Zestaw odpowiednio dobranych klocków i tarcz hamulcowych w samochodzie to jeden z podstawowych czynników, które odpowiadają za poziom bezpieczeństwa na drodze. Jak każdy element eksploatacyjny także i one ulegają stopniowemu zużyciu, dlatego należy systematycznie kontrolować grubość warstw ciernych. Doskonałym do tego pretekstem są sezonowe wymiany opon. Zgadzają się z tym mechanicy, którzy coraz częściej wykonują taką dodatkową inspekcję przy każdej nadarzającej się okazji.
Współczesne samochody wyróżniają się coraz większymi osiągami, które musi równoważyć układ hamulcowy. Na jego sprawność składa się zarówno stan techniczny klocków i tarcz, jak również zacisków, przewodów czy też płynu, który powinien być wymieniany co 2-3 lata. Jednak na każdy manewr hamowania i długość drogi zatrzymania pojazdu wpływa wiele zewnętrznych czynników. Szczególnie teraz, w okresie jesienno-zimowym, są to zmienne warunki atmosferyczne, które w postaci wody, błota, lodu czy śniegu pokrywają nawierzchnię drogi.
TMD Friction - Joanna Krężelok
Na drogę zatrzymania pojazdu wpływa również czas reakcji kierowcy. A będzie on tym krótszy im lepsza widoczność zza kierownicy. Stąd eksperci marki Textar zalecają kontrolę ustawienia świateł, stanu piór wycieraczek i działania układu wentylacji bądź klimatyzacji oraz wcześniejszą – niż faktyczny spadek temperatury powietrza – wymianę płynu do spryskiwaczy.
Zima to także okres, w którym kierowcy częściej borykają się z problemami uruchomienia samochodu. Warto więc sprawdzić kiedy ostatnio wymieniany był olej silnikowy i filtry oraz płyn w układzie chłodzenia. Najczęstszą jednak przyczyną tych problemów jest mocno już wyeksploatowany akumulator. Właściciele pojazdów wyposażonych w silnik wysokoprężny powinni też tankować paliwo z dodatkami zapobiegającymi wytrącaniu parafiny. Zgodnie z polskim prawem zimowy diesel powinien być dostępny na stacjach już od 16 listopada.
Nie mniej ważne są elementy, o które zawsze powinien dbać kierowca. Parkując pojazd lepiej ustawić go przodem do wyjazdu, co ułatwi ewentualne holowanie bądź rozruch akumulatora za pomocą kabli. Warto też nasmarować wszystkie uszczelki gumowe warstwą silikonu, a zamki drzwi spryskiwać co jakiś czas odmrażaczem. Z kolei do wyposażenia bagażnika dołożyć wspomniane kable rozruchowe, skrobaczkę do szyb, preparat ułatwiający usuwanie z nich lodu i szczotkę do uprzątnięcia śniegu. Jazda nieodśnieżonym samochodem nie tylko karana jest mandatem, ale przede wszystkim stwarza duże zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Przed wyruszeniem w dłuższą podróż należy dokładnie ją zaplanować z uwzględnieniem miejsc do odpoczynku, skontrolować zawartość apteczki pierwszej pomocy, wyposażenie samochodu w lewarek, klucz do kół, jak i samo koło zapasowe, trójkąt ostrzegawczy, kamizelkę odblaskową, jak i gaśnicę. W dobie telefonów komórkowych łatwiej wezwać ewentualną pomoc, w praktyce nieodzowne stają się kabel i ładowarka do baterii.
Przed rozpoczęciem jazdy należy skontrolować ciśnienie w oponach. Co prawda w okresie zimowym można je nieznacznie obniżyć, ale każda większa różnica pogarsza przyczepność koła do nawierzchni drogi, a tym samym zmienia trakcję jazdy czy wydłuża drogę hamowania. Niezależnie od tych przygotowań zawsze kluczową rolę na drodze odgrywa zachowanie kierowcy. Trzeba o tym pamiętać bez względu na długość i miejsce planowanej podróży.
- Joanna Krężelok
Źródło: Textar