Badania techniczne już przy nowych wytycznych | MOTOFAKTOR

Badania techniczne już przy nowych wytycznych

Od 1 listopada badania techniczne pojazdów odbywają się już na nowych zasadach, które wymagają od diagnostów bardziej szczegółowej kontroli.

 

Kontrola przycisku eCall przy badaniu technicznym

System eCall, który jest obowiązkowy w nowych pojazdach od 1 kwietnia 2018 r., rozszerzył listę elementów podlegających kontroli. Ma on za zadanie automatyczne wezwanie pomocy w razie wypadku na drodze i jest uruchamiany za pomocą przycisku.

 

Problem stanowi fakt, że diagności do kontroli tego systemu potrzebują specjalnych urządzeń, a także dostępu do niezbędnych danych, dzięki którym wykrycie potencjalnych usterek systemu eCall byłoby łatwiejsze. Pierwsze nie wiadomo jak wygląda, a drugie oznacza konieczność posiadania oprogramowania do obsługi konkretnych marek, więc SKP nie mają do tego odpowiednich narzędzi.

 

Z tego względu kontrola eCall jest dla diagnostów obowiązkowa jedynie „o ile to możliwe”, a że nie jest, to ogranicza się ją do sprawdzenia obecności przycisku systemu.

Amortyzatory i oświetlenie LED przy badaniu technicznym

W rozporządzeniu badania techniczne pojazdów zostały rozszerzone o obowiązkową kontrolę stanu technicznego amortyzatorów. Dotychczas byłą ona dobrowolna.

 

Zapisy doprecyzowały także maksymalną liczbę uszkodzonych diod LED w reflektorach, co ułatwia diagnostom wydanie oceny po przeglądzie. Od teraz zaliczenie przeglądu jest możliwe jedynie w przypadku, gdy maksymalnie jedna trzecia liczby diod w reflektorze nie świeci w pełni. Powyżej tego pułapu mamy już do czynienia z usterką do usunięcia.

 

Zostało też ujednolicone nazewnictwo usterek stosowane przez SKP, tak aby było jednolite na terenie całej Unii Europejskiej. Od teraz mamy:

 

  • usterki drobne (UD)
  • usterki poważne, zamiast usterek istotnych (UI)
  • usterki niebezpieczne, zamiast usterek stwarzających zagrożenie (USZ)

 

Kontrowersje wzbudza klasyfikacja usterek według nowego nazewnictwa, gdzie np. wyciek z przekładni kierowniczej może być usterką drobną, a dopiero tworzenie się kropel usterką poważną.

 

Chociaż diagności nie byli pewni czy przepisy wejdą w życie na czas, to Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, że rozporządzenie jest ważne od 1 listopada 2022 r.

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).