Barometr Nowej Mobilności 2022/23 to już 6. edycja cyklicznego opracowania PSPA zawierającego wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Barometr powstał na podstawie odpowiedzi od 1515 respondentów uzyskanych od grupy polskich kierowców, którzy realnie rozważają zakup nowego pojazdu w okresie najbliższych 3 lat. Badanie zostało zrealizowane w dniach 18/11/2022 – 30/11/2022 r.
Polacy decydując się na zakup używanego samochodu elektrycznego wybierają w pierwszej kolejności pojazdy stosunkowo młode, łącznie 50% wskazań to pojazdy nie starsze niż 3 letnie, których przebieg nie przekracza 30 000 km (łącznie 90% wskazań).
Na tej podstawie można przyjąć, że średnioroczny przebieg pojazdu elektrycznego wynosi ok. 10 000 km. Ze szczegółowych wyników badania wynika, że respondenci decydowali się najczęściej (40%) na zakup 4-5 letniego samochodu o przebiegu między 20 001 a 30 000 km (50%).
Na obecnym etapie rozwoju rynku ciężko jednoznacznie wskazać, dlaczego Polacy decydują się na zakup używanego pojazdu elektrycznego. Największy udział odpowiedzi (30%) wskazuje na wyjątkowo atrakcyjną ofertę cenową, z której skorzystali uczestnicy badania.
Aspekty finansowe, czas oczekiwania oraz racjonalizacja wydatków były głównym czynnikiem decyzyjnym u 20% respondentów w każdej kategorii. Najniższa liczba wskazań (10 %) dotyczyła zakupu używanego samochodu elektrycznego podyktowanego brakiem możliwości zakupu wybranego modelu w salonie.
Co drugi Polak, który jest właścicielem używanego samochodu elektrycznego wskazał, że dokonałby podobnego zakupu ponownie. Co piąty wahałby się przed podjęciem takiej decyzji, natomiast 30% badanych raczej nie zdecydowałaby się na taki zakup.
Głównym powodem, dla którego obecni użytkownicy używanych EV nie zdecydowaliby się ponownie na zakup, jest szybki rozwój technologiczny. Dla 40% respondentów istotnym ograniczeniem jest wolne ładowanie. Jeszcze w 2019 r. standardowa moc ładowania wynosiła 50 kW, obecnie 72% pojazdów dostępnych w polskich salonach oferuje możliwość ładowania z mocą wyższą niż 50 kW, a 37% powyżej 100 kW. Ponadto, 20% badanych wskazało wprost, że dostępna technologia jest zbyt przestarzała w stosunku do tego, co oferują nowe pojazdy dostępne w sprzedaży.
Oddzielny punkt, który należy poruszyć to aspekt dużej awaryjności (40% wskazań). Samochody elektryczne postrzegane są jako mniej awaryjne, przez co taki wynik można zakwalifikować jako wysoki oraz zaskakujący. Należy pamiętać, że powyższa wartość dotyczy odpowiedzi 30% badanych, którzy ponownie nie zdecydowaliby się na zakup używanego samochodu elektrycznego. W tej grupie respondentów 40% wskazało na częste awarie, co oznacza, że w skali wszystkich właścicieli używanych EV wynik ten jest niski.
Polacy decydując się na używany samochód elektryczny będą zwracać uwagę na kluczowe parametry typowe dla pojazdu elektrycznego (zasięg, kondycja akumulatora, ładowanie itd.). Taką odpowiedź wskazało jednak zaledwie 23% respondentów, podczas gdy 13% wskazało wprost, że nie wiedziałoby na co zwracać uwagę, 39% nie potrafiło odpowiedzieć na pytanie, a 4% przyznało, że taki zakup odbywałby się w towarzystwie specjalisty, który będzie miał pełną wiedzę o pojazdach elektrycznych. Wyniki wskazują jednoznacznie, że poziom wiedzy dotyczący zakupu używanego samochodu elektrycznego w Polsce jest bardzo niski.