Goście targów mieli okazję zapoznać się z najnowszą ofertą asortymentową największych marek wśród dostawców części do pojazdów użytkowych oraz nową ofertą warsztatową. Największą zmianą była lokalizacja. Wydarzenie, które do tej pory odbywało się w Centrali Autos w Solcu Kujawskim, w tym roku gościło w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym.
Podczas VIII edycji Autos Truck Day prezentowana była szeroka oferta dostawców, których asortyment jest dostępny w sieci Autos, w tym wyposażenie warsztatowe. Poza bardzo rozbudowaną częścią targową ATD to również szkolenia i integracja, mnóstwo atrakcji, Loteriada, a na zakończenie tradycyjnie część artystyczna zwieńczona koncertem.
Opisy wybranych stoisk prezentujemy w porządku alfabetycznym.
Niemiecki producent skupił się na prezentacji systemów oczyszczania spalin oraz urządzeń wtryskujących AdBlue. „Pokazujemy przykładowe stanowisko naprawcze dedykowane dla warsztatów zajmujących się profesjonalną naprawą i regencją tych urządzeń. Jest to dość skomplikowany system urządzeń, dostępny w różnych konfiguracjach w zależności od obsługiwanych systemów” – mówił Tomasz Maciejasz z firmy Bosch.
Na targach Autos prezentujemy trzy marki miechów zawieszenia – ContiTech, Phoenix i Prime-Ride. ContiTech to marka dedykowana na pierwszy montaż, natomiast marki Phoenix i PrimeRide są dedykowane dla rynku części zamiennych. „Prime-Ride jest to nowa marka, która weszła na rynek dwa lata temu, kiedy przejęliśmy fabrykę Goodyeara. Miechy te produkowane są w Słowenii, jest to nowość w firmie Autos w ofercie od tego roku” – wyjaśniał Ireneusz Kontecki z frmy Continental.
„Na targach prezentujemy ulepszony zestaw napinacza do pojazdu ciężarowego DAF 105, kompletne zestawy paska wieloklinowego z dwoma napinaczami, rolką i dwoma paskami do zastosowania m.in. w pojazdach marki Renault” – mówił Michał Słota z firmy Dayco. Oferta do samochodów ciężarowych była prezentowana także w formie katalogów, firma promowała również portal Dayco Garage, dedykowany rynkowi aftermarket.
Producent prezentował na swoim stoisku układy wtryskowe Diesla do pojazdów ciężarowych – pompowtryskiwacze i systemy EUP m.in. dla normy czystości spalin Euro 6 oraz tester diagnostyczny DS150, jego możliwości i zastosowanie. Zwiedzający mieli możliwość rozwiązania quizu na temat systemów wtryskowych Delphi Technologies, najlepsi otrzymywali upominki od firmy.
Producent specjalizujący się w produkcji części do pojazdów ciężarowych i autobusów prezentował swoją ofertę m.in. w formie katalogów. Obecnie firma oferuje ponad 40 tys. referencji części zamiennych. „Prezentujemy dwie marki – DT Spare Part oraz Siegel Automotive. Promujemy także program lojalnościowy dla warsztatów – jest to możliwość gromadzenia „koron” zamieszczanych na etykietach naszych produktów i wymiany ich n atrakcyjne nagrody” – mówiła Sabine Rohleder z firmy DT Spare Parts.
Niemiecki producent uszczelek samochodowych prezentował m.in. przegląd swojej oferty. „Staramy się zachęcić naszych klientów, mechaników samochodowych, do pozyskiwania wiedzy technicznej z naszego kanału YouTube, gdzie dostępnych jest sporo profesjonalnych filmów instruktażowych prezentujących naprawy w pojazdach ciężarowych. Filmy cieszą się dużą popularnością”- mówił Korneliusz Kąkol z firmy ElringKlinger.
„Jesteśmy stałym dostawcą akumulatorów m.in. dla sieci Autos, również tych najnowocześniejszych rozwiązań, czyli akumulatorów StrongPRO” – mówiła Anna Stępniewska z firmy Exide Technologies. Zastosowana w nich technologia Carbon Boost zapewnia szybsze doładowanie i zwiększa wytrzymałość. Akumulatory te są idealne do montażu w tylnej części nadwozia, szczególnie w pojazdach ciężarowych Euro 5/6.
Polski producent filtrów z Ełku prezentował szeroką ofertę swoich produktów nie tylko do pojazdów ciężarowych, ale także do zastosowań przemysłowych. „Zależy nam na tym, aby klienci poznali naszą firmę jako nie tylko producenta rozwiązań do pojazdów ciężarowych, głównie filtrów powietrza, ale także filtrów oleju, czy paliwa oraz filtrów hydraulicznych. Jako jedna z nielicznych firm produkujemy filtry wielowarstwowe. Kończymy inwestycje, zbudowaliśmy nową halę, uruchomiliśmy produkcję filtrów poliestrowych” – mówiła Katarzyna Butkiewicz z firmy Exmot.
Podczas tegorocznych targów firma prezentowała m.in. model amortyzatora zbudowany ze szkła i tworzywa sztucznego, który przyciągał uwagę mechaników samochodowych i właścicieli warsztatów. „Jest to prototyp, który pokazuje jak działa układ zawieszenia w pojeździe ciężarowym. Amortyzator jest wykonany w skali 1:1. Dodatkowo prezentujemy m.in. część układu chłodzenia – elektryczną pompę wody wraz ze sprzęgłem wiskotycznym do DAF-a106 oraz pompę wody do Volvo” – mówił Robert Mrozek z firmy Ferdinand Bilstein.
Firma prezentowała wprowadzane właśnie na rynek nowości w zakresie układu hamulcowego marki Bendix. „W ofercie sieci Autos są już dostępne klocki hamulcowe do pojazdów dostawczych, a lada moment pojawią się także tarcze hamulcowe” – zapowiadał Artur Kozak z firmy Fomar Friction. Na stoisku dostępne były katalogi i ulotki z kompleksową ofertą firmy.
„Prezentujemy ofertę olejów silnikowych, przekładniowych oraz do przekładni automatycznych, a także płynów chłodzących przeznaczonych do ciężkiego sprzętu oraz pojazdów ciężarowych. Pokazujemy najbardziej popularne produkty dostępne w sieci Autos, ale w ofercie mamy też sporo nowości” – mówił Łukasz Hercog z Fuchs Oil Corporation.
Firma prezentowała się na targach Autos Truck Day po raz pierwszy. „Pokazujemy przede wszystkim nową markę produktów do pojazdów ciężarowych, do tej pory znaną jako Gates Extra Service. Obecnie unifikujemy tę gamę produktów na całym świecie, będzie dostępna pod nazwą Gates FleetRunner. Wśród nowości mamy m.in. paski do agregatów chłodniczych CoolRunner, które od lat dostarczaliśmy na pierwszy montaż, a od niedawna są one również dostępne na ryku wtórnym” – mówił Marcin Perzyna z firmy Gates. Producent promował także zestawy rozrządu, zestawy paska pomocniczego do pojazdów ciężarowych standardowo stosowane obecnie w pojazdach marki DAF.
Niemiecki producent postawił akcent na prezentację oświetlenia. „Pokazujemy szeroką gamę naszych produktów – od reflektorów dodatkowych LED-ych, poprzez światła ostrzegawcze, lampy robocze, lampy tylne. Prezentujemy również oryginalne lampy zespolone Krone, które wprowadziliśmy do oferty we wrześniu 2018 roku. Na stoisku można było zobaczyć także lampy tylne modułowe, gdzie tradycyjne żarówki można zamieniać na moduły LED-owe, dowolnie konfigurować, tworzyć układy złożone z obu typów oświetlenia” – mówił Marcin Rozner, Dyrektor Marketingu i Zarządzania Produktem w firmie Hella.
Producent oświetlenia prezentował nowość ze swojej oferty – obrysową lampę 3-funkcyjną. „Lampa świeci na biało, czerwono i pomarańczowo. Posiada czujnik cofania, który w łatwy sposób pozwala kierowcy ocenić odległość pojazdu od przeszkody” – mówił Tomasz Kompanowski z firmy Horpol.
Lampa już wkrótce pojawi się w sprzedaży.
„Podczas tegorocznych targów Autos Truck Day chcemy zwrócić uwagę klientów na aspekt ekologiczny. Po raz pierwszy prezentujemy nowy smar biodegradowalny służący do smarowania zarówno sprzęgów siodłowych, ale też i standardowych elementów typu obrotnice, czy siodła” – powiedział Jarosław Chojnacki, dyrektor handlowy firmy Jost Polska. Firma prezentowała także produkty podnoszące komfort użytkowania i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdów, m.in. siodło sprzęgu z czujnikami i zdalnym sterowaniem (system SKS) – jest siodło z pneumatycznym systemem automatycznego wypinania, pozwala na operację wypięcia siodła przez kierowcę z kabiny pojazdu. „Pokazujemy także osie naczepowe firmy Jost, które zostały wprowadzone do gamy naszych produktów od 2014 roku, kiedy firma Jost kupiła od Mercedesa produkcję osi. Wówczas przenieśliśmy tę produkcje do Nowej Soli” – dodał Jarosław Chojnacki.
Firma skupiła się na prezentacji części silnikowych do pojazdów ciężarowych. „Szczególnym zainteresowaniem klientów cieszą się tuleje, które odlewane są w Krotoszynie, gdzie znajduje się siedziba firmy. Nasza oferta jest znana z wysokiej jakości i ceniona na rynku wtórnym nie tylko w segmencie pojazdów ciężarowych, ale także osobowych” – mówił Karol Remisz z Mahle Polska. Producent prezentował także przekroje rozrusznika i alternatora. „Pokazujemy także filtr paliwa CleanLine z separatorem wody. Mamy również osuszacze oraz zawory produkowane w Krotoszynie, termostaty, turbiny, pełną ofertę do pojazdów ciężarowych” – dodał Karol Remisz.
Wśród prezentowanych produktów znalazły się nowe filtry marki, gdzie na szczególną uwagę zasługiwały prototypy prezentowane pod marką MANN-HUMMEL. Chodzi o filtr pochłaniający ścier klocka hamulcowego oraz tzw. StreetScooter – system odpowiedzialny za aktywne pochłanianie pyłu z powietrza w przestrzeni miejskiej. Na stoisku można było także zobaczyć m.in. biofunkcjonalny kabinowy filtr powietrza do samochodów MAN TGL/TGM/TGS/TGX, a także filtr powietrza z tłumikiem.
Firma prezentowała elementy układu hamulcowego. „Pokazujemy regenerowane fabrycznie zaciski hamulcowe oraz przegląd oferty klocków hamulcowych. Meritor jest producentem osi układów hamulcowych. Na targach nie pokazujemy super nowości związanych z pierwszym montażem, ale skupiamy się na ofercie zacisków hamulcowych regenerowanych, który w sieci Autos cieszy się szczególną popularnością” – mówił Jarosław Tokarz z firmy Meritor.
Na stoisku komunikowane było przede wszystkim połączenie dwóch firm – Tenneco i Federal Mogul. „Na targach Autos Truck Day prezentujemy dwie nasze marki – Monroe czyli elementy zawieszenia do pojazdów ciężarowych oraz Jurid – tarcze i klocki hamulcowe do pojazdów ciężarowych. Pokazujemy m.in. amortyzatory kabinowe Monroe Magnum oraz amortyzatory zawieszenia” – mówił Artur Gołąbek z firmy Tenneco.
Producent prezentował m.in. nowości – zbiorniki wyrównawcze do aut ciężarowych. „Jest to nowość w ofercie firmy Nissens, którą promuje czterokrotny mistrz Europy w wyścigach pojazdów ciężarowych FIA – Jochen Hahn. Dostarczamy je w komplecie z korkami i czujnikami. Oferujemy na nie dwa lata gwarancji” – mówił Artur Gołembniak z firmy Nissens. Proces projektowania i produkcji zbiorników wyrównawczych Nissens obejmuje szereg testów takich ja testy wibracji, pulsacji ciśnienia, rozszerzalności cieplnej oraz testy odporności na rozerwanie.
Producent prezentował na targach gamę olejów do pojazdów ciężarowych – Total Rubia. „Na stoisku gościmy Adama Klimka, prowadzimy szkolenia olejowe. Adam z Andrzejem Husiatyńskim, naszym szefem działu technicznego, prowadzą wspólnie szkolenia dotyczące m.in. prawidłowego doboru oleju. Prezentujemy regał olejowy, na którym pokazujemy naszą ofertę, wraz z informacjami do jakiego pojazdu olej ma homogolację, rekomendujemy jaki olej dobrać do odpowiedniego modelu pojazdu ciężarowego” – wyjaśniała Natasza Michniewicz z firmy Total.
„Na targach pokazujemy to, co mamy w ofercie na rynek aftermarket, czyli sprzęgła tradycyjne, sprzęgła z samoregulacją typu TAC, dociski, tarcze, łożyska oporowe, łożyska kół jezdnych, w ofercie mamy również łożyska do skrzyń biegów. Jeśli chodzi o łożyska do kół jezdnych, to tradycyjne, stożkowe i rolkowe, a dodatkowo moduły z piastą” – mówił Jerzy Horbaty z firmy Schaeffler. Producent prezentował też kompaktowe łożyska naprawcze (RIU) oraz zestawy SmartSET marki FAG – fabrycznie zmontowany moduł dwóch łożysk koła w ustawieniu przeciwstawnym, opracowany specjalnie na potrzeby rynku części zamiennych.
Producent skupił się na prezentacji nowości. „Pokazujemy nasz nowy produkt – pompy wody do pojazdów ciężarowych oraz kompletne piasty z łożyskiem stosowane w pojazdach ciężarowych i naczepach. W ofercie mamy już kilkanaście referencji”- mówił Grzegorz Jankowski z firmy SKF.
„Prezentujemy m.in. łożysko ConAct nie wymagające płynu hydraulicznego. Jedna z jego zalet to kierunek uruchamia rówmoległy do osi, co zmniejsza obciążenie łożyska zwalniającego” – wyjaśniał Wojciech Gałczyński z firmy ZF Aftermarket. Na stoisku można było także zobaczyć nowej generacji skrzynię biegów ZF S-Tronic oraz nowe rozwiązanie wahacza wykonanego ze sztucznego tworzywa.
Podczas tegorocznych targów Autos Truck Day firma koncentrowała się na dwóch aspektach. „Przede wszystkim jest to czynnik chłodniczy R134a, którego zgodnie z unijną dyrektywą każdego roku trafia na rynek coraz mniej, w związku z czym jest coraz trudniej dostępny i jednocześnie coraz droższy. Stacje klimatyzacji, które produkujemy mają nasze opatentowane rozwiązanie „low emission”, dzięki któremu nie gubią czynnika chłodniczego, więc są bardziej ekonomiczne. Serwis nie musi więc pokrywać kosztów czynnika chłodniczego, który ucieka do atmosfery, czy przerzucać tych kosztów na klienta” – mówił Andrzej Słota z Grupy Dometic, do której należy marka Waeco.
Drugie rozwiązanie, które promujemy to pas grzejny do autobusów, prezentowany po raz pierwszy na targach Automechanika 2018 we Frankfurcie. Służy do tego, aby przyspieszyć proces serwisowania układu klimatyzacji w autobusach, który dzięki temu rozwiązaniu jesteśmy w stanie skrócić nawet do 80 proc.” – dodał Andrzej Słota. Urządzenia firmy są objęte 36-miesięczną gwarancją.
Francuski producent przyjechał na targi z ofertą do pojazdów ciężarowych. „Prezentujemy sprzęgła, wycieraczki, klocki hamulcowe oraz inne produkty, które mamy w ofercie, łącznie z rozrusznikami, reflektorami, filtrami kabinowymi. Głównym punktem naszej prezentacji na stoisku jest szkolenie dla mechaników w zakresie prawidłowego montażu sprzęgła w pojeździe ciężarowym oraz typowych wad i usterek wynikających nieprawidłowego montażu i eksploatacji sprzęgła w pojeździe ciężarowym” – wyjaśniał Dominik Stanaszek product manager firmy Valeo.