Auta z LPG częściej na badaniach technicznych | MOTOFAKTOR

Auta z LPG częściej na badaniach technicznych

Nowe samochody z fabryczną instalacją LPG muszą przechodzić obowiązkowe badania techniczne co roku w przeciwieństwie do nowych pojazdów spalinowych, które na pierwsze badanie muszą się zgłosić przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji. Czy słusznie?

  • Samochody fabrycznie wyposażone w LPG powinny podlegać tym samym zasadom na badaniach technicznych, co pojazdy zasilane tradycyjnymi paliwami – twierdzi właściciel pojazdu, który zgłosił sprawę Rzecznikowi Praw Obywatelskich.
  • PISKP rekomenduje zachowanie corocznego terminu badania technicznego w przypadku pojazdu zasilanego gazem, w tym LPG.
  • Trudno zgodzić nam się z tezą, że samochody wyposażone w instalacje LPG rzeczywiście wymagają częstszych badań technicznych – mówi nam Paweł Baraniuk, wiceprezes do spraw handlu i rozwoju AC SA.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora.
  • Chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży – zapisz się na nasz newsletter.

Jeden z właścicieli pojazdu zgłosił niedawno Rzecznikowi Praw Obywatelskich problem nierównego w jego ocenie traktowania samochodów zasilanych paliwem gazowym w zakresie obowiązku przeprowadzenia badań technicznych nowych pojazdów. Zgodnie z art. 81 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym nowo rejestrowane auta nie podlegają obowiązkowi corocznych badań technicznych, gdyż ich badanie musi być przeprowadzone przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji. Zasada ta nie dotyczy jednak m.in. pojazdów zasilanych gazem, które muszą przechodzić badanie techniczne co roku.

W ocenie skarżącego odmienne traktowanie właścicieli pojazdów z silnikami napędzanymi gazem, wyposażonych w fabryczną instalację LPG, w zakresie obowiązku okresowych badań technicznych, nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.

Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), którą poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie, rekomenduje zachowanie corocznego terminu badania technicznego w przypadku pojazdu zasilanego gazem. A co sądzi na ten temat firm AC S.A. – pionier w zakresie produkcji i sprzedaży podzespołów i zestawów samochodowych instalacji gazowych LPG/CNG? Rozmawiamy o tym z Pawłem Baraniukiem, wiceprezesem do spraw handlu i rozwoju firmy AC S.A.

Jakie są argumenty dotyczące bezpieczeństwa, które uzasadniają częstsze badania techniczne dla samochodów z LPG w porównaniu do samochodów zasilanych benzyną lub olejem napędowym?

Paweł Baraniuk, wiceprezes do spraw handlu i rozwoju AC SA
Paweł Baraniuk, wiceprezes do spraw handlu i rozwoju AC SA

Trudno zgodzić nam się z tezą, że samochody wyposażone w instalacje LPG rzeczywiście wymagają częstszych badań technicznych. Bezpieczeństwo użytkowania jakiegokolwiek urządzenia zależy od poprawnego montażu oraz obsługi zgodnie z zasadami i wytycznymi producenta. To dotyczy zarówno np. prostych urządzeń AGD – żelazka czy piekarnika, jak i skomplikowanych maszyn produkcyjnych.

Podobnie jest z instalacjami autogazowymi. Producenci w bardzo precyzyjny sposób informują, edukują osoby montujące instalacje. Poprzez system homologacji wymagają montażu i regulacji instalacji ścisłe zgodnie z wytycznymi. Przepisy regulujące montaż instalacji LPG wyraźnie precyzują, że należy używać tylko i wyłącznie nowych komponentów. Dodatkowo każdy użyty komponent posiada indywidualną homologację, co świadczy o jego wysokiej jakości i trwałości. Mając to na uwadze śmiało można stwierdzić że podzespoły wykorzystywane przy montażu LPG niczym nie odbiegają od fabrycznie zastosowanych przez producenta na etapie budowy pojazdu.

Co więcej, jako największy polski producent instalacji LPG, zbudowaliśmy dużą sieć autoryzowanych serwisów, w których montażem naszych systemów zajmują się najlepsi fachowcy na rynku, regularnie uczestniczący w szkoleniach oraz korzystający ze wsparcia naszych doradców technicznych. Zatem poprawnie zamontowany i użytkowany system nie stanowi zagrożenia, a zatem trudno znaleźć uzasadnienie do częstszych badań technicznych.

Warto także podkreślić, że jako właściciel homologacji montażu jesteśmy poddawani częstym kontrolom przez TDT i ITS. Wymienione instytucje wymagają od producentów rygorystycznego nadzoru nad warsztatami wpisanymi na naszą listę homologacyjną. Skutkuje to ścisłym przestrzeganiem wytycznych postawionych warsztatom przez nas jako producenta.

Czy statystyki dotyczące awarii lub wypadków samochodów z LPG potwierdzają konieczność częstszych kontroli?

Nie dysponujemy oficjalnymi statystykami, które w rzetelny sposób odnosiłyby się do tej kwestii. Chcę jednak podkreślić dwie sprawy. Po pierwsze, aby instalacja LPG działa poprawnie i spełniała oczekiwania użytkownika, musi być zamontowana w sprawnym samochodzie. Z tego powodu, przed montażem wymagamy od instalatorów wnikliwego sprawdzenia stanu technicznego auta. To często moment, w którym ujawniają się „ukryte” usterki. To przeczy mitowi, że „LPG uszkadza auto”.

Druga sprawa to nieuzasadniona obawa, że w momencie wypadku LPG w aucie stanowi dodatkowe zagrożenie. Kilka lat temu we współpracy z branżowym portalem internetowym przeprowadziliśmy testy zderzeniowe auta wyposażonego w instalację LPG. Okazało się, że zbiornik z gazem (tego elementu dotyczy najwięcej obaw) nie uległ żadnemu uszkodzeniu, a uwolnione ilości gazu nie stanowiły żadnego zagrożenia.  Nie doszło do gwałtownego wybuchu czy pożaru auta. Zbiorniki LPG były także poddawane wielokrotnie testom balistycznym, w których potwierdzono ich szczelność i odporność na uszkodzenia czy przedziurawienie.

Co więcej, nasze zaawansowane technicznie sterowniki LPG, poprzez rozbudowaną elektronikę, w sposób ciągły, nadzorują działanie wszystkich komponentów instalacji. W momencie wykrycia jakiekolwiek nieprawidłowości jej działania natychmiast reagują odłączając zasilanie LPG przywracając standardowe zasilanie benzyną. Każda instalacja zgodnie z wymogami przepisów zabezpieczona jest przynajmniej dwoma zaworami odcinającymi dopływ gazu w sytuacjach awaryjnych.

Jako producent, w ramach zapisów gwarancyjnych, zobowiązujemy kierowców do cyklicznych przeglądów eksploatacyjnych instalacji LPG w interwale 1 rok/10 tys. km, co gwarantuje bezpieczeństwo i sprawność jej działania. Tak częstych interwałów przeglądów eksploatacyjnych nie wymagają nawet producenci pojazdów w przypadku nowych aut, gdzie są to okresy nawet 3 lat lub 30 tys. km.

Czy technologia i jakość instalacji LPG uległy poprawie na tyle, że można by rozważyć zrównanie przepisów dotyczących badań technicznych z pojazdami zasilanymi tradycyjnymi paliwami?

Branża samochodowych instalacji LPG rozwija się wraz z całą motoryzacją. To oczywiste, skoro sterowniki instalacji gazowych muszą „współpracować” z coraz bardziej skomplikowanymi sterownikami aut i silnikami. A zatem instalacje autogaz to dziś nowoczesne technologie. Jeśli ta prosta zależność kogoś nie przekonuje, to dodam, że nasze instalacje produkujemy w Polsce, w wyspecjalizowanym nowoczesnym zakładzie, po tym jak przejdą specjalistyczne testy i próby w naszym nowoczesnym Centrum Badań i Rozwoju.

Chcesz być na bieżąco z naszymi informacjami?

belka Wiadomości Google

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).