W ramach współpracy firma BASF dostarczy wysokoenergetyczne aktywne materiały katodowe HEDTM NCM, które przyczynią się do stworzenia wysokowydajnych ogniw akumulatorowych umożliwiających szybkie ładowanie i wysoką gęstość energii. Cellforce Group z siedzibą w Tybindze w Niemczech wyprodukuje z kolei akumulator o wysokiej wydajności. Zakład produkcyjny akumulatorów ma rozpocząć działalność w 2024 r. z początkową wydajnością co najmniej 100 MWh rocznie, zasilając 1000 pojazdów do sportów motorowych i pojazdów o wysokich osiągach.
BASF ze względu na swoje kompetencje ma idealną pozycję do współpracy z partnerami, aby przyczynić się do gospodarki o obiegu zamkniętym. Dzięki zakładom produkcyjnym wstępnych materiałów aktywnych dla katod w Harjavalta w Finlandii oraz materiałów aktywnych dla katod w Schwarzheide w Niemczech, BASF będzie w stanie dostarczać materiały akumulatorowe o wyjątkowych wynikach zrównoważonego rozwoju, zarówno w zakresie odpowiedzialnego, jak i niezawodnego pozyskiwania surowców, dążących do jak najniższego śladu węglowego w łańcuchu dostaw od 2022 r.
Aby zamknąć tę pętlę, odpady produkcyjne z przyszłej fabryki akumulatorów Cellforce Group mają zostać poddane recyklingowi w prototypowym zakładzie recyklingu akumulatorów firmy BASF w Schwarzheide w Niemczech. Lit, nikiel, kobalt i mangan mają zostać poddane recyklingowi w procesie hydrometalurgicznym i ponownie wprowadzone do procesu produkcyjnego BASF w zakresie aktywnych materiałów katodowych.
Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Porsche i Cellforce Group w celu opracowania przyszłych wysokowydajnych akumulatorów do pojazdów elektrycznych i wspólnej pracy na rzecz naszego wspólnego celu, jakim jest zrównoważona mobilność. Aktywne materiały katodowe BASF zostaną dostosowane do specyficznych potrzeb Porsche, wykorzystując nasze silne możliwości badawczo-rozwojowe. Ponadto, dzięki naszemu wydajnemu procesowi produkcyjnemu, wysokiemu udziałowi energii odnawialnej, integracji z kluczowymi surowcami oraz krótkiej trasie transportu wzdłuż łańcucha wartości, będą miały wiodący w branży niski wpływ na emisję CO₂. Dzięki recyklingowi baterii możemy zapewnić, że cenne materiały są utrzymywane w pętli produkcyjnej i dalej zmniejszać ślad CO2 naszych materiałów katodowych nawet o 60 procent.
członek Rady Dyrektorów Wykonawczych BASF SE - Markus KamiethJako producent samochodów, Porsche dąży do neutralności pod względem emisji CO2 w swoim ogólnym bilansie do 2030 roku. Pod tym względem niski ślad CO2, recykling w obiegu zamkniętym i zrównoważony rozwój są coraz bardziej na pierwszym planie. Współpraca z BASF to sytuacja korzystna dla wszystkich zaangażowanych stron. Europejskie źródła niklu i kobaltu, związane z tym bezpieczeństwo dostaw i krótkie trasy transportowe ze Schwarzheide do Badenii-Wirtembergii w Niemczech były ważnymi argumentami za podjęciem decyzji o współpracy z BASF. W centrum rozważań znajdują się ogniwa baterii – zwłaszcza aktywne materiały katodowe. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że wspólnie z BASF wprowadzamy przyjazną dla środowiska technologię ogniw do gotowości do produkcji seryjnej.
członek Zarząd ds. Badań i Rozwoju w Porsche AG - Michael SteinerAktywne materiały katodowe od samego początku wykazują bardzo wysoką stabilność cyklu i są szczególnie dobre przy szybkim ładowaniu. To są dokładnie te właściwości, których szukał Cellforce. Firma BASF jest również bardzo zaangażowana w dostosowywanie aktywnych materiałów katodowych do wymagań anod krzemowych nowej generacji. Również w obszarze produkcyjnym opracowaliśmy wspólnie z BASF koncepcję, w jaki sposób odpady produkcyjne generowane w różnych obszarach mogą być zbierane i zwracane do recyklingu w obiegu zamkniętym. Oszczędza to koszty i oszczędza zasoby, a także środowisko.
dyrektor zarządzający Grupy Cellforce - Markus Gräf
Źródło: Porsche