ZF zaprezentował nowy moduł Parking ECU, przystępną cenowo i skalowalną elektroniczną jednostkę sterującą, która umożliwia korzystanie z różnych funkcji automatycznego parkowania w szerszej gamie pojazdów przy użyciu kamer i czujników ultradźwiękowych w czasie rzeczywistym. Jest on szczególnie odpowiedni do zautomatyzowanych funkcji parkowania.
„Funkcje automatycznego parkowania są jednymi z najbardziej pożądanych przez nabywców pojazdów funkcji komfortu i wygody. Są szczególnie przydatne w dużych aglomeracjach miejskich, gdzie parkowanie jest utrudnione. Tradycyjnie są one dostępne tylko w pojazdach klasy premium. Nowy moduł Parking ECU ZF sprawia, że będą bardziej dostępne dla większej liczby kierowców na całym świecie” – mówi Martin Fischer, członek zarządu ZF odpowiedzialny za dział zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i elektroniki ZF.
Od zwykłego ułatwienia znalezienia miejsca parkingowego w zatłoczonych obszarach miejskich po zautomatyzowane funkcje parkowania samochodu, nowy moduł Parking ECU eliminuje stres związany z jednym z najbardziej frustrujących aspektów prowadzenia pojazdu. Obsługiwany przez układ System-on-Chip (SoC), który zapewnia moc obliczeniową do 16 TOPS, moduł Parking ECU wykorzystuje fuzję danych z czujników ultradźwiękowych i kamer 360° surround w oparciu o technologię wizyjną firmy Calmcar, chińskiego partnera ekosystemowego firmy ZF. Oferuje również szersze opcje łączności, w tym Ethernet, CAN, LVDS, DSI, a wszystko to w kompaktowej obudowie.
Obecne na rynku funkcje automatycznego parkowania mogą pomagać kierowcom głównie w parkowaniu równoległym. Jednak jedną z głównych zalet nowego modułu ZF Parking ECU jest fuzja danych z kamer 360° surround wraz z czujnikami ultradźwiękowymi, które mogą wykryć głębokość miejsca parkingowego, umożliwiając pomoc zarówno w parkowaniu równoległym, jak i standardowym. Dzięki funkcjom takim jak automatyczny asystent parkowania i zdalny asystent parkowania, ECU ręcznie narysuje ścieżkę za pomocą Virtual Slot Parking, umożliwiając manewrowanie samochodem w miejscu przy minimalnym udziale kierowcy.
Oprócz usprawnienia podstawowych funkcji parkowania, nowy moduł Parking ECU zapewnia również zaawansowane opcje, takie jak automatyczne parkowanie z zapamiętywaniem (Automatic Memorized Parking) i automatyczne parkowanie przez obsługę (Automatic Valet Parking). Funkcje te są szczególnie korzystne w miastach, zwłaszcza w garażach, ponieważ ECU wykorzystuje kamery i czujniki do tworzenia mapy garażu w czasie rzeczywistym, aby umożliwić parkowanie od punktu do punktu.
Wykorzystując funkcję Vision Simultaneous Localization and Mapping (VSLAM), kamery surround wyodrębniają informacje takie jak miejsca parkingowe, pasy ruchu i oznaczenia, podczas gdy czujniki pojazdu dostarczają dynamicznych informacji, takich jak kąt skrętu kierownicy, prędkość kół i odchylenie. ECU może również zbierać informacje z map innych firm, aby pomóc w mapowaniu publicznych parkingów na wielu poziomach.
Elastyczna i skalowalna architektura nowego sterownika parkowania ECU umożliwia przyszłą rozbudowę o funkcje autonomicznej jazdy na poziomie 4, a także kompatybilność z automatycznym wspomaganiem parkowania (APA), automatycznym parkowaniem z zapamiętywaniem (AMP) i zdalnym wspomaganiem parkowania (RPA).
Podczas gdy funkcje te są zwykle dostępne w pojazdach wyższej klasy, ekonomiczny moduł Parking ECU może być używany jako pomost do droższych systemów, czyniąc automatyczne parkowanie przystępnym cenowo i dostępnym dla większej liczby kierowców. Jest on już produkowany w Chinach przez firmę Zeekr od września 2023 r., a Europa i inne regiony mają dołączyć w roku 2024.
Biorąc pod uwagę wizję ZF dotyczącą mobilności nowej generacji, nowy moduł parkowania jest doskonałym przykładem tego, jak udostępniamy naszym klientom i konsumentom szerszy wachlarz zaawansowanych funkcji ADAS.
Martin Fischer - członek zarządu ZF odpowiedzialny za dział zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i elektroniki ZF