Auta powypadkowe – jak je przypadkiem nie kupić | MOTOFAKTOR

Auta powypadkowe - jak je przypadkiem nie kupić

Wiele używanych aut dostępnych na rynku miało w przeszłości jakąś kolizję lub stłuczkę. Pojazdy, które doznały poważnych uszkodzeń lub były źle naprawiane, mogą stanowić zagrożenie na drodze. Dodatkowo, ich wartość jest dość niska, ponieważ w niektórych przypadkach nadają się jedynie do kasacji.

Zgodnie z najnowszymi danymi firmy carVertical, 62% pojazdów sprawdzanych na platformie w Polsce w bieżącym roku miało zarejestrowane różne formy uszkodzeń. Z uwagi na to, że nie wszystkie rodzaje uszkodzeń wpływają na zdolność do prowadzenia oraz bezpieczeństwo jazdy, eksperci z firmy postanowili przeprowadzić badanie w celu oszacowania ryzyka związanego z zakupem poważnie uszkodzonego pojazdu.

Naprawa poważnie uszkodzonego samochodu może nie być opłacalna

Z badania przeprowadzonego przez carVertical wynika, że 2,2% wszystkich uszkodzonych aut, które zostały sprawdzone w Polsce w latach 2020-2024, brało udział w poważnym wypadku drogowym.

Poważne kolizje drogowe definiuje się jako zdarzenia, w których wartość strat przekracza 50% wartości pojazdu. Dla samochodu klasy ekonomicznej, połowa wartości może wynosić około 10 000 euro, podczas gdy w przypadku luksusowych pojazdów szkody mogą osiągać dziesiątki tysięcy euro.

Z danych carVertical wynika, że aż 85,6% wszystkich uszkodzonych samochodów zarejestrowanych w Polsce miało uszkodzenia, których naprawa została wyceniona na 20% lub mniej wartości pojazdu.

Choć prawdopodobieństwo zakupu pojazdu po poważnym uszkodzeniu jest relatywnie niskie, nabycie takiego auta może wiązać się z istotnymi problemami. Wady, które ujawnią się po pewnym czasie, mogą sprawić, że naprawy staną się nieopłacalne.

Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical
Matas Buzelis, dyrektor ds. komunikacji w carVertical i ekspert motoryzacyjny, Fot. carVertical

„Często po uszkodzeniu samochodu kierowcy decydują się na wypłatę ubezpieczenia, tanią naprawę i sprzedaż. Niestety, taki samochód może przynieść znaczące straty finansowe nowemu właścicielowi. Ważne jest również, aby pamiętać, że jazda nim może być niebezpieczna” – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.

Po czym poznać mocno uszkodzony pojazd?

Nawet gdy samochód przeszedł przez wypadek i doznał poważnych uszkodzeń, nie zawsze jego los kończy się na złomowisku. Starannie przeprowadzona naprawa w autoryzowanym serwisie może przywrócić mu pełną funkcjonalność. Każdy przypadek należy jednak oceniać indywidualnie, aby ustalić, czy renowacja uszkodzonego pojazdu jest opłacalna. Kupujący bez doświadczenia w ocenie stanu technicznego aut może mieć trudności z dostrzeżeniem śladów naprawy, a jeśli je zauważy, niekoniecznie potrafi ocenić, czy naprawa została przeprowadzona profesjonalnie.

Z tego względu kierowcy powinni dokładnie zbadać historię potencjalnych zakupów. Takie informacje ujawnią, co było uszkodzone oraz w jakim zakresie. Raport historyczny może być również cennym narzędziem w negocjacjach, umożliwiając kupującym przedstawienie sprzedającemu informacji o uszkodzeniach i uzyskanie korzystniejszej ceny.

Warto pamiętać, że czasami samochód mógł ulec wypadkowi wiele lat temu i od tego czasu zmieniać właścicieli. Nie każdy sprzedawca ma pełną wiedzę o historii pojazdu, a nawet jeśli jest uczciwy, może oferować „ryzykowny” egzemplarz.

„Raport historii pojazdu pozwala dowiedzieć się, które części pojazdu zostały uszkodzone i ile szacunkowo kosztowały naprawy. Informacje te można udostępnić centrum serwisowemu, aby mechanicy zweryfikowali sposób naprawy konkretnych podzespołów” – mówi Buzelis.

Największe ryzyko na autach z importu

Samochody importowane do Polski z zagranicy wiążą się z dodatkowymi zagrożeniami. Często zdarza się, że są one przywożone do kraju po poważnych wypadkach, a następnie naprawiane w sposób ekonomiczny i sprzedawane jako wolne od wad.

Z danych przedstawionych przez firmę carVertical wynika, że 5,2% uszkodzonych pojazdów w Niemczech miało uszkodzenia przekraczające 50% ich wartości, co sugeruje, że co dwudziesty samochód może przynieść kłopoty nowym właścicielom. W Szwecji ten odsetek wynosi 2,5%, we Włoszech – 4,8%, a w Hiszpanii – 2,5%.

71,7% samochodów z historią uszkodzeń w Niemczech miało naprawy dotyczące 20% lub mniej ich wartości, w Szwecji wskaźnik ten wynosi 83,5%, we Włoszech – 79,5%, a w Hiszpanii – 85,6%.

Źródło: carVertical

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami? 

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).