Targi AutoService Expo towarzyszą wystawie branży LPG – GasShow i w tegorocznej edycji (5-6 marca 2014) skala proporcji wystawców była bardzo wyraźnie przechylona w stronę firm zajmujących się systemami zasilania gazem. Wystawcy działający na motoryzacyjnym aftermarkecie byli zdecydowanie mniej liczni niż choćby przed rokiem, a ich oferta prezentowana na stoiskach – często dostosowana do tematyki targów gazowych.
Pewnym zaskoczeniem było odwołanie w ostatniej chwili imprez towarzyszących targom – nie odbyła się ani zapowiadana wcześniej konferencja AutoServ Meeting, ani spotkanie polskich i niemieckich firm pod szyldem German Link. Mimo, że centrum wystawiennicze Expo XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie – gdzie odbyły się targi – dysponuje salami konferencyjnymi, prezentacje i sesje szkoleniowe branży LPG odbywały się na przestrzeni wydzielonej między stoiskami.
Firmy z branży aftermarketowej, które miały swoje stoiska na AutoService Expo 2014, ułożyliśmy w kolejności alfabetycznej dla wygody naszych Czytelników.
Magneti Marelli
Włoski producent części motoryzacyjnych i wyposażenia warsztatowego prezentował na swoim stoisku przede wszystkim to drugie. Można było zobaczyć między innymi stację do obsługi klimatyzacji, ale także gamę urządzeń do analizy spalin – zarówno dymomierze, jak i analizatory spalin. Naszą uwagę zwróciło jednak niewielkie, przenośne urządzenie (na zdjęciu poniżej, trzymane przez Krystiana Marczewskiego z Magneti Marelli), które potrafi rozpoznać zawartość układu klimatyzacji w samochodzie, a także określić stopień zanieczyszczenia czynnika chłodzącego (starego i nowego). „Coraz częściej do warsztatów trafiają samochody, w których handlarze napełniają układ klimatyzacji dosłownie czym popadnie – azotem, butanem czy nawet powietrzem. Dzięki naszemu urządzeniu można to wykryć zanim tak spreparowany samochód podłączymy do stacji obsługi klimatyzacji i narazimy się na kłopoty” – tłumaczył Grzegorz Toczyński z firmy Magneti Marelli.
Marwis
Polska firma jest producentem urządzeń służących do mycia części i komponentów, wytwarza także ekologiczne płyny myjące. „Nie tylko nie stanowią one zagrożenia dla środowiska, ale także są bezpieczne dla ludzi, gdyż w przeciwieństwie na przykład do benzyny lub benzyny ekstrakcyjnej, nie można zatruć się ich oparami” – mówił Marcin Wiśniewski, właściciel firmy Marwis. Płyn taki pracuje w obiegu zamkniętym, a zabrudzenia osadzają się na dnie zbiornika, który wymienia się mniej więcej raz na pół roku.
Na stoisku firmy można było także zobaczyć stoły do mycia. „W porównaniu z myjkami ultradźwiękowymi takie rozwiązanie jest o wiele tańsze, a dodatkowo nie ma żadnego problemu z umyciem np. skrzyni biegów, która wymagałaby ogromnej i kosztownej myjki ultradźwiękowej” – przekonywał Marcin Wiśniewski. Jak podkreśla właściciel firmy, każdy nowootwarty warsztat musi mieć możliwość mycia części w sposób bezpieczny dla środowiska.
Midparts
Firma specjalizuje się w sprzedaży części do automatycznych skrzyń biegów oraz w ich naprawie. Na stoisku prezentowane były materiały eksploatacyjne do takich przekładni, a także przykładowe części, które najczęściej ulegają awariom – sterowniki i zdemontowane sprzęgło hydrokinetyczne. „18 proc. nowych samochodów sprzedawanych w Polsce wyposażonych jest w automatyczne skrzynie biegów i ten odsetek będzie się zwiększał. Nasza firma specjalizuje się także w naprawach przekładni automatycznych. Regenerujemy sterowniki, dysponując najnowocześniejszym dostępnym urządzeniem symulującym działanie skrzyni biegów. Przy naprawie skrzyni biegów nie sposób ocenić stan sprzęgła hydrokinetycznego, a zwykle wymaga ono wymiany. My dysponujemy technologią umożliwiającą jego regenerację poprzez wymianę niewielkich elementów ulegających zużyciu” – mówił Robert Handzel z Midparts. Jego firma często współpracuje z tymi warsztatami mechanicznymi, które nie podejmują się skomplikowanych napraw automatycznych skrzyń biegów.
NGK
W tej konwencji targów na stoisku producenta elementów układu zapłonowego nie mogło zabraknąć świec NGK LaserLine, dedykowanych do samochodów zasilanych LPG. Poza tym firma konsekwentnie promuje swoje cewki zapłonowe, wprowadzone do sprzedaży w ubiegłym roku. „Osiągnęliśmy tu bardzo dobry wynik i śmiało możemy powiedzieć, że cewki NGK zadomowiły się już na rynku. Od początku zaoferowaliśmy bardzo szeroką gamę 350 referencji, które dziś uzupełniamy na bieżąco, zgodnie z potrzebami klientów. Z dużym zadowoleniem odnotowujemy także rosnącą sprzedaż naszych przewodów zapłonownych. Nowości szykujemy raczej na targi Automechanika we Frankfurcie” – podsumował Marcin Rozner z firmy NGK.
Norfi
Firma produkuje urządzenia odciągu spalin wykorzystywane w warsztatach samochodowych. Także i tu eksponowano przede wszystkim produkty przydatne przy obsłudze samochodow zasilanych LPG – w ich przypadku, ze względu na wysoką temperaturę spalin, wyciąg nie jest zakładany bezpośrednio na rurę wydechową, a umieszczany w pewnym oddaleniu. „Mamy tak bogatą ofertę, że coraz trudniej nam o jakiekolwiek nowości. Za to poważnie zastanawiamy się nad rozpoczęciem produkcji na miejscu, w Polsce” – zdradził nam Piotr Grazi z firmy Norfi.
Renex
Polska firma zajmuje się produkcją narzędzi i oprzyrządowania na potrzeby przemysłu elektronicznego i debiutuje na targach motoryzacyjnych. „Obsługa samochodów coraz częściej polega na naprawie elementów elektronicznych i dlatego chcemy wyjść z ofertą dla warsztatów motoryzacyjnych. Dodatkowo, przewidujemy wzrost popularności pojazdów elektrycznych, w których części elektronicznych jest naprawdę dużo” – wyjaśniał Zbigniew Łysoniewski z firmy Renex.
Producent pokazał na swoim stanowisku dwa rozwiązania dla warsztatów. Pierwsze (na zdjęciu powyżej) to konfigurowalne stanowisko robocze. „Na zamówienie wykonamy je w dowolnej szerokości, z dowolną liczbą półek i z dowolnym oświetleniem. Na stoisku widać stacje gorącego powietrza, które służą do naprawy małych układów FMC” – wskazywał Zbigniew Łysoniewski. Druga propozycja to wideoskop Magnus (na zdjęciu poniżej), który umożliwia dokładną inspekcję wzrokową układów elektronicznych. Firma ma w swojej ofercie także myjki ultradźwiękowe.
SJD Protech
Firma jest stałym gościem targów AutoService Expo/GasShow, a jej tegoroczna oferta skupiona była na branży LPG. „Nowością, którą promujemy, jest preparat do testowania szczelności układów LPG. Jego opakowanie jest wykonane w nowoczesnej technologii Bag on Valve. Polega to na tym, że substancja znajduje się w woreczku aluminiowym wewnątrz puszki wypełnionej azotem. Gaz ten jest głownym składnikiem atmosfery, więc jest całkowicie bezpieczny, a jego ciśnienie pozwala w 100 proc. opróżnić zawartość opakowania” – opisywał Dominik Szymankiewicz z firmy SJD. Zainteresowanie na stoisku producenta wzbudzały też smary grafitowe.
V-Tech
Urządzenia polskiego producenta hamowni podwoziowych są znane nie tylko w naszym kraju, ale praktycznie na całym świecie. W ofercie znadują się hamownie zarówno do testowania samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych. „Hamownia jest bardzo przydatna przy naprawach takich jak np. wymiana turbosprężarki. Często po takim zabiegu zdarza się, że osiągi samochodu się pogarszają. Nic nie da szybszej odpowiedzi na pytanie co się dzieje niż hamownia podwoziowa” – mówił Wojciech Herban z firmy V-Tech. Firma skupia się przede wszystkim na odbiorcach obsługujących samochody zasilane paliwami alternatywnymi – LPG, CNG oraz wodorem. „Hamownia w klasycznym warsztacie jest urządzeniem pomocnym, ale w przypadku samochodów zasilanych paliwami alternatywnymi, jest po prostu niezbędna” – przekonywał Wojciech Herban.
Portal Motofaktor.pl był patronem medialnym targów AutoService Expo.
Zdjęcia: Kamil Kobyłecki