Barometr Nowej Mobilności 2022/23 – EV z drugiej ręki | MOTOFAKTOR

Barometr Nowej Mobilności 2022/23 – EV z drugiej ręki

Przedstawiciele serwisu elektromobilni.pl omawiają najnowszy Barometr Nowej Mobilności od PSPA. Część III dotyczy używanych EV.

 

  • 6. edycja Barometru Nowej Mobilności 2022/23 opracowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zawierała najważniejsze wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania
  • Bardzo ciekawe dane zebrane na podstawie odpowiedzi ponad 1,5 tys. respondentów oraz wnioski, które nie znalazły miejsca w podstawowym wydaniu Barometru pozwoliły na stworzenie suplementu w postaci 10 Zeszytów tematycznych
  • Do tej pory przedstawiliśmy Zeszyt 1 Nowa Mobilność oraz Zeszyt 2 dedykowany strefom czystego transportu. Dziś prezentujemy Zeszyt 3 „EV z drugiej ręki”. Na naszych łamach opublikujemy w tym roku również pozostałych siedem Zeszytów. W kolejności będą to Zeszyty tematyczne: „Mobilność Polaków”, „Preferencje zakupowe”, „Co Polacy wiedzą o elektromobilności”, „Preferencje infrastrukturalne”, „Profil użytkownika EV”, „Teoretyczna sytuacja zakupowa” oraz „6 lat Barometru Nowej Mobilności”.
  • Więcej informacji w polskiej (i nie tylko) branży aftermarketowej i motoryzacyjnej znajdziesz na stronie głównej Motofaktora. Jeśli chcesz być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami z branży — zapisz się na nasz newsletter

 

 

Barometr Nowej Mobilności 2022/23 to już 6. edycja cyklicznego opracowania PSPA zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Barometr powstał na podstawie odpowiedzi od 1515 respondentów uzyskanych od grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 18/11/2022 – 30/11/2022 r.

Używany „elektryk" kupowany w Polsce

Polacy decydując się na zakup używanego samochodu elektrycznego wybierają w pierwszej kolejności pojazdy stosunkowo młode, łącznie 50% wskazań to pojazdy nie starsze niż 3 letnie, których przebieg nie przekracza 30 000 km (łącznie 90% wskazań).

 

Na tej podstawie można przyjąć, że średnioroczny przebieg pojazdu elektrycznego wynosi ok. 10 000 km. Ze szczegółowych wyników badania wynika, że respondenci decydowali się najczęściej (40%) na zakup 4-5 letniego samochodu o przebiegu między 20 001 a 30 000 km (50%).

Dlaczego Polacy decydują się na zakup używanego pojazdu?

Na obecnym etapie rozwoju rynku ciężko jednoznacznie wskazać, dlaczego Polacy decydują się na zakup używanego pojazdu elektrycznego. Największy udział odpowiedzi (30%) wskazuje na wyjątkowo atrakcyjną ofertę cenową, z której skorzystali uczestnicy badania.

 

Aspekty finansowe, czas oczekiwania oraz racjonalizacja wydatków były głównym czynnikiem decyzyjnym u 20% respondentów w każdej kategorii. Najniższa liczba wskazań (10 %) dotyczyła zakupu używanego samochodu elektrycznego podyktowanego brakiem możliwości zakupu wybranego modelu w salonie.

Ocena zakupu używanego EV

Co drugi Polak, który jest właścicielem używanego samochodu elektrycznego wskazał, że dokonałby podobnego zakupu ponownie. Co piąty wahałby się przed podjęciem takiej decyzji, natomiast 30% badanych raczej nie zdecydowałaby się na taki zakup.

 

Głównym powodem, dla którego obecni użytkownicy używanych EV nie zdecydowaliby się ponownie na zakup, jest szybki rozwój technologiczny. Dla 40% respondentów istotnym ograniczeniem jest wolne ładowanie. Jeszcze w 2019 r. standardowa moc ładowania wynosiła 50 kW, obecnie 72% pojazdów dostępnych w polskich salonach oferuje możliwość ładowania z mocą wyższą niż 50 kW, a 37% powyżej 100 kW. Ponadto, 20% badanych wskazało wprost, że dostępna technologia jest zbyt przestarzała w stosunku do tego, co oferują nowe pojazdy dostępne w sprzedaży.

 

Oddzielny punkt, który należy poruszyć to aspekt dużej awaryjności (40% wskazań). Samochody elektryczne postrzegane są jako mniej awaryjne, przez co taki wynik można zakwalifikować jako wysoki oraz zaskakujący. Należy pamiętać, że powyższa wartość dotyczy odpowiedzi 30% badanych, którzy ponownie nie zdecydowaliby się na zakup używanego samochodu elektrycznego. W tej grupie respondentów 40% wskazało na częste awarie, co oznacza, że w skali wszystkich właścicieli używanych EV wynik ten jest niski.

Czy Polacy mają dostateczną wiedzę, aby kupić używany samochód elektryczny?

Polacy decydując się na używany samochód elektryczny będą zwracać uwagę na kluczowe parametry typowe dla pojazdu elektrycznego (zasięg, kondycja akumulatora, ładowanie itd.). Taką odpowiedź wskazało jednak zaledwie 23% respondentów, podczas gdy 13% wskazało wprost, że nie wiedziałoby na co zwracać uwagę, 39% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie, a 4% przyznało, że taki zakup odbywałby się w towarzystwie specjalisty, który będzie miał pełną wiedzę o pojazdach elektrycznych. Wyniki wskazują jednoznacznie, że poziom wiedzy dotyczący zakupu używanego samochodu elektrycznego w Polsce jest bardzo niski.

Barometr Nowej Mobilności 2022/2023 dostępny jest TUTAJ.

 

Źródło: elektromobilni.pl

Zapisz się na newsletter główny

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

To był tydzień!

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Strefa Ciężka

Chcę otrzymywać wiadomości e-mail (W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrybcji).

 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).