Według raportu opublikowanego przez BASF kolor biały, z wynikiem 29 proc., pozostaje najpopularniejszym kolorem samochodu w Europie. Tuż za nim plasuje się czerń – 19 proc., a następnie kolor szary – 18 proc. W 2016 r. niemal 80 proc. kolorów zastosowanych w przemyśle motoryzacyjnym należało do kategorii barw achromatycznych. Wśród barw chromatycznych, najpopularniejszym kolorem pozostaje niebieski – 10 proc. Na drugim i trzecim miejscu znajdują się kolory czerwony i brązowy. Porównując dane dla poszczególnych rodzajów pojazdów, można zaobserwować, że podczas gdy małe samochody produkowane są często w kolorze białym lub w barwach chromatycznych, w przypadku pojazdów typu SUV, najpopularniejszym kolorem jest szary.
Choć w roku 2016 rozkład kolorów pozostał niemal niezmienny, odnotowano wzrost różnorodności kolorów w poszczególnych grupach kolorystycznych. Wynika to z ciągłego opracowywania nowych kolorów oraz obserwowanego powszechnie, dużego zapotrzebowania na efekty specjalne. Łączenie już istniejących kolorów z różnymi cząsteczkami pozwala uzyskać zindywidualizowane efekty w postaci perłowego lub metalicznego połysku. Duża liczba możliwych kombinacji zapewnia otrzymanie niezwykle bogatej palety kolorów.
Ten szeroki wachlarz możliwości w zakresie kolorów powłok lakierowych jest odpowiedzią na społeczny megatrend, jakim jest tendencja ku indywidualizacji. Obecnie użytkownicy końcowi mają możliwość wybrania unikalnego, spersonalizowanego koloru samochodu.
kierownik działu Zarządzania Projektami w firmie Basecoat - Stefan Sickets
Efekty specjalne nie tylko przyczyniają się do zwiększenia indywidualności samochodu, lecz także podkreślają kształty jego sylwetki oraz unikalny charakter. Kolor niebieski przoduje pod względem różnorodności – dostępnych jest ponad 100 odcieni tego koloru. Tuż za nim plasuje się kolor szary, który oferowany jest w około 90 odcieniach.
Analizę rozkładu kolorów na europejskim rynku motoryzacyjnym przedstawia Raport BASF. W zakresie kolorów stanowi ona uzupełnienie informacji zawartych w publikacji „Trendy kolorystyczne” w przemyśle motoryzacyjnym, wydawanej co roku przez dział Coatings firmy BASF. Podczas gdy publikacja „Trendy kolorystyczne” przedstawia koncepcje kolorystyczne, które ukształtują przyszłość przemysłu motoryzacyjnego, Raport BASF w zakresie kolorów skupia się na obecnej sytuacji na rynku i w związku z tym odnosi się do danych za zeszły rok. Raport można pobrać pod wskazanym linkiem.
Źródło: BASF