerwować jeden z sześciu punktów. Samo ładowanie jest szybkie i nieskomplikowane. W dwóch z sześciu punktów ładowania, w fazie pilotażowej możliwe jest nawet ładowanie modeli z funkcją Plug and Charge bez karty RFID (radio frequency identification). Proces uwierzytelniania odbywa się automatycznie za pośrednictwem szyfrowanej komunikacji, gdy tylko kabel ładujący zostanie podłączony do pojazdu.
Aby skorzystać z tego systemu, kierowca musi posiadać model Audi e-tron z serii PnC (Audi e-tron 50/55/S, również w wersji Sportback, z datą produkcji po tygodniu kalendarzowym 48/2021) oraz aktywną umowę e-tron Charging Service. 20 do 30 minut potrzebnych do naładowania do 80 procent pojemności na przykład Audi e-tron lub e-tron GT, klienci mogą spędzić w eleganckim salonie na piętrze.
Pilotaż, który rozpoczyna się właśnie w Norymberdze, koncentruje się na przetestowaniu nowej funkcji rezerwacji, oczekiwań klientów co do wysokiej jakości ładowania oraz aspektów technicznych – wymagań stawianych nowoczesnym systemom magazynowania energii. Audi chce też ustalić, w jakich porach dnia obiekt jest szczególnie często wykorzystywany. Celem jest stworzenie kolejnych Audi charging hub’ów z odpowiednią wartością dodaną dla klientów.
Poza ładowaniem samochodów elektrycznych, Audi oferuje zatem na miejscu dodatkowe atrakcyjne usługi: stację wymiany akumulatorów do rowerów elektrycznych, wypożyczalnię skuterów elektrycznych, informacje o różnych produktach Audi, a także jazdy testowe Audi Q4 e-tron i RS e-tron GT nadzorowane przez ekspertów Audi. Ponadto Audi oferuje na tej stacji dostawę posiłków w systemie just-in-time, ekskluzywny automat z przekąskami i napojami oraz mobilną opiekę nad samochodami.
W salonie bez barier, o powierzchni około 200 metrów kwadratowych, w tym z patio o powierzchni 40 metrów kwadratowych, na pierwszym planie stawia się dobre samopoczucie użytkowników. Można tu pracować i odpoczywać. Na 98-calowym ekranie można też konfigurować modele Audi albo uzyskać informacje na temat działania Audi charging hub lub aktualnego poziomu naładowania samochodu.
Źródło: Audi