Ponad 5 tys. wystawców z 76 krajów na obszarze ok. 315 000 m kw. – to liczby pokazujące skalę tegorocznych targów Automechanika Frankfurt, które przebiegały pod hasłem „Usługi i mobilność przyszłości”. Zgodnie z przesłaniem targów wystawcy zaprezentowali nowości wpisujące się w trendy rozwoju motoryzacji. Producenci części zamiennych, wyposażenia warsztatowego, oświetlenia samochodowego, czy środków smarnych prezentowali produkty dedykowane nie tylko do pojazdów z napędem spalinowym, ale przede wszystkim chwalili się nowymi rozwiązaniami dedykowanymi do samochodów hybrydowych, czy elektrycznych. Nie brakowało także dyskusji o przyszłości rynku aftermarketowego w kontekście rozwoju nowych technologii w motoryzacji.
Partnerem relacji Motofaktor.pl z targów Automechanika Frankfurt 2018 jest firma Hella dlatego to właśnie od stoiska tej marki rozpoczynamy prezentację wystawców (dalej ułożonych alfabetycznie). Relacja będzie uzupełniana.
Na tegorocznych targach Automechanika we Frankfurcie Hella po raz pierwszy prezentowała swoje wszystkie marki na imponującym, jednym wspólnym stoisku o powierzchni ponad 1 tys. metrów kw. Niemiecki producent części samochodowych i urządzeń diagnostycznych podkreślał w ten sposób nierozerwalny związek tych dwóch obszarów. Hasło „OE competence meets diagnostics” łączyło ekspozycję marek Hella, Hella Gutmann Solutions, Hella Pagid i Behr Hella Service.
„Samochody są coraz bardziej zaawansowane, kończy się era prostej wymiany pojedynczych elementów. Bardzo często wymienia się cały, skomplikowany moduł, bądź czujnik czy sterownik, który wymaga kalibracji. Wymiana szyby, która do niedawna wydawała się prostą czynnością, obecnie wiąże się z kalibracją kamery. Także wymiana reflektora to konieczność łączenia się z komputerem pojazdu w celu ustawienia świateł, co w dynamicznym systemie LED-owym jest niemożliwe przy pomocy prostego urządzenia. Są to wyzwania, przed którymi stoi motoryzacja, a firma Hella wychodzi im naprzeciw. Stąd połączenie świata części zamiennych ze światem diagnostyki” – mówił Marcin Rozner, Dyrektor Marketingu i Zarządzania Produktem w firmie Hella.
Producent prezentował głównie nowości. „W kategorii elektryki i elektroniki prezentujemy produkty, które wdrażamy od kilku miesięcy. Są to czujniki światła, deszczu, czyli klimatu, których zalety pokazujemy na ekranie dotykowym. Czujnik przytwierdzony do szyby rozpoznaje np. czy jest ciemno i włącza światła w samochodzie, a gdy zacznie padać deszcz uruchamia wycieraczki. Obecnie czujnik jest już rozbudowany do pięciu modułów, m.in. odpowiada także za włączanie klimatyzacji” – opowiadał Marcin Rozner.
Kolejna nowość to pompy próżniowe do układów hamulcowych, produkowane przez firmę Hella na oryginalne wyposażenie.
„Produkt na rynku wtórnym jest na razie dostępny w ograniczonym zakresie, właśnie go wdrażamy. Pokazujemy także ponownie nasz inteligentny czujnik (IBS), który pozwala kontrolować stan akumulatora, co jest niezbędne w pojazdach z systemem start-stop. Prezentujemy także systemy radarów, ułatwiających życie kierowcy, systemy przeciw zderzeniowe. Głowice radarów wdrażaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy” – dodał Marcin Rozner.
Goście stoiska mogli także zobaczyć wprowadzony na rynek na początku tego roku tester diagnostyczny mega macs 77, którego sprzedaż właśnie rusza w Polsce. Jego zalety to m.in. precyzyjna technika pomiarowa z instrukcjami krok po kroku i automatycznym porównaniem wartości rzeczywistych i zadanych, odczyt i kasowanie kodów usterek wszystkich sterowników, prezentacja do 16 parametrów pojazdu jednocześnie, czy pomoc podczas naprawy pojazdu na podstawie kodów usterek dostępna w czasie rzeczywistym.
Na stoisku firmy Hella nie mogło zabraknąć prezentacji nowości z gamy oświetlenia samochodowego. „Na bieżąco wprowadzamy nowe referencje. Pokazujemy bardzo ciekawe rozwiązanie w kategorii oświetlenia uniwersalnego – połączenie lampy roboczej i kamery. Kolejna nowość związana z bezpieczeństwem to światła, które rzucają punkt albo linię, co ułatwia pracę np. wózkom widłowym w magazynach, wyznaczając strefę bezpieczeństwa” – mówił Marcin Rozner.
Firma prezentowała także system CSC-Tool umożliwiający kontrolę i kalibrację zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę zgodnie z oryginalnymi specyfikacjami producenta oraz znany także z innych imprez targowych reflektor do Audi A8 wykonany z zastosowaniem technologii Matrix LED, wyposażony w dynamiczny laser.
Behr Hella Service prezentowała we Frankfurcie produkty termiczne do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Na przykładowym modelu można było zobaczyć jak jest zbudowany układ chłodzenia i klimatyzacji w samochodach elektrycznych oraz hybrydowych. Odwiedzający targi mogli się także przyjrzeć modelowi przekrojowemu elektrycznej sprężarki do klimatyzacji. Behr Hella Service prezentowała także elektryczne pompy wody, które zapewniają efektywne chłodzenie w elektrycznych autach i hybrydach.
Ale Behr Hella Service to także rozwiązania do konwencjonalnych układów chłodzenia i klimatyzacji. Firma wykorzystała interaktywny model, aby zilustrować, w jaki sposób działa obieg czynnika chłodniczego. Firma oferuje także chłodnice układu recyrkulacji spalin (chłodnice EGR), pozwalające ograniczyć emisję tlenków azotu (NOx) i spełnić rygorystyczną normę Euro 6. Na stoisku można było również zobaczyć moduł chłodzenia (Euro 6), składający się z chłodnicy płynu chłodzącego, chłodnicy powietrza doładowującego oraz skraplacza klimatyzacji, przeznaczony do pojazdów MAN TGM 2005.
W trakcie targów odbywały się także szkolenia w ramach Hella Academy Forum.
Air suspension and OE replacement? Only from the pioneer! – pod takim hasłem firma Bilstein prezentowała się na targach Automechanika we Frankfurcie. „To, na co Bilstein w tym roku kładzie szczególny nacisk to zawieszenia pneumatyczne – sprężyny powietrzne, miechy pneumatyczne. Jest to technologia, którą Bilstein od lat rozwijał dla samochodów wyższej klasy, ale w tej chwili można powiedzieć, że ta technologia trafia pod strzechy i pojawia się w samochodach klasy średniej” – wyjaśniał Tomasz Siemek z firmy IHR Warszawa, przedstawiciela marki Bilstein w Polsce.
„Zalety zawieszenia pneumatycznego to przede wszystkim lepszy kompromis pomiędzy komfortem jazdy a bezpieczeństwem, większa możliwość aktywnego kształtowania parametrów zawieszenia. Kierowca ma możliwość wyboru, czy chce bardziej komfortowe, czy bardziej sportowe, zależnie od swoich upodobań czy warunków drogowych” – dodał Tomasz Siemek.
Bilstein opracował koncepcję zawieszenia pneumatycznego we współpracy z koncernem Mercedesa. Po raz pierwszy wykorzystano je w seryjnej produkcji Klasy S (W220/C215) pod koniec lat 90. XX wieku. Dziś powszechnie stosowane jest w innych modelach Mercedesa, jak na przykład nowej Klasie C (W205).
Z okazji 25-lecia firmy Bizol prezentował swoje nowe rozwiązanie – urządzenie ATF Inteligence 2000. „Jest to urządzenie do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Wcześniej urządzenie było prezentowane w Polsce, a we Frankfurcie ma swoją europejską premierę. Ważnym elementem jest prezentacja naszych olejów z linii „Green Oil+”. Są to oleje dedykowane do samochodów z systemem start-stop oraz z systemami hybrydowymi, dostępne obecnie w dwóch lepkościach – 5W20 i 5W30, dedykowane do aut poruszających się w ruchu miejskim. Na pewno będą też dostępne kolejne lepkości” – mówił Bartłomiej Nakwaski, prezes zarządu firmy Bizol. Firma prezentowała także szeroką gamę swoich produktów takich jak oleje silnikowe, oleje przekładniowe, płyny do automatycznych skrzyń biegów, dodatki do paliw, do układów chłodzenia, jak również płyny hamulcowe i płyny chłodnicze.
We Frankfurcie Bosch prezentował m.in. szereg innowacyjnych technologii dedykowanych warsztatom samochodowym. Jedno z rozwiązań to usługa Connected Repair, która zapobiega duplikowaniu pracy w warsztatach. Bosch Connected Repair stanowi podstawę inteligentnego połączenia sieciowego urządzeń diagnostycznych w warsztatach. Łączy on wiele elementów związanych z przyjęciem pojazdu do warsztatu, informacjami na temat jego stanu technicznego i samymi urządzeniami diagnostycznymi oraz tworzy wspólną bazę danych, przesyłaną bezprzewodowo do wszystkich podłączonych urządzeń. Wystarczy tylko raz zidentyfikować pojazd, zamiast rejestrować go na każdym urządzeniu osobno, jak miało to miejsce dotychczas. Zapewnia to oszczędność czasu do 10 minut na każdym pojeździe w warsztacie. Raporty badań, komentarze i zdjęcia są zapisywane bezpośrednio na cyfrowej karcie pracy i można je odczytać w dowolnym momencie.
Poza inteligentną łącznością sieciową urządzeń diagnostycznego, Bosch Automotive Aftermarket pracuje również nad dalszym rozwojem oprogramowania. Przykładowo nowa wersja programu Esi[tronic] 2.0 umożliwia warsztatom optymalizację procedur naprawczych i diagnostycznych, skrócenie czasu obsługi pojazdu i stałe aktualizowanie online. Ponadto program może być używany zarówno w trybie online, jak i offline. Esi[tronic] to również centralny element nowego kompaktowego testera diagnostycznego KTS 250 Bosch, który został zaprezentowany po raz pierwszy na targach Automechanika. Jest on przeznaczony do mniejszych warsztatów lub jako dodatkowe urządzenie mobilne w większych warsztatach.
Bosch otwiera także nowe możliwości zastosowania Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość, AR) w szkoleniach dla pracowników warsztatów za co został uhonorowany nagrodą Automechanika Innovation Award 2018. Konkretne zalety tej technologii zostały udowodnione podczas badań przeprowadzonych w warsztatach sieci Bosch Car Service. Ich wynik pokazał, że przy zastosowaniu aplikacji Augmented Reality możliwa jest oszczędność czasu na poziomie średnio 15 procent w przypadku popularnych pojazdów i mniej skomplikowanych napraw. Dzięki temu mechatronik może na przykład szybko zlokalizować ukryte elementy i otrzymać pasujące do realnego obrazu instrukcje postępowania lub informacje o wymaganych narzędziach specjalnych. W oparciu o Augmented Reality Bosch opracował kilka nowych metod szkoleniowych w celu przeszkolenia personelu warsztatowego w zakresie zaawansowanych systemów – na przykład w dziedzinie elektromobilności.
„Bosch coraz częściej polega na rozwiązaniach opartych na danych oraz łączności sieciowej. Już dziś pozwala to na szybsze i sprawniejsze realizowanie wielu procesów” – powiedział Manfred Baden, prezes działu Bosch Automotive Aftermarket. Według firmy audytorskiej i konsultingowej PwC, do roku 2025 na drogach pojawi się ponad 470 milionów połączonych z siecią pojazdów. „Bosch Automotive Aftermarket chce nadal rozwijać się tak jak w 2018 roku. Dzięki innowacyjnym koncepcjom skutecznego i efektywnego serwisowania oraz napraw w całym cyklu życia produktu, a także sieciowym rozwiązaniom dla diagnostyki i procesów warsztatowych, wspieramy naszych partnerów teraz i będziemy to robić w przyszłości” – powiedział Baden.
Brembo zaprezentowało nowe klocki hamulcowe Brembo XTRA, opracowane aby podkreślić zalety gamy tarcz wierconych i nacinanych Aftermarket Brembo. Nowe klocki są idealnym rozwiązaniem dla kierowców pasjonatów, którzy cenią sportową jazdę. Do produkcji nowych klocków hamulcowych XTRA Brembo wykorzystuje materiał BRM X L01, składający się z ponad 30 różnych składników, opracowanych w zaawansowanym laboratorium badawczym. Dzięki temu materiałowi nowe klocki hamulcowe Brembo XTRA są idealnie dopasowane do tarcz sportowych XTRA i MAX i zwiększają ich osiągi nie tylko pod względem wydajności i wyczucia pedału hamulca, ale także komfortu i wytrzymałości. W porównaniu z mieszanką stosowaną w zwykłych klockach hamulcowych odpowiadających oryginalnemu wyposażeniu, nowe rozwiązanie charakteryzuje się wysokim, stałym współczynnikiem tarcia. Specjalnie dobrane składniki mieszanki BRM X L01 sprawiają, że klocki zapewniają niskie zużycie tarczy we wszystkich warunkach jazdy, pomimo wyższych osiągów niż w przypadku mieszanki standardowej.
Nowe klocki będą mogły być montowane między innymi we wszystkich samochodach kompaktowych, średnich i sportowych najnowszej produkcji, jak również w niektórych pojazdach typu SUV, takich jak Alfa Romeo Giulietta, w niektórych modelach Mercedesa, BMW i Volkswagena.
Brembo zaprezentowało także nową linię tarcz hamulcowych przeznaczonych na aftermarket. Nowa tarcza współodlewana (co-cast) została stworzona, aby zastąpić dostępne na rynku części zamiennych tarcze kompozytowe premium stosowane w Mercedesach wyższej klasy. Stalowy kapelusz jest otrzymywany w procesie prasowania, a następnie umieszczany w formie odlewniczej, do której wprowadzane jest płynne żeliwo o temperaturze 1400°C. W miarę twardnienia żeliwa, wokół specjalnych stalowych zębów dzwonu, następuje zespolenie z powierzchnią hamującą. W rezultacie otrzymywana jest lekka tarcza hamulcowa składająca się z powierzchni hamującej, wykonanej z wysokowęglowego żeliwa oraz stalowego kapelusza, które są odpowiednio sprzężone w procesie odlewania, zapewniając zwiększoną wydajność i zmniejszoną masę.
Tematem przewodnim stoiska Continental na targach Automechanika 2018 była wizja przyszłości aftermarketu i branży moto w dobie rozwoju cyfryzacji i łączności. Firma prezentowała m.in. nową koncepcję sterowania procesami serwisowymi i uzyskiwania dostępu do informacji naprawczych za pomocą poleceń głosowych. Mający na celu optymalizację procesów warsztatowych projekt jest realizowany we współpracy z TecAlliance i jest kolejnym krokiem w kierunku pełnej cyfryzacji. Continental prezentował też sporo nowości – szeroką gamę wycieraczek i akumulatorów marki Continental, a także filtry paliwa, oleju, kabinowe i powietrza do samochodów osobowych włoskiej marki UFI Filters. Obie firmy podpisały strategiczną umowę o współpracy na początku roku, a filtry będą dostępne w Niemczech, Austrii, Szwajcarii w krajach Beneluksu i Skandynawii pod marką Continental od stycznia 2019. Firma zapowiedziała także, że seria PRO-Kit – kompletny pakiet z dwoma pasami rozrządu i elementami napędowymi – zostanie w przyszłości wzbogacony o pompy wody. Dostarczane będą również kompletne pakiety z pasami klinowymi w kształcie litery V i pompą wody, a także wiele pojedynczych pomp.
Firma Delphi Technologies prezentowała we Frankfurcie szereg nowości zarówno w kategorii części zamiennych, jak i urządzeń diagnostycznych, a także nowy wizerunek. „W tym roku skupiamy się przede wszystkim na prezentacji naszego nowego wizerunku. Błękitne kolory Delphi Technologies będą reprezentować zarówno naszą dywizję powertrain, jak i aftermarket. W związku z wprowadzeniem nowego wizerunku, zmieniliśmy także wzory opakowań naszych produktów” – mówiła Agnieszka Zacharska z firmy Delphi Technologies.
Nowa wersja opakowania, charakteryzująca się logo Delphi Technologies w nadruku tapetowym, stanowi część szeroko zakrojonego programu zmiany wizerunku, który przewiduje rezygnację z czerwonego owalu na rzecz jednego, wspólnego znaku, pod którym firma będzie działać na rynku OE i części zamiennych. Stworzenie wzoru, który bez trudu przyciągałby uwagę na półkach było jednym z wielu czynników rozważanych przez Delphi Technologies, co w rezultacie doprowadziło do znacznych ulepszeń w opakowaniu. „Wiemy, że jakość jest ważna, zatem zainwestowaliśmy w nowy projekt wykorzystujący doskonalsze materiały, które lepiej chronią podczas transportu i przechowywania. Wiemy również, że na półkach naszych klientów liczy się każdy milimetr, dlatego zwróciliśmy dodatkową uwagę na rozmiar i orientację naszych pudełek. Pomoże to zoptymalizować przestrzeń magazynową, czyniąc nasze rozwiązanie bardziej przyjaznym dla klientów i środowiska” – powiedział Neil Fryer, wiceprezes ds. globalnego marketingu, produktów i strategii dla rynku części zamiennych Delphi Technologies.
Delphi Technologies pokazało także rozszerzoną ofertę układów kierowniczych dedykowaną dla rynku części zamiennych. Firma oferuje mechanikom kompletne rozwiązanie, które obejmuje wszystkie elementy niezbędne do montażu. Otrzymując główną cześć zamienną razem z niezbędnymi elementami i akcesoriami w jednym zestawie, warsztaty będą mogły zaoferować szybką, solidną i profesjonalną naprawę układów kierowniczych.
Firma Delphi Technologies ogłosiła także wprowadzenie na rynek urządzenia do testowania układów Common Rail pod bardzo wysokim ciśnieniem. Sabre CRi Expert to nowość w linii produktów Hartridge. Zastosowano w niej nową platformę oprogramowania cechującą się zaawansowanymi funkcjami testowania wtryskiwaczy, a płatność naliczana jest w miarę korzystania z tego rozwiązania. Sabre CRi Expert posiada ten sam opatentowany układ kontroli w obiegu zamkniętym co Sabre CRi Master, maksymalizując przepływ i zapewniając powtarzalność przy ciśnieniu w wysokości do 2700 barów. W przeciwieństwie do wielu urządzeń konkurencji, Sabre CRi Expert nie wymaga dopływu powietrza, wody ani prądu trójfazowego.
Firma prezentowała także nowe narzędzie diagnostyczne DS-nano, które oferuje szerokie możliwości testowania stale rosnącej liczby komponentów elektronicznych. DS-nano bazuje na tym samym sprawdzonym oprogramowaniu, co wysoce cenione urządzenie Delphi DS150E, oferując przy tym uproszczoną obsługę. To intuicyjne urządzenie umożliwia mechanikom odczytywanie i kasowanie kodów błędów, ponowne kodowanie, aktywowanie komponentów, a także resetowanie kontrolek serwisowych dla kluczowych układów takich jak: zapłon, układ paliwowy, Diesel, układ hamulcowy i układ klimatyzacji. DS-nano pojawi się w sprzedaży na początku 2019 roku. „Dzisiaj nowoczesny samochód posiada ponad 300 parametrów diagnostycznych monitorujących działanie jego układów. Szacuje się, że do 2020 roku, będzie ich około 1000, a każdy z nich poinformuje warsztat o szybszych możliwościach lokalizacji i naprawy błędów” – wyjaśniał Jean-Francois Bouveyron, wiceprezes ds. rynku części zamiennych, Delphi Technologies Aftermarket, EMEA. „Dla warsztatów wyposażonych we właściwe narzędzia, otwierają się znaczne możliwości oferowania napraw o dużej wartości na rynku o wysokim potencjale wzrostu”.
Podczas targów Automechanika we Frankfurcie firma Denso po raz pierwszy zaprezentowała nowe, kompleksowe narzędzie do diagnostyki pojazdów – e-Videns. Jest to urządzenie wyposażone w unikalne oprogramowanie, które umożliwia użytkownikowi – w czterech prostych krokach – zwiększenie wydajności warsztatu i przejrzystość podejmowanych działań. e-Videns zapewnia między innymi możliwość sprawdzenia stanu technicznego pojazdu (jest to pierwsza tego typu technologia na świecie). Narzędzie będzie dostępne w Polsce w 2019 r. Denso zaprezentowało także e-sprężarkę napędzaną silnikiem elektrycznym oraz gamę czujników przeznaczonych do pojazdów hybrydowych.
Firma prezentowała swoją ofertę pod hasłem „Expand your business” i postawiła na promocję pomysłów na rozwój biznesu dla swoich klientów – dystrybutorów i warsztatów samochodowych. „Z przyjemnością prezentujemy liczne innowacje, które sprawiają, że nasze marki są jeszcze bardziej atrakcyjne dla partnerów dystrybucyjnych i klientów warsztatów” – powiedział dr inż. Steffen Vondran, dyrektor generalny Diesel Technic AG. Firma na bieżąco wprowadza do oferty nowości oraz nowe katalogi produktów marek części zamiennych DT i SIEGEL Automotive. Na targach premierę miał katalog produktów części zamiennych DT dla pojazdów Scania L-/P-/G-/G-/R-/S. Firma prezentowała również sklep premium produktów DT Spare Parts. Kupujący produkty marki DT Spare Parts są nagradzani za lojalność wobec marki – otrzymują kody, które mogą wymienić na nagrody.
W tym roku na targach Automechanika we Frankfurcie firma pokazał sporo nowości, szczególnie z rynku OE, ale także dla rynku wtórnego. „Nasza nowość na rynku aftermaketowym to zestawy naprawcze do automatycznych skrzyń biegów. Są to kompletne zestawy potrzebne mechanikowi do wykonania usługi. Promujemy także poszerzenie naszej oferty szkoleń. Przygotowaliśmy samochód szkoleniowy, który będzie podróżował po całym świecie i umożliwi szkolenia w praktyce. W tylnej części pojazdu szkoleniowego jest zamontowany silnik, można więc w praktyce prezentować jak wygląda naprawa silnika” – opowiadał Korneliusz Kąkol z firmy ElringKlinger. Pojazd szkoleniowy ElringKlinger prawdopodobnie już w listopadzie pojawi się w Polsce.
We Frankfurcie producent prezentował nowości, ale zapowiedział też wprowadzenie od 2019 roku nowych wzorów etykiet, które będą umieszczane na akumulatorach przeznaczonych do pojazdów lekkich z systemem start-stop. Nowe etykiety mają przede wszystkim ułatwić dobranie odpowiedniej baterii do danego modelu samochodu. Zmiana została poprzedzona badaniami rynku, które wykazały, że warsztaty mają problemy w rozróżnianiu różnych technologii akumulatorowych i przedstawianiu odpowiednich zaleceń klientom. Najnowsza generacja akumulatorów AGM i EFB nie będzie już zawierała w nazwie „Start-Stop”, natomiast na etykietach tych produktów zostanie zamieszczona informacja, że są one obowiązkowe właśnie do tego typu samochodów. Ponadto nowa etykieta akumulatorów EFB pokaże, że znajdą one również zastosowanie w konwencjonalnych samochodach.
Exide wprowadza także Endurance+ PRO GEL, pionierską baterię VRLA opartą na technologii GEL, dedykowaną do ekstremalnych cykli jazdy ciężkich pojazdów użytkowych. Technologia GEL jest bezobsługowa i wyjątkowo odporna na rozładowanie, zapewniając jednocześnie bezpieczny i niezawodny rozruch. „Wprowadzenie nowego typu akumulatora oznacza, że Exide oferuje teraz operatorom flot, dystrybutorom części i warsztatom serwisowym kompletny wybór akumulatorów na każdą potrzebę. Dzięki akumulatorom Endurance+ PRO GEL nasza oferta dla pojazdów użytkowych jest bogatsza niż kiedykolwiek wcześniej” – powiedział Michael Geiger, VP Sales & Marketing EMEA w firmie Exide.
Firma wprowadza również na rynek elektroniczny tester akumulatorów nowej generacji EBT965P. Urządzenie posiada funkcję Conductance Profiling, która umożliwia warsztatom ocenę jak długo bateria będzie sprawna i kiedy ponownie powinna zostać przetestowana. Raport z diagnozy można przesłać klientowi e-mailem bądź wydrukować za pomocą wbudowanej do testera drukarki.
Federal-Mogul Motorparts na targi Automechanika 2018 przygotował kilka istotnych nowości i premier. Do końca 2018 roku w ofercie marki Champion pojawią się akumulatory. Oferta Championa będzie obejmować części hamulcowe, akumulatory, oświetlenie, filtry, wycieraczki oraz części do układu zapłonowego. Z kolei marka Ferodo prezentowała bezmiedziowe klocki hamulcowe Eco-Friction. Klocki Ferodo są używane jako wyposażenie fabryczne Forda Fiesty, Forda Galaxy i Audi A4. Marka Jurid zaprezentowała nowe opakowania produktów przeznaczonych dla pojazdów osobowych i użytkowych. Na stoisku znalazły się m.in. klocki hamulcowe Jurid do nowego modelu Alfy Romeo. Z kolei marka Beru poza nowymi irydowymi świecami zapłonowymi zaprezentowała praktyczne narzędzia i czujniki.
Wśród propozycji marek Federal-Mogul Motorparts znalazły się również nowe produkty będące odpowiedzią na technologie stosowane w nowoczesnych silnikach. Marka AE pokazała zawory wypełnione sodem (Sodium Filled Hollow Valves), które pozwalają obniżyć temperaturę pracy głowicy zaworu nawet o 20% w połączeniu z około 16% redukcją masy. Nüral wprowadził powłokę Ecotough NG, która ogranicza zużycie silników benzynowych. Goetze zaprezentowało nowe zawory przeznaczone na rynki DACH (Niemcy, Austria, Szwajcaria). Payen we Frankfurcie zaprezentował Fibersheets – rozwiązanie dla niedostępnych lub trudnych do zidentyfikowania uszczelek, będące rozszerzeniem oferty Pro-Fit.
Targi Automechanika to doskonałe miejsce do zaprezentowania naszych najnowszych technologii i produktów” – podkreślał Andrew Sexton, President, EMEA Aftermarket; Regional President, Federal-Mogul Motorparts, EMEA. „To również okazja, aby porozmawiać o sukcesach firmy, takich jak rosnące zastosowanie klocków Ferodo w nowych modelach pojazdów. W naszej branży chodzi o innowacje, dlatego aby odnieść sukces, trzeba nieustannie rozwijać nowe technologie i przewidywać trendy. Zawsze szczyciliśmy się produktami, które nasze marki wprowadzają na rynek. To produkty wysokiej jakości, którym mogą ufać mechanicy na całym świecie. Nasza branża zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Wszyscy działamy niezwykle szybko w odpowiedzi na rosnące tempo globalnego handlu. Każda z naszych marek jest ciągle ulepszana, aby pomóc naszym klientom w sprostaniu kolejnym wyzwaniom i wykorzystaniu nowych możliwości. Teraz dzięki programowi Garage Gurus możemy świadczyć światowej klasy wsparcie techniczne i szkolenia dla naszych partnerów biznesowych, mechaników i klientów końcowych w regionie EMEA.
Garage Gurus to bezpłatny program wszechstronnego wsparcia dla mechaników, właścicieli warsztatów oraz dystrybutorów. Garage Gurus oferuje pomoc techniczną oraz szkolenia stacjonarne, internetowe i w terenie. Ten nowatorski na rynku wtórnym program zyskał już uznanie – został nominowany do nagrody 25. targów Automechanika Frankfurt „Innovation Award” w kategorii „Naprawa i Diagnostyka”.
Na stoisku o powierzchni 480 metrów kwadratowych firma Ferdinand Bilstein prezentowała znane na rynkach międzynarodowych marki febi, SWAG oraz Blue Print, jak również najważniejsze linie produktowe. Oferta na aftermarket obejmuje obecnie asortyment 60 000 różnych części zamiennych – od układu kierowniczego i zawieszenia, przez elementy układu elektrycznego po płyny eksploatacyjne. Wiele produktów pochodzi od renomowanych dostawców na pierwszy montaż – na przykład łańcuchy rozrządu i przeguby elastyczne wałów napędowych. Na tegorocznej Automechanice po raz pierwszy dział własnej produkcji bilstein group prezentował się na osobnej, wydzielonej przestrzeni wystawienniczej, gdzie zwiedzający mogli prześledzić proces produkcji części takich jak piasty kół oraz pompy wody.
Po raz pierwszy na targach Automechanika firma zaprezentowała wprowadzane właśnie na aftermarket pompy wody e-Cool z napędem elektrycznym, stosowane w wielu nowoczesnych pojazdach, w tym hybrydowych. Z danych Gates wynika, że obecnie jest w nie wyposażona jedna czwarta samochodów w Europie. Pompy wody e-Cool, oprócz swojej standardowej funkcji, redukują obciążenie silnika i mogą być sterowane przez czujniki w celu zapewnienia mu wymaganej ilości chłodziwa w dowolnym momencie. „Poprawiliśmy jakość wybranych elementów pomp wody e-Cool, aby poprawić ich niezawodność. Obecnie oferujemy 23 referencje produktu. Oferta gwarantuje dystrybutorom i mechanikom dostęp do najbardziej poszukiwanych i popularnych modeli pomp wody e-Cool” – powiedział Jacob Tucker, Product Manager EMEA w firmie Gates.
Producent ogłosił także poszerzenie oferty Micro-V Water Pumps – pomp wody występujących w układzie napędu paska pomocniczego (ABDS). „Chcemy zagwarantować odbiorcom aftermarketowym jakość OE, stąd do oferowanych przez nas 60 referencji zestawów do końca tego roku dołączy kolejne 30” – zapowiedział Jacob Tucker.
Firma prezentowała także nową wersję platformy internetowej dla warsztatów samochodowych. Znany już mechanikom samochodowym Gates Tech Zone zmieni się w Garage Zone i będzie oferował dużo więcej funkcjonalności i możliwości pogłębienia wiedzy technicznej niż obecnie działająca strona internetowa. Dostępna będzie w przyszłym roku w wielu językach, m.in. po polsku. Będą tam dostępne wideo instrukcje montażu produktów oferowanych przez Gates, szczegółowe informacje techniczne dotyczące, porady ekspertów online. Wersja premium zaoferuje jeszcze więcej możliwości i będzie płatna.
W tym roku na targach Automechanika firma Hengst zaprezentowała nagrodzoną Partslife Environmental Award koncepcję filtra Blue.on. W odróżnieniu do metalowego filtra nakręcanego spin on, wymienny i wolny od metalu wkład filtra Blue.on jest wykonany zgodnie z konceptem ENERGETIC i nadaje się do termicznej utylizacji, co wspomaga ochronę środowiska. Najnowsze osiągnięcie inżynierów z Munster było częścią akcentowanego w tym roku przez firmę 60-lecia jej istnienia. Poza historią Hengst na stoisku można było również zobaczyć ewolucję filtrów, materiałów filtracyjnych i myślenia o filtracji na przestrzeni ostatniego półwiecza. Hengst SE jest partnerem rozwojowym i dostawcą OEM dla wielu znanych producentów samochodów, więc na stoisku znalazły się też moduły filtracyjne produkowane dla tak znanych marek, jak DAF (Paccar), Mercedes, Deutz, GM, VW, czy wielu innych.
Firma postawiła szczególny nacisk na łańcuchowe zestawy rozrządu. „Jest to produkt, który został po raz pierwszy pokazany na Automechanice dwa lata temu. W ubiegłym roku mocno promowaliśmy go w Polsce. Obecnie pracujemy nad poszerzeniem asortymentu. Współpracujemy z dystrybutorami po to, by produkt był dostępny od ręki. Nowości mamy natomiast w grupie IPD – są to przepustnice. Nowość to również zawory do zmiennych faz rozrządu. Dwa lata temu wyprowadziliśmy zestawy pompy wody z paskiem zębatym i kołami wariatora lub łańcuszkami do napędu pompy olejowej i teraz kolejnym krokiem jest wprowadzenie zaworów sterujących zmiennymi fazami rozrządu” – mówił Witold Rogowski, przedstawiciel firmy Hepu w Polsce.
Podczas targów Automechanika 2018 we Frankfurcie miała miejsce europejska premiera pierwszego w Europie akumulatora typu AGM (ang. Absorbent Glass Mat, technologia chłonnej maty z włókna szklanego) marki VARTA do pojazdów ciężarowych. Akumulator AGM Varta Promotive sześciokrotnie zwiększa wytrzymałość cykliczną akumulatora w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami, a także zapewnia możliwość pracy przy stopniu rozładowania bliskim 80%. „Akumulator AGM Varta Promotive umożliwia zarządcom floty ograniczenie do minimum całkowitego kosztu posiadania dzięki unikaniu przestojów i maksymalizacji rentowności” – wyjaśniał Guido Schneider, wiceprezes ds. sprzedaży w Europie, Johnson Controls Power Solutions. Akumulator gwarantuje także zasilanie wszystkich urządzeń elektrycznych przy wyłączonym silniku, co zapewnia kierowcom pojazdów ciężarowych bardziej komfortowe warunki pracy.
Firma Johnson Controls zaprezentował także nowe podejście w zakresie wspierania punktów serwisowych, obejmujące poszukiwanie, testowanie, sprzedaż i montaż akumulatorów – począwszy od serii szkoleń technicznych po szczegółowe instrukcje montażu. Kluczowym elementem jest zmodernizowana wersja portalu dla partnerów handlowych, Varta Partner Portal. „Rola akumulatora znacząco wzrasta i warsztaty odczuwają tę zmianę. Elektronika nowoczesnych pojazdów nie wybacza błędów popełnionych podczas wymiany akumulatora” – podkreślał Ulrich Eich odpowiedzialny za rynek części zamiennych w regionie EMEA, Johnson Controls Power Solutions. „Wspieramy naszych partnerów i umożliwiamy im sprostanie nowym realiom, dostarczając im narzędzie niezbędne do prawidłowej obsługi pojazdów nowej generacji. Specjalistyczna wiedza w zakresie akumulatorów przekłada się na wzrost zadowolenia klientów”.
Firma KYB Europe promowała na swoim stoisku wprowadzoną w ubiegłym roku aplikację KYB Suspension Solutions, która pomaga mechanikom uświadomić klientów o konieczności wymiany zużytych, bądź uszkodzonych elementów zawieszenia. „Przeprowadziliśmy badania w Europie, także w Polsce, które wykazały, że klienci nie mają problemu z dotarciem do naszych produktów, czy ich montażem, ale wyzwaniem dla mechaników samochodowych jest przekonanie kierowców dlaczego należy wykonać dane naprawy związane z zawieszeniem i dlaczego koszty tych usług są takie, a nie inne. Dlatego wprowadziliśmy aplikację na urządzenia mobilne, która ma pomóc mechanikom w wyjaśnieniu klientom warsztatów jak ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa ma stan zawieszenia w samochodzie i dlaczego należy wymienić amortyzatory. Dzięki aplikacji mechanik może m.in. przeprowadzić wstępną diagnozę i przesłać klientowi raport wraz z wyceną usługi” – wyjaśniał Jordan Day KYB Europe Marketing Manager.
Aplikacji umożliwia także pokazanie klientowi „symulacji” naprawy. Za jej pośrednictwem można wysłać bezpłatną wiadomość tekstową do kierowcy wraz z załączonymi zdjęciami zarówno przed jak i po wykonaniu usługi. „W Polsce coraz większa liczba mechaników korzysta z aplikacji, a Warszawa zajmuje 6 miejsce w rankingu jej popularności. Bardzo się z tego cieszymy” – dodał Jordan Day.
Producent olejów i środków smarnych we Frankfurcie chwalił się głównie swoim nowym produktem. Olej silnikowy Top Tec 6300 0W-20 marki Liqui Moly jest jednym z pierwszych olejów oficjalnie zatwierdzonych przez Mercedesa (aprobata MB 229.71). „To podwójny krok w rozwoju – zarówno dla technologii silników Mercedesa, jak i dla naszej technologii olejowej. Oficjalna aprobata producenta jest najcenniejszą nagrodą, jaką może otrzymać olej. Potwierdza, że producent samochodów sam przetestował olej i uznał go za dobry” – powiedział Oliver Kuhn, zastępca kierownika laboratorium olejowego Liqui Moly. Top Tec 6300 znajdzie zastosowanie nie tylko w nowych modelach Mercedesa, ale także w samochodach marki Jaguar i Land Rover (STJLR.51.5122). Producent prezentował także poszerzony asortyment płynów hamulcowych oraz koncentratów płynów do chłodnic.
Na stoisku Magneti Marelli Aftermarket do dyspozycji gości byli przedstawiciele oddziałów firmy z całego świata. „Jako Magneti Marelli Polska jesteśmy gośćmi naszej centrali, staramy się odpowiedzieć na wszystkie pytania gości z Polski oraz krajów, za które jesteśmy odpowiedzialni. Jest to 30 rynków centralnej, wschodniej oraz południowej Europy” – mówił Mariusz Damrath z firmy Magneti Marelli.
Firma prezentowała wiele nowości, zwłaszcza w gamie oświetlenia samochodowego. „Głównie są to produkty przeznaczone na pierwszy montaż. Oferujemy wiele pozycji z oświetlenia, które znajdują zastosowanie u wielu producentów samochodów z całego świata, m.in. BMW, czy Grupa PSA. Część z nich jest już dostępna na rynku aftermarketowym” – dodał Mariusz Damrath
„Sporo dzieje się jeśli chodzi o ofertę dla sieci naszych autoryzowanych warsztatów Magneti Marelli Checkstar. Oferujemy całą gamę narzędzi, sprzętu dla warsztatów, szkoleń dotyczących m.in. technologii hybrydowych i elektrycznych. Szkolenia są bezpłatne dla naszych warsztatów autoryzowanych” – podsumował Mariusz Damrath.
Wszystkie marki należące do firmy Mann-Hummel prezentowały się we Frankfurcie na sąsiadujących ze sobą stoiskach. „W tym roku po raz pierwszy występujemy na targach Automechanika we Frankfurcie wspólnie z Mann-Filter i Wix Filters, ponieważ marka Filtron należy do grupy Mann-Hummel. Ideą przewodnią stoiska Filtron jest odpowiedź na pytanie dlaczego warto wybierać filtry tej marki. W postaci różnych argumentów staramy się odpowiedzieć na to pytanie i przekonywać lub utwierdzać w przekonaniu tych, którzy już wybierają nasze filtry, że jest to marka godna wyboru” – mówił Krzysztof May. Filtron co miesiąc wprowadza do oferty nowości. „Na targach promujemy także akademię marki Filtron, czyli szkolenia online zakończone uzyskaniem certyfikatu” – dodał Krzysztof May. Marka promowała także filtry kabinowe Bioknight, oczyszczające powietrze z cząstek stałych.
Mann-Filter promował natomiast swój najnowszy filtr FreciousPlus 2 wyróżniający się zwłaszcza wszechstronną wydajnością przez cały okres między przeglądami. Są one dodatkowo wyposażone w bardzo cienkie nanowłókna, które są ok. 100 razy cieńsze niż zwyczajne włókniny filtracyjne. Takie włókna nakładają się na dalsze warstwy filtracyjne o grubszych włóknach jak pajęcza sieć i dzięki temu zatrzymują nawet bardzo drobne cząstki. Zapewnia to znacznie wyższą wydajność nowych filtrów w porównaniu z wcześniejszymi modelami. Dzięki temu filtry FreciousPlus 2 poza cząstkami klasy PM10 i PM2.5 odfiltrowują także nawet 90% drobniejszych cząstek klasy PM1, czyli cząstki o średnicy aerodynamicznej mniejszej niż 1 mikrometr (0,0001 cm). Filtry FreciousPlus 2 odfiltrowują nawet 80% najdrobniejszych cząsteczek, mniejszych niż 0,1 mikrometra, osiągając w ten sposób najwyższe efekty filtrowania.
Producent z Hamburga prezentował we Frankfurcie całą gamę produktów z linii Meyle-HD, Meyle-PD oraz Meyle-Original w takich kategoriach jak zawieszenie i układ kierowniczy, układ chłodzenia i filtry, hamulec i napęd, pojazdy użytkowe, sprężynowanie i amortyzowanie, elektronika i sensoryka. „Jedną z naszych nowości, którą promujemy na targach Automechanika we Frankfurcie jest uniwersalny zestaw naprawczy do łożysk kół Meyle-Original, w którym łożysko koła i piasta koła są już wstępnie zamontowane. Rozwiązanie pokrywa potrzeby światowego parku samochodowego liczącego ponad trzy miliony pojazdów” – mówiła Eva Schilling, rzeczniczka firmy Meyle. Kolejna nowość to wahacz poprzeczny Meyle-HD do BMW i Mini z wymiennym przegubem nośnym i materiałem do mocowania – jest to jedyne takie rozwiązanie na rynku wtórnym. Zainteresowaniem cieszyło się także nowe hybrydowe łożysko silnika Meyle-HD, które dzięki połączeniu materiałów klasy high-tech umożliwia zawieszenie silnika prawie bez wibracji i zapewnia niezawodne tłumienie drgań silnika.
Od tego roku Meyle angażuje się jako główny sponsor popularnej niemieckiej serii wyścigów Drift United. Na targach Automechanika firma prezentowała auto do driftu, do którego inżynierowie Meyle we współpracy z Drift United opracowali prototyp kinematyki osi przedniej dostosowany do specjalnych wymagań w sportach driftingowych. Firma Meyle odebrała we Frankfurcie nagrodę Innovation Award w kategorii „Naprawa i konserwacja” za zestaw tulei metalowo-gumowych Meyle-HD.
Na swoim stoisku producent olejów i środków smarnych prezentował stanowisko warsztatowe z samochodem hybrydowym na podnośniku jako symbolem wkraczających na aftermarket technologii przyszłości. „Promujemy w ten sposób naszą nową linię Motul Hybrid Range – pierwszą tego typu rodzinę produktów na rynku, przeznaczoną do pojazdów z układem hybrydowym, zarówno hybryd typu plug-in, jak i pełnych hybryd” – wyjaśniał Egor Parienko z firmy Motul. Część stoiska zajmowała prezentacja konceptu Motul Garage. Mechanicy samochodowi mogli się przekonać jak mógłby wyglądać ich warsztat, gdyby zdecydowali się na wejście do sieci. Oprócz identyfikacji wizualnej, Motul oferuje szkolenia techniczne, wsparcie marketingowe i szereg dodatkowych usług.
Podczas targów Automechanika we Frankfurcie firma NGK Spark Plug Europe ogłosiła wprowadzenie do oferty najobszerniejszego asortymentu silnikowych czujników prędkości obrotowej i położenia wałka rozrządu i wału korbowego. „Nowości jest dosyć dużo. Przede wszystkim wprowadzamy do oferty dwa rodzaje nowych czujników, ale także poszerzamy naszą stałą ofertę m.in. o nowy asortyment szerokopasmowych sond lambda – jest to ponad 20 nowych referencji najbardziej poszukiwanych na rynku. Kolejna nowość to około 18 nowych referencji czujników temperatury. Systematycznie poszerzamy naszą ofertę świec zapłonowych i żarowych” – powiedział Wojciech Łyżwa, dyrektor NGK-NTK w Polsce.
Podczas targów zarząd firmy przedstawił nowego wiceprezesa ds. rynku części zamiennych, EMEA. Z dniem 1 października 2018 stanowisko to obejmie David Loy, dotychczasowy dyrektor marketingu ds. rynku części zamiennych, EMEA. O nowościach zaprezentowanych we Frankfurcie David Loy powiedział: „Czujniki te zapewniają sprawną pracę każdego silnika, dlatego też rosnący na rynku wtórnym popyt na zamienniki części montowanych fabrycznie nie jest żadnym zaskoczeniem. Z tym większą przyjemnością podczas targów Automechanika prezentujemy asortyment precyzyjnie zaprojektowanych elementów, które zapewniają hurtownikom, dystrybutorom i warsztatom nowe możliwości biznesowe. Wprowadzenie nowych produktów to nie tylko kontynuacja pełnej sukcesów drogi rozwoju, ale również dowód na to, że NTK jest rzeczywiście kompleksowym dostawcą wszelkich czujników”.
Podczas targów zaprezentowano także nową dynamiczną stronę internetową ngkntk.com, która odzwierciedla motto targowe „Brands of Choice”. Strona oferuje odwiedzającym prostą budowę, przejrzyste przekazy wizualne, format kompatybilny z wieloma platformami, łatwy dostęp do informacji produktowych oraz mnóstwo zawartości przeznaczonych do czytania, oglądania, dzielenia się z innymi, a także dedykowanych stylowi życia.
Na targi Automechanika we Frankfurcie firma przygotowała trzy nowości. „Są to turbosprężarki – oferta do samochodów osobowych i dostawczych, zbiorniki wyrównawcze do pojazdów ciężarowych oraz trzecia nowość – zawory EGR, które będą dostępne na rynku w roku 2019. Turbosprężarki i zbiorniki wyrównawcze to nowość w naszej ofercie. Jest to produkt przemyślany i przetestowany po to, by zapewnić jak najwyższą jakość” – mówił Artur Gołembniak z firmy Nissens. Firma na bieżąco raz w miesiącu wzbogaca asortyment o kolejne referencje.
NTN-SNR oferuje obecnie ponad 7000 referencji, rozszerzając swoją ofertę o o 400-500 referencji rocznie. Zakres produktów obejmuje 80 000 modeli pojazdów zarejestrowanych w Europie, co zapewnia 96% pokrycie rynku. Firma wprowadziła ostatnio sporo nowości m.in. do pojazdów ciężarowych, m.in. łożyska skrzyń biegów. Przegląd oferty NTN-SNR można było zobaczyć w tym roku we Frankfurcie. Nowością był hydrauliczny napinacz rolkowy ze zmiennym mechanizmem tłumiącym, który znajdzie zastosowanie w pojazdach z systemem start-stop. Rozwiązanie to jest już gotowe do seryjnej produkcji. Firma przygotowuje się także na wyzwania przyszłości. Inżynierowe NTN-SNR opracowali m.in. odwrócone łożysko stożkowe, które zmniejsza moment oporu i pomaga zredukować emisję CO2.
„Driving Ahead” – pod takim hasłem firma Osram prezentowała się na targach we Frankfurcie. „Naszym celem jest rozwijanie oferty, aby dopasować ją do potrzeb rynku. Po raz kolejny w tym roku podnosimy poprzeczkę w zakresie oświetlenia pojazdów prezentując nowe, ulepszone produkty” – powiedział Hans-Joachim Schwabe, CEO Specialty Lighting w Osram. Nowości to m.in. żarówki LED do świateł drogowych, świateł mijania i przeciwmgielnych, czy kompletne reflektory LED do VW Golfa VII oraz nowości w linii Osram Night Breaker. Nowe reflektory przednie Osram LEDriving do VW Golfa VII zastępują lampy halogenowe i ksenonowe najnowocześniejszą technologią LED i oferują większą moc wyjściową niż oryginalne reflektory. Rozwiązanie zdobyło wyróżnienie Automechanika Innovation Award w kategorii „Elektronika i systemy”. Nowością na rynku jest żarówka Night Breaker Silver, która zapewnia do 100% jaśniejsze światło i zasięg światła do 130 m. Night Breaker Silver jest dostępny w wersjach H1, H4, H7 i H11.
Nowa propozycja w gamie żarówek halogenowych to Philips X-tremeVision G-Force H1, H4 i H7. Odporna na wstrząsy i wibracje konstrukcja – o gwarantowanej wartości 10G – została opracowana na bazie wieloletnich doświadczeń marki Philips w segmencie żarówek do pojazdów ciężarowych i autobusów. „Takie obciążenia występują w ekstremalnych sytuacjach, np. wśród pilotów odrzutowców. Gwarantujemy, że nasze żarówki rzeczywiście wytrzymują takie przeciążenia. Żarówki trafią na rynek z listopadzie tego roku” – mówiła Wioletta Pasionek Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
W gamie żarówek halogenowych nowością jest Philips WhiteVision ultra o temperaturze barwowej 4200 K. „To żarówka dla kierowców, którzy chcą mieć wyjątkowo białą wiązkę światła. 60 proc. Jest to nasza pierwsza tak jasna żarówka halogenowa, dopuszczona do użytku na drogach publicznych z pełną homologacją i certyfikatem ECE.
Kolejna nowość to oczyszczacz powietrza w samochodzie, wyposażony w trzy rodzaje filtrów. Poprzez aplikację można z nim zdalnie sterować za pośrednictwem smartfona. Urządzenie w ciągu 15 minut oczyszcza powietrze w samochodzie w 98 proc. z wszystkich pyłków, cząstek stałych.
„W tym roku wprowadzamy także system do monitorowania ciśnienia w oponach dla starszych samochodów, które nie zostały fabrycznie wyposażone w czujniki ciśnienia TPMS. Niewielkie urządzenie umieszczone we wnętrzu samochodu wyświetla kierowcy informacje dotyczące poziomu ciśnienia”. Philips GoSure TS60i to bezprzewodowy system monitorowania ciśnienia w oponach przeznaczony do samodzielnego montażu. Rozwiązanie pozwala na wychwycenie spadku powietrza z dokładnością do 0,1 bara, informując kierowcę, które koło należy skontrolować i dopompować. Działanie systemu oparte jest na wbudowanym akumulatorze litowo-jonowym ładowanym energią słoneczną” – dodała Wioletta Pasionek.
Philips prezentował także model wideo rejestratora ADR820, który można rozbudować o drugą kamerę przeznaczoną na tylną szybę, a także moduł GPS.
W gamie lamp warsztatowych przedstawiono trzy nowe modele: RCH5S (kieszonkowa lampa), RCH25 (ręczna lampa) i PJH10 (projektor). Wszystkie łączy funkcja przyciemniania zestawu diod LED w zakresie od 10 do 100 procent z możliwością zapamiętania ostatnio używanego ustawienia. Tradycyjnie już konstrukcje lamp roboczych marki Philips wyróżniają się maksymalną odpornością na uderzenia i upadek z wysokości (IK09), zabezpieczeniem przed płynami i pyłem (IP68) oraz ochroną przed działaniem rozpuszczalników i ich środków chemicznych. Interaktywne stanowiska, na których można było zobaczyć różnice między żarówkami standardowymi, a produktami Philips.
Na tegorocznych targach Automechanika Schaeffler prezentował warsztat przyszłości. Zgodnie z założeniami programu cyfryzacji, który Schaeffler wdraża jako część programu „Agenda 4 plus One”, dział Automotive Aftermarket koncentruje się na cyfrowych wyświetlaczach, które łączą codzienną pracę w warsztacie z wiedzą pozyskiwaną z wirtualnej rzeczywistości. Wraz ze swoimi markami LuK, INA i FAG, dział Automotive Aftermarket firmy Schaeffler prezentował swoje innowacyjne produkty i usługi. Jedną z atrakcji stoiska były okulary VR. Na żywo na stoisku eksperci techniczni demonstrowali w jaki sposób przeprowadzić wymianę dwumasowego koła zamachowego (DKZ) i łańcucha rozrządu z zastosowaniem interaktywnego wsparcia. Także w przypadku swojej marki REPXPERT, firma Schaeffler skupiła się na rozwiązaniach przyszłości. Na 5 stanowiskach, eksperci techniczni prezentowali w jaki sposób wykorzystać w codziennej pracy w warsztacie produkty oraz rozwiązania naprawcze Schaeffler.
„Na tegorocznej 25. edycji targów Automechanika postawiliśmy głównie na rozwiązania przyszłości. Dzięki eksponatom i połączonej z nimi aplikacji Schaeffler Glass Car można było poznać ponad 40 różnych produktów i najnowocześniejszych technologii, które zostały przygotowane dla samochodów przyszłości m.in.: e-sprzęgło czy elektromechaniczny stabilizator. Ogromnym zainteresowaniem cieszył się również zaprezentowany warsztat przyszłości i zdalna pomoc REPXPERT dla mechaników dzięki wykorzystaniu okularów w technologii mixed reality – mechanik dokonuje naprawy mając założone specjalne okulary, na których wyświetlane są krok po kroku instrukcje montażu. Na stoisku prezentowana była kompletna oferta dla aftermarketu, zarówno do pojazdów osobowych jak i użytkowych, w tym oferty produktów dla zawieszenia takich jak łożyska kół, elementy zawieszenia, przeguby i mocowania amortyzatora, czy też produktu SmartSet dla samochodów ciężarowych – wstępnie zmontowanych i nasmarowanych łożysk kół. Zastosowanie technologii agumented reality (rzeczywistości rozszerzonej) pozwalało zwiedzającym na szczegółowe zapoznanie się z właściwościami prezentowanych produktów. Liczymy na to że dzięki dalszemu rozwojowi technologii przez inżynierów Schaeffler praca warsztatów stanie się jeszcze prostsza i bardziej wydajna” – powiedział Krzysztof Künstler, Dyrektor Automotive Aftermarket w firmie Schaeffler.
Firma SKF, jeden z globalnych liderów w zakresie projektowania i produkowania części do samochodów osobowych i użytkowych, zaprezentował we Frankfurcie zupełną nowość, włączoną właśnie do oferty. „Targi Automechanika to dla nas okazja, by zaprezentować produkt, który od teraz zaczynamy wprowadzać na rynek – pełen asortyment elementów zawieszenia. W pierwszym etapie będzie to około 900 referencji, które znajdą zastosowanie w pojazdach europejskich i azjatyckich, głównie japońskich. W Polsce oferta zapewni około 80% pokrycie rynku. W następnym etapie, w ciągu kilku tygodni, wprowadzimy około 1600 kolejnych numerów referencyjnych, co daje łącznie zwiększenie oferty o 2500 tys. referencji elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Jest to produkt o najwyższej jakości” – mówił Karol Krasiński z firmy SKF. Firma prezentowała także produkty ze swojej standardowej oferty – łożyska oraz zestawy naprawcze.
Na targi Automechanika Frankfurt 2018 firma Sogefi przygotowała szereg nowości. Jedna z nich to Cabin3Tech+. To innowacyjny filtr, który będzie dostępny na rynku wtórnym pod markami Purflux, FRAM i Tecnocar. Dla optymalnej ochrony filtr posiada 3 warstwy. Filtracja wstępna odbywa się poprzez medium syntetyczne przeznaczone do wychwytywania i zatrzymywania niektórych głównych źródeł alergenów unoszących się w powietrzu – pyłków i cząstek pyłu (10-100 mikronów). Druga warstwa – węgla aktywnego – wykorzystuje wysokiej jakości węgiel aktywny z łupin orzechów kokosowych, pochłania nieprzyjemne zapachy oraz szkodliwe gazy (toluen, n-butan, NO2, SO2), które mogą powodować bóle głowy, podrażnienia i kaszel. Trzecia warstwa – elektrostatyczna w technologii meltblown – zatrzymuje drobne cząsteczki, takie jak otaczający pył, pyłki kwiatowe i cząstki okładzin hamulcowych poprzez oddziaływanie elektrostatyczne.
„Asortyment Cabin3Tech+ obejmuje 56 referencji, które pokrywają ponad 150 milionów samochodów w całej Europie. Filtr będzie dostępny na rynku od stycznia 2019 roku. Jesteśmy bardzo dumni, bo produkt, który prezentujemy po raz pierwszy, został nominowany do nagrody za innowacje przyznawanych w czasie targów Automechanika we Frankfurcie” – wyjaśniała Marcella Saracco, Dyrektor Komunikacji Sogefi Filtration Aftermarket.
Inne nowości to moduł filtra oleju Sogefi do nowego Audi A6 oraz moduł filtracyjny do silników wysokoprężnych z technologią Diesel3Tech, który będzie dostępny w nowym silniku 1,5 l HDi Grupy PSA. Produkt powstał z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanej technologii filtrowania oleju napędowego, jest wyposażony w czujnik poziomu wody oraz grzałkę paliwa, gwarantujące bezproblemowy rozruch nawet w najzimniejsze poranki. Obudowa jest wykonana w całości z tworzywa sztucznego i, w przeciwieństwie do obudowy z metalu, jest znaczenie bardziej odporna na korozję powodowaną biopaliwami. Pozbawiony metalu element można spalić po zakończeniu eksploatacji. Referencje na aftermarket będą dostępne od listopada 2018 r. pod markami Purflux, FRAM, Tecnocar i CoopersFiaam.
Sogefi ułatwia dostęp do narzędzi cyfrowych klientom rynku aftermarket. Dzięki nim klienci mogą być zawsze w kontakcie z firmą poprzez: aplikacje na urządzenia mobilne z systemem iOS oraz Android (marki Purflux, FRAM, Tecnocar oraz CoopersFiaam), Cabin3Tech+ stronę internetową dedykowaną nowej technologii filtrów kabinowych, responsywne strony internetowe. „Podczas aktualizowania naszych stron internetowych mieliśmy jeden cel: maksymalnie ułatwić prowadzenie działalności oraz dostęp do informacji dla naszych klientów. Odwiedzający strony mogą teraz uzyskać dokładne informacje o produkcie zarówno w wersji standardowej, jak i mobilnej. Zwiększyła się również łatwość i przyjemność korzystania z naszych stron” – mówiła Françoise Blais, Dyrektor Generalna Sogefi IAM Filtration Business Unit.
Na stoisku Tenneco we Frankfurcie zadebiutowały amortyzatory zamienne inteligentnego zawieszenia RideSense. Firma poinformowała, że zmieniła nazwę i rozszerzyła zakres swoich zamiennych amortyzatorów elektronicznych. Linia produktów została nazwana Monroe Intelligent Suspension RideSense i została powiększona o 18 nowych referencji, które będą dostępne od pierwszego kwartału 2019 roku. Produkt zaprojektowany jest do bezpośredniej wymiany oryginalnych amortyzatorów w pojazdach wyposażonych w technologię elektronicznego zawieszenia. Kompleksowa linia produktów RideSense obejmuje obecnie 50 numerów części dla ponad 15 milionów pojazdów zarejestrowanych w regionie EMEA. Każdy amortyzator Monroe Intelligent Suspension RideSense jest podłączony do Elektronicznego Zespołu Sterującego (ECU), który odbiera sygnały z czujników takie jak przyspieszenie kół, przemieszczenie nadwozia i kąt skrętu i wykorzystuje je, by reagować na zmieniające się warunki drogowe w czasie 10 milisekund.
„Światowi producenci oryginalnego wyposażenia (OEM) coraz częściej wprowadzają technologię elektronicznego tłumienia wstrząsów do swoich pojazdów w celu osiągnięcia jak najwyższych wrażeń z jazdy. W związku z tym zapotrzebowanie rynkowe na kompatybilne produkty zamienne stale rośnie” – powiedział Maurits Binnendijk, wiceprezes i dyrektor generalny ds. europejskiego rynku części zamiennych Tenneco.
Na targach we Frankfurcie włoski producent prezentował zaawansowane rozwiązania dla warsztatów przyszłości. Wśród nowości znalazły się: RCCS i KIT ADAS TRUCK – innowacyjne rozwiązania wielofunkcyjne do kalibracji kamer i radarów pojazdów osobowych oraz ciężarowych; Laser Examiner do pomiaru zużycia tarcz hamulcowych i głębokości bieżnika opony; eLight – pierwsze inteligentne urządzenie do regulacji reflektorów z wbudowaną diagnostyką elektroniczną; REC+ – urządzenie do odzyskiwania zanieczyszczonych czynników z układów A/C pojazdu; Adapter DoIP do bezpośredniej diagnostyki zgodnie ze standardem DoIP; eTRUCK – zminiaturyzowane urządzenie do zdalnej diagnostyki i konserwacji pojazdów ciężarowych; teraz dostępne również dla maszyn rolniczych i budowlanych.
Aby wesprzeć profesjonalne warsztaty w naprawach zaawansowanych podzespołów aktywnego bezpieczeństwa, TEXA zbudowała kompletną, modułową i wielomarkową ofertę będącą w stanie odpowiedzieć na wymagania wszystkich warsztatów, w tym także specjalistów zajmujących się wymianą szyb, naprawą karoserii czy innych warsztatów wielomarkowych. Narzędzia TEXA umożliwiają precyzyjne przywrócenie poprawnego funkcjonowania systemów ADAS, wykonując kalibracje statyczne i dynamiczne oraz zapewniając pokrycie szerokiej bazy marek pojazdów osobowych i ciężarowych.
RCCS (Radar and Camera Calibration System) to kompletny i profesjonalny zestaw TEXA przeznaczony szczególnie dla warsztatów blacharskich, warsztatów specjalizujących się w wymianach szyb oraz dla pozostałych warsztatów wielomarkowych, do przeprowadzania wszystkich operacji związanych z kalibracją kamer i radarów. „RCCS ma budowę modułową i może być używany w połączeniu z innymi dostępnymi rozwiązaniami TEXA do kalibracji kamer, z kalibracją kamery podczerwieni oraz matami do kalibracji kamer 360° umożliwiając w ten sposób obsługę elektronicznych systemów wspomagania kierowcy” – wyjaśniała Barbara Masłowska, dyrektor zarządzająca firmy TEXA Polska.
Duże zainteresowanie gości targów budził Laser Examiner jest praktycznym przyrządem pomiarowym o niewielkich rozmiarach, który pozwala ocenić, z dokładnością do jednej dziesiątej milimetra, i w sposób obiektywny, zużycie tarczy hamulcowej pojazdu, bez konieczności demontażu koła. Umożliwia ponadto pomiar zużycia bieżnika opony za pomocą prostego adaptera. Pomiary wykonane za pomocą Laser Examiner są szybkie i łatwe, co daje możliwość przekazania klientom natychmiastowej informacji na temat „stanu zdrowia” kół pojazdu, zapewniając profesjonalną obsługę serwisową i tym samym przywiązując klienta do usług swojego warsztatu..
Na powierzchni ponad 300 metrów kwadratowych firma TMD Friction prezentowała popularne na aftermarkecie marki takie jak Textar oraz Don. Gama tej ostatniej, specjalizującej się w pojazdach użytkowych, została właśnie rozszerzona o produkty do samochodów osobowych. Już teraz dostępnych jest ponad 600 referencji, kolejne będą systematycznie dołączane. Absolutną nowością w europejskiej ofercie TMD Friction jest nowa marka klocków i tarcz hamulcowych Nisshinbo. Są one przeznaczone do modeli samochodów produkowanych w krajach azjatyckich. Do tej pory rynkiem ich zbytu była przede wszystkim Rosja, Bliski Wschód, Afryka i Ameryka Południowa. Jak się okazuje, popyt na nie rośnie także na Starym Kontynencie.
Na targach Automechanika Frankfurt firma UFI Filters zaprezentowała innowacyjną technologię filtracji powietrza silnikowego: UFI MULTITUBE. System, charakteryzujący się cylindrycznym kształtem, zamiast tradycyjnego płaskiego panelu, zapewnia lepsze parametry filtracyjne i większą moc silnika, zajmując przy tym mniej przestrzeni. Technologia UFI MULTITUBE wprowadzona zostanie na rynek oryginalnego wyposażenia, najpierw będzie zastosowana w samochodzie Porsche GT2RS, a potem w innych pojazdach we Włoszech i na rynkach międzynarodowych. Natomiast po upowszechnieniu na rynku OEM, przyjdzie kolej na rynek aftermarket. Rewolucyjność tej technologii filtracji wynika w szczególności z elastyczności kształtu wkładu UFI MULTITUBE, jego struktura pozwala na umieszczenie rurek, o różnej średnicy i długości, równolegle, szeregowo lub w innych układach, w zależności od dostępnego miejsca. Nowa technologia Grupy UFI oferowana jest w modułach lub według dowolnego projektu uwzględniającego potrzeby producenta, co pozwoli dopasować ją do konkretnego modelu samochodu i zoptymalizować przestrzeń w komorze silnika.
Innowacyjność systemu UFI MULTITUBE polega na zmianie wielkości filtra, wysoki poziom filtracji – ponad 99,5% – jest utrzymany przy zmniejszeniu jego rozmiarów, w porównaniu ze standardowym panelem zajmowana przestrzeń zostaje zredukowana nawet o 50%. Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne dla pojazdów hybrydowych, w których miejsce w komorze silnika jest ograniczone ze względu na dodatkowe urządzenia elektryczne.
„UFI MULTITUBE to kamień milowy w technologii filtracji. Dzięki modułowej budowie, może ona spełniać różne wymagania producentów samochodów, zarówno w silnikach tradycyjnych, jaki również oferuje możliwości dalszego rozwoju dla instalacji hybrydowych. To nowatorskie rozwiązanie, które zapewni sektorowi Aftermarket unikalność opatentowanego produktu, wysoką jakość i wyjątkową wydajność systemu, oferowane jest jedynie przez UFI Filters. To również produkt łatwy w montażu, dzięki szybkozłączom wewnątrz komory powietrznej” – powiedział Luca Betti, UFI Group Aftermarket Business Unit Director.
Valeo prezentowało swoje najświeższe innowacje i rozwiązania przygotowane dla wtórnego rynku. Po raz pierwszy linie produktowe firmy FTE zostały włączone w ofertę dla rynku wtórnego od Valeo. W październiku 2017 r. Valeo przejęło FTE Automotive, niemiecką firmę specjalizującą się w systemach sprzęgłowych i napędowych. Wraz z przejęciem FTE Automotive, Valeo poszerza swoją ofertę. Oferta części zamiennych Valeo w segmencie manualnej skrzyni biegów to ponad 3000 produktów OEM, a produkty FTE Automotive stanowią znaczące uzupełnienie linii dwumasowych kół zamachowych, zestawów sprzęgieł i części hydraulicznych Valeo. Firma jest teraz w stanie zaoferować szeroką gamę zestawów all-in-one, w tym Valeo FullPACK DMFTM, zestawy sprzęgieł z ogranicznikiem hydraulicznym i zestawy do konwersji Valeo KIT4PTM z ogranicznikiem hydraulicznym.
Valeo wprowadza także na rynek wtórny dwie innowacje, które znacznie poprawią bezpieczeństwo na drodze poprzez zapewnienie lepszej widoczności. Są to: technologia wycieraczek Valeo AquaBlade i reflektory przednie Valeo Matrix Beam – najnowszej generacji reflektory umożliwiają kierowcom jazdę na światłach drogowych bez oślepiania nadjeżdżających kierowców, zapewniając maksymalną widoczność w każdych warunkach. Diody LED wytwarzają wiązki światła, które pozwalają zidentyfikować wszystkie przeszkody, bez zmniejszania widoczności u nadjeżdżających kierowców i bez konieczności wyłączania świateł drogowych.
Na targach Automechanika Valeo ogłosiło także wprowadzenie Valeo Tech@ssist. Wszystkie informacje techniczne, w tym biuletyny serwisów technicznych, instrukcje i filmy instalacyjne są teraz dostępne w jednym miejscu.
Oprócz konwencjonalnej telefonicznej linii wsparcia dostępnej w większości regionów operacyjnych, firma Valeo utworzyła Connected Assistance, aby dostarczyć swoją wiedzę bezpośrednio mechanikom. Connected Assistance pozwala technikom Valeo zobaczyć, co widzą mechanicy za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji na smartfony oraz udzielać im porad w czasie rzeczywistym, tak jakby byli z nimi w warsztacie.
Stoisko ZF Friedrichshafen AG przyciągało wielu zwiedzających. Pod nazwą Electric Blue firma prezentowała nową generację okładzin hamulcowych marki TRW przygotowanych specjalnie dla pojazdów elektrycznych. Okładziny, które znacznie zmniejszają zarówno hałas we wnętrzu pojazdów elektrycznych, jak i wytwarzanie pyłu hamulcowego, stanowią także przykład innowacji stosowanych w produktach firmy ZF Aftermarket. Już we wrześniu 2018 r. pojawią się na rynku okładziny hamulcowe dla 15 najpopularniejszych pojazdów elektrycznych; do końca roku nowe produkty obejmą swym zasięgiem 97% dostępnych na rynku europejskich modeli samochodów.
Aftermarketowa dywizja firmy ZF Friedrichshafen AG prezentowała na targach Automechanika „cyfrowy śrubokręt” dla warsztatów niezależnych. ZF Smart Service to aplikacja skierowana do warsztatów niezależnych, która umożliwi ich mechanikom przeprowadzenie niezawodnej diagnostyki pojazdu i prac konserwacyjnych za pomocą różnych urządzeń mobilnych, takich jak smartfon czy tablet. Aplikacja ZF Smart Service jest już od dłuższego czasu testowana z powodzeniem w Wielkiej Brytanii w ramach zakrojonej na szeroką skalę fazy pilotażowej. Po jej zakończeniu ten innowacyjny produkt zostanie wprowadzony na kolejne rynki europejskie, a z czasem także na rynki światowe.
„Wiemy, że w przeszłości wiele niezależnych warsztatów bało się inwestowania w drogie stacjonarne urządzenia diagnostyczne. ZF Smart Service to wyjątkowo efektywne narzędzie warsztatowe – mówiąc krótko: to >>cyfrowy śrubokręt<<, który powinien znaleźć się w każdej skrzynce z narzędziami. Jak pokazują opinie użytkowników z rynku testowego w Wielkiej Brytanii, warsztaty mają na ten temat podobne zdanie” – powiedział Helmut Ernst, dyrektor działu ZF Aftermarket.
Pracownik warsztatu musi jedynie zainstalować aplikację Smart Service na urządzeniu mobilnym, podłączyć urządzenie Smart Service za pośrednictwem interfejsu OBD do pojazdu i już może przeprowadzić kompleksową diagnostykę. Komunikacja pomiędzy urządzeniem Smart Service a aplikacją odbywa się za pośrednictwem Bluetooth. ZF Smart Service umożliwia ponadto przeprowadzanie podstawowych prac konserwacyjnych, takich jak wymiana oleju, hamulców czy zresetowanie odpowietrznika i czujników SAS. Aplikacja obsługuje szeroką paletę pojazdów z rynków europejskich, północnoamerykańskich i azjatyckich.