Grupa kontynuowała dynamiczną ekspansję zagraniczną (+39% r/r do 214,0 mln zł) realizując sprzedaż na 28 rynkach. W Polsce Grupa Auto Partner zanotowała 20-proc. wzrost sprzedaży r/r (do 261,7 mln zł). Grupa utrzymuje dyscyplinę kosztową i wysoką rentowność. Marża brutto ze sprzedaży była zbliżona do poziomów z poprzednich kwartałów, a rok do roku wzrosła o 1,41 pp. do 27,6%. Na pozostałych poziomach rentowność również istotnie wzrosła r/r.
Dalszy istotny wzrost skali działania Grupa uzyskuje umacniając pozycję na rynkach zagranicznych, wzmacniając sprzedaż wysokomarżowych produktów i zachowując ceny produktów dostosowane do rosnących wcześniej kursów walut.
Pozytywny wpływ na poprawę rentowności miały m.in. ścisła kontrola kosztów operacyjnych niższe koszty finansowe, w efekcie obniżki kosztów odsetkowych (wynikających ze znaczącego spadku zadłużenia oraz historycznie najniższych stóp procentowych) oraz braku znaczących różnic kursowych.
Głównym rynkiem zbytu Grupy pozostaje rynek krajowy, który na koniec marca 2021 odpowiadał za ponad 55% łącznej sprzedaży, ale największe dynamiki przychodów Grupa regularnie notuje w eksporcie. Obecnie Grupa dystrybuuje części na 28 rynków.
Ten rok rozpoczęliśmy dobrą sprzedażą i poprawą zyskowności na wszystkich poziomach. Trzeba pamiętać, że zadziałał też efekt niskiej bazy rok wcześniej, gdyż w marcu 2020 sprzedaż spadła z powodu lockdownu. Dobre wyniki w I kwartale br., znacznie wyższe rok do roku, to także efekt wcześniej podjętych, właściwych decyzji m.in. dotyczących optymalizacji kosztów czy wyboru odpowiedniego momentu do dalszego rozwijania sieci dystrybucji. Część tych decyzji podjęliśmy jeszcze przed Covid-19. Mamy bardzo dobrą płynność, obniżyliśmy istotnie zobowiązania kredytowe, co dziś dodatkowo procentuje. Obecnie zwiększamy zatrudnienie, widzimy dobre perspektywy dla dystrybucji części samochodowych. Otoczenie rynkowe nam sprzyja, choć jednocześnie gospodarka wciąż pozostaje pod wpływem pandemii. Spodziewamy się w tym roku dalszego rozwoju rynku części samochodowych, mamy potencjał do zwiększania skali zarówno za granica jak i w kraju.
Prezes Zarządu Auto Partner S.A. - Aleksander GóreckiŁączna powierzchnia magazynowa Grupy przekracza dziś 100 tys. mkw. Wraz ze wzrostem skali działania Grupa w 2020 roku zdecydowała o zwiększeniu powierzchni magazynowej hubu w Pruszkowie (o ponad 4,3 tys. mkw. czyli do blisko 13 tys. mkw.). Grupa w I kwartale br. otworzyła 6 nowych filii w Polsce, a od stycznia do 18 maja: 8 filii, co oznacza, że posiada obecnie 98 filii.
Źródło: Auto Partner SA