Coraz więcej pojazdów ciężarowych porusza się po autostradach i drogach krajowych w Niemczech, co skutkuje rosnącą liczbą poważnych wypadków z ich udziałem. Z ankiety przeprowadzonej przez firmy Bosch i Innofact AG w ramach przygotowań do targów pojazdów użytkowych IAA 2018 wynika, że Niemcy czuliby się bezpieczniej na drogach po których poruszałyby się zautomatyzowane ciężarówkami. 40 procent respondentów wolałaby, aby w autonomicznych ciężarówkach znajdował się kierowca w kabinie, ale już dla co trzeciego badanego – nie jest to konieczne. W rzeczywistości 1/4 respondentów miałby więcej zaufania do autonomicznej ciężarówki niż do człowieka za kierownicą. Na razie ciężarówki bez kierowcy wciąż są niezrealizowaną wizją przyszłości. Badanie pokazuje jednak, że w Niemczech coraz częściej zautomatyzowane ciężarówki są uznawane za te bardziej bezpieczne. Inteligentne rozwiązania techniczne na pokładzie takich ciężarówek mogą zapobiec dużej liczbie wypadków – 9 na 10 kolizji wynika z błędu ludzkiego.
Ruch związany z przewozami towarów na niemieckich drogach musi stać się bezpieczniejszy i bardziej wydajny, ponieważ nie dotyczy tylko spedytorów i handlu, ale wszystkich użytkowników dróg.
członek zarządu Robert Bosch GmbH - dr Markus Heyn
Bosch ma jasną wizję – drogowy transport towarów w przyszłości powinien być nie tylko bezwypadkowy, ale także wolny od emisji spalin i stresu – dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. 57% badanych zadeklarowało, że czuje się szczególnie niebezpiecznie w krytycznych sytuacjach z udziałem ciężarówek – na przykład podczas wjeżdżania na autostradę lub podczas wykonywania przez kierowcę ciężarówki manewru skrętu. Więcej niż jedna osoba na dwie uważa, że na drogach jest zbyt wiele pojazdów do przewozu towarów. Około połowa respondentów twierdzi, że największym problemem jest blokowanie ruchu przez zaparkowane ciężarówki. Inne czynniki powodujące zdenerwowanie to: spaliny emitowane przez pojazdy użytkowe (50 procent) i hałas (43 procent). Tylko co piąty respondent stwierdził, że ruch ciężarówek mu nie przeszkadza.
Z ankiety wynika również, że niewiele osób jest gotowych zrobić wszystko, aby odciążyć transport dostaw. Na przykład 73 procent Niemców stwierdziło, że nie chce kupować mniej w internecie. 49 procent badanych jest chętnych na kompromis, akceptując dłuższe czasy oczekiwania na dostawy paczek jako sposób na zmniejszenie natężenia ruchu – przyjmując kuriera tylko raz w tygodniu, a nie codziennie. Jednak co czwarty respondent stwierdził, że ograniczyłby transport dostaw, zwracając mniej towarów, a 36 procent zamawiałoby dostarczenie paczki do centralnego paczkomatu lub punktu odbioru, a następnie odebrałoby je osobiście. Chętnych do płacenia więcej za paczki, które mają być dostarczone, na przykład wieczorem w celu odciążenia ruchu w ciągu dnia, jest tylko 15 procent respondentów.
Badanie pokazuje, że Niemcy bardzo krytycznie odnoszą się do transportu towarów, zarówno na autostradach, jak i w miastach. Faktem jest jednak to, że transport drogowy wzrośnie o kolejne 50 procent do roku 2040 (źródło: analizy Shell). To sprawia, że tym ważniejszym zadaniem staje się sprostanie naglącym wyzwaniom, takim jak zapobieganie wypadkom i odciążenie ruchu towarowego. Na 67. targach IAA Commercial Vehicles w Hanowerze Bosch zaprezentuje rozwiązania dla transportu przyszłości.
W badaniu zatytułowanym „Samochody użytkowe w ruchu drogowym” wzięło udział 1 068 osób w wieku od 18 do 69 lat na terenie Niemiec. Badanie przeprowadzono w sierpniu 2018 roku na zlecenie firmy Bosch i Innofact AG.
Środa, 19 września 2018, godz. 13:20-13:40 – konferencja prasowa z udziałem dr. Rolfa Bulandera, prezesa sektora biznesowego Mobility Solutions, i dr. Markusa Heyna, członka zarządu spółki Robert Bosch GmbH, na stoisku targowym Bosch A01 w hali 16.
Panele z udziałem ekspertów Bosch w New Mobility World Forum, pawilon 11, sekcja D:
Źródło: Bosch